Multipurpose cycloonvat

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.386
520
Etten-Leur
Vanwege enkele draadjes op dit forum over stofafzuiging (perikelen)met /zonder cycloon breng ik nog eens ‘mijn’ oplossing voor het voetlicht. De Hitachi bouwstofzuiger WDE heb ik al een jaar of vijfentwintig, en ik gebruik hem voor allerhande klein schoonmaakwerk en als afzuiger bij mijn Festool CmS systeem, meestal de bandschuurmodule. Om wat weg te komen van het verwisselen van de afvalzakken, en uit nieuwsgierigheid, heb ik enkele jaren geleden een Ali-express cycloon gemonteerd. Ik gebruik hetzelfde voormalige lijm-vat als voor houtstabiliseren (onderdruk tot 0,8 bar) en epoxy werk (overdruk tot max 5 bar), dus is daar geen extra vat nodig. Het deksel is van 15 mm perspex, dus je kunt een beetje zien of het werkt, en ja hoor, ook deze doet het gewoon.. Voor klein bemeten ruimtes is het een mooie en intrinsiek veilige oplossing. De stofzuiger levert ruim 15 m/s bij de aansluiting en plm 12 m/s na cycloon en 10 mtr slangen. IMG_3119.JPG

Efvee

Post veel
9 jun 2021
854
340
RegioRotterdam

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.386
520
Etten-Leur
Interessant.
1) Is dit de cycloon die je gebruikt? Stofafscheider Hoog rendement cycloonpoeder stofafscheiderfilter Topkwaliteit voor stofzuigers IA1 - AliExpress 1420
of heb je een grotere variant?
2) Hoe heb je de luchtsnelheid gemeten? Ik heb wat zitten pielen met een goedkoop anemometertje (Parkside) maar die is gemaakt voor metingen in open ruimte. Ik heb geen idee hoe nauwkeurig die is en bij kanalen van 60 tot 100 mm is de blokkage door een venturi van 50 mm natuurlijk enorm.
1) dit is wat ik in 2020 heb besteld: 2018 high efficiency cyclone powder dust collector filter quality new turbine separation capture vacuum cleaner accessories; de hoogte is 310 mm, aansluitmaat(binnen) is 50 mm, grootste buitendiameter 155 mm, flens 110 mm. prijs 15,5 US dollar
2) de anemometer is deze: Pro HVAC Anemometer RQ-856A, Handheld CFM-meter met USB/Backlight/Max/Min/Gem-functies, Afzonderlijke Anemometer Meet Windsnelheid, Windstroom, Windtemperatuur; de meetkop is plm 72 mm; ik heb de indruk dat de meetresultaten vergelijkbaar zijn met de Parkside omdat een houtdraaivriend deze parallel heeft gebruikt toen we allerlei fijnstofmetingen met verschillende afzuigers hebben gedaan in mijn werkplaatsje. Je kunt een indruk krijgen door met de auto 50 km /uur te rijden en de meter uit je raampje VAST te houden.. voor metingen over een groter oppervlak is het zaaak om op verschillende plaatsen te meten; voor mij is het goed genoeg.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.