Ik zou iets dunnere isolatie nemen, anders worden je muren wel erg dikIk ga dan voor 70cm glaswol isolatie
Constructeur, helemaal mee eens, als je het zeker wil weten zou ik het even door laten rekenen.De houtafmeting van de balken zal vooral afhangen van de isolatiedikte. En daarnaast moet de constructeur er ook zijn goedkeuring op geven.
Als je het over 10 jaar gaat slopen dan is een Rc van 1,3 m2•K/W voldoende voor de wet, al is het de vraag of je dat moet willen. Je gaat geen comfortabel huis krijgen dan, en veel geld kwijt zijn aan stookkosten. Moet het langer meegaan dan 10 jaar dan is een Rc van minimaal 4.7 verplicht en dan moet er een BENG berekening worden gemaakt. Een Rc van 4.7 zou ik sowieso minimaal aanraden voor de wanden.
Duidelijk. En daar zit in Nederland volgens mij ook een grote uitdaging, tiny houses passen vaak niet in het bestemmingsplan. Dat terwijl het in mijn ogen een prima (deel-)oplossing zou kunnen zijn voor het te kort aan woningen.Ook al staat een tiny (of compleet huis) op wielen, dan nog is het geen woonwagen. Het is pas een woonwagen als de gemeente het als zodanig heeft aangegeven in het bestemmingsplan. En dat zullen ze niet doen bij tiny houses.
Permanente bewoning voor ongeveer 2 jaar valt dan wel onder tijdelijke bouw, met lagere bouwbesluiteisen etc.Dank voor alle antwoorden!
Het zou inderdaad voor "permanente" bewoning gaan, en wil er inderdaad iets moois van maken, dat na 2jaar dienst hier, makkelijk terug te verkopen/verplaatsen is.
Isolatie van 90mm zal dus the way to go zijn (dus 89 x 38mm SLS).
Multiplex 4mm langs de binnenkant is inderdaad iets van niets, wat je zegt. beter voor 9mm dan. Klopt!
Lijkt de betonplex onderaan de bodemplaat van 4mm ook niet aan de dunne kant dan? (dient op zich alleen maar om de onderkant waterafstotende te maken natuurlijk)
Leg dat ook maar eens voor aan de constructeur. Ik denk dat die gewoon 18 mm zegt. Iets met stabiliteit ofzoMultiplex 4mm langs de binnenkant is inderdaad iets van niets, wat je zegt. beter voor 9mm dan.
THOW? Volgens bouwbesluit? BENG?hallo,
voor de bouw van een TH twijfel ik tussen balken van 69mm breed of 89mm.
Afmetingen zouden 8x3m worden.
iemand die me kan helpen/adviseren?
Meestal wordt 69x44 gebruikt zie ik, maar ik weet niet of dit voldoende zal zijn voor deze afmetingen
ik neem aan dat het eigenlijk een vergunningsvrij schuurtje is? TH gaat niet gecertificeerd worden door BengAdviseur.Leg dat ook maar eens voor aan de constructeur. Ik denk dat die gewoon 18 mm zegt. Iets met stabiliteit ofzo
Ga je zelf bouwen? Laat je wel een deskundige meekijken (ook met de tekeningen)?
betonplex als bodem is niet dampopen naar buiten.Permanente bewoning voor ongeveer 2 jaar valt dan wel onder tijdelijke bouw, met lagere bouwbesluiteisen etc.
Bij de opbouw van wanden en vloeren is het goed om na te denken over de vochthuishouding en waterkerende en dampremmende folies.
Volgens mij heb je de betonplex aan de onderzijde van de balklaag niet nodig als je daar de juiste folie toegepast hebt (welke er toch moet zitten).