multiplex werkblad keuken

woens

Nieuw lid
3 nov 2020
4
0
Hoi,

Ik ben een nieuwe keuken aan het plannen ben aan het twijfelen over het werkblad/aanrecht keukenblad, dit wil ik liefst zelf in multiplex maken
We gaan een zweedse-supermarkt keuken kopen, ondersteuning en plinten maken we zelf (hoger!!!). Enkele frontjes en een zijpaneel wil ik ook in multiplex uitvoeren/namaken.
Onze keuken wordt intensief gebruikt en moet tegen een paar stoten kunnen. De keuken moet praktisch zijn, heel de tijd voorzichtig doen en elk spatje meteen opvegen gaan niet gebeuren.
Dat intensief gebruik ook z'n sporen nalaat weet ik, en wat krasjes hier en daar zijn geen probleem, waar ik wel geen zin in heb zijn donkere vlekken en schade door vocht.

Qua constructie weet ik wel hoe ik er aan moet beginnen, waar ik over twijfel is het volgende:
  • Ik wil het blad maken van 2 geschrankte lagen 18mm MTX. Onderste laag aan de kastjes en wand vastschroeven, bovenste plaat langst onder vastschroeven op onderste plaat. Is het nodig (of wenselijk) om lijm tussen de twee lagen te doen? gewone houtlijm?
  • Is het nodig om de MTX te behandelen met een impregneermiddel type Woodcon?
  • Als afwerking vind ik behandeling met iets "onzichtbaar" zoals Skylt het mooiste, maar is dit ook geschikt voor een keukenwerkblad? Hoe goed is dit bestand tegen dagelijks gemorst voedsel, vocht, vuil...
  • de ander optie is een er transparante PU-lak op te zetten, type parket lak, watergedragen en supersterk (staat al 7 jaar op de trap, enkel op de neuzen zitten we er wat door)
  • Hoe geschikt zijn al deze producten in combinatie met voeding?
Olie is geen optie.
Ik houd niet van de verkleuring en nog minder van het werk (mijn ouders hadden dit, was mijn klusje). Lakken moet ook af en toe opnieuw gebeuren, maar als de eerste keer goed gedaan is gaat dit best snel (met watergedragen dan toch)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik zou het blad in ieder geval wel verlijmen met watervaste houtlijm.

En nog een tip: maak je spoelkast van multiplex. Ik heb hier een dure keuken staan, maar binnen 5 jaar was de spoelkast compleet weg gerot wegens foute montage van de boiler. Het mooiste/best hiervoor is berkenmutliplex met hpl toplaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: woens

woens

Nieuw lid
3 nov 2020
4
0
Hoi,
bedankt voor de tip!

Heb ooit iets gelijkaardigs meegemaakt (lekkende sifon), bodemplaat toen vervangen (melamine vezelplaat) en met beetje afschot erin geschroeft en zijkanten afgekit... niet echt een high tech oplossing maar toch :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
ben aan het twijfelen over het werkblad/aanrecht keukenblad, dit wil ik liefst zelf in multiplex maken
wat zijn de redenen om dat zelf te willen maken ?
wat heb je op het oog dat die zweed niet aanbiedt of je elders niet kant&klaar kan kopen ?
Het mooiste/best hiervoor is berkenmutliplex met hpl toplaag.
superkees heeft gelijk
als je met modules van 60 cm werkt, dan volstaat 1 plaat mpx van 18 mm
wil je toch dikker gaan, neem dan een dikkere mpx
neem je een hpl bovenlaag, dan dien je als onderlaag ook hpl te nemen
anders trekt de plaat krom
zet je 2 platen op mekaar, dan moet het heel precies zijn, tenzij je ze pas na het samenbrengen/lijmen op maat zaagt
om een hpl-plaat op een hpl-plaat te lijmen kan je geen houtlijm gebruiken
 
  • Leuk
Waarderingen: woens

woens

Nieuw lid
3 nov 2020
4
0
De reden dat ik het zelf wil maken is de volgende:
  • (vooral mijn vrouw) houd niet van de houtprints en/of kleuren op de keukenbladen die de zweed aanbied (de composiet dingen te duur)
  • multiplex past mooi in het ontwerp van de keuken, oogt leuk bij de tegels....
  • Ik kan moeilijk op voorhand exact zeggen waar de uitsparingen, hoekjes en kantjes gaan komen (en het is sowieso een beetje een puzzel-verbouwing met steeds nieuwe verassingen...)
  • de vorm, soort van L waarbij 1 been een schiereiland is en het andere een extra hoekje heeft (een zwaar misvormde U?)
  • 18mm gaat niet volstaan, moet hier-en-daar ook grotere stukken overbruggen (extra ondersteund uiteraard). Ik zou ook enkel aan de zijkant een MPX verdikking kunnen maken en de rest onderaan extra ondersteunen waar nodig.
Zo'n multiplex met HPL laag, is dat dan een transparante laag of wat moet ik me daarbij voorstellen? en hoe zit dat dan met de kopse kanten?

De 2 platen op elkaar wou ik inderdaad pas precies op maat zagen na het samenvoegen. Lijkt me wel te doen, wel extra voorzichtig zijn bij de binnenhoeken (daar heb ik nog wat schrik voor)
Of gewoon een dikkere plaat nemen, goed idee
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Hier ook een zweedse keuken met eigen gemaakt blad van HPL

Dit is/was een test om te bepalen of ik zelf een blad kon maken wat aan mijn eisen zou voldoen.
Ik vind de test geslaagd en tzt zal ik een nieuw blad gaan maken van wat donkerder HPL.

8783C9ED-DC61-4702-85A8-DDB7FED08CE4.jpg
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: bjgodefr en ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik zou het blad in ieder geval wel verlijmen met watervaste houtlijm.

En nog een tip: maak je spoelkast van multiplex. Ik heb hier een dure keuken staan, maar binnen 5 jaar was de spoelkast compleet weg gerot wegens foute montage van de boiler. Het mooiste/best hiervoor is berkenmutliplex met hpl toplaag.
Ik heb dezelfde ervaring bij mij was de syphon niet vast gedraaid. Resultaat kastje zet uit en de vaatwasser.ging niet meer open/dicht. (werd wel snel en netjes opgelost)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
(vooral mijn vrouw)
tja . . . daar hebben we weer de vrouw
maar laat ons blij zijn dat we ook ons (deel van het) ding mogen doen
multiplex past mooi in het ontwerp van de keuken, oogt leuk bij de tegels....
waarom past mpx mooi ?
welke kleur, tekening, enz wil je bereiken ?
je praat over mpx, maar er zijn zo veel soorten + afwerkingen ?

Zo'n multiplex met HPL laag, is dat dan een transparante laag of wat moet ik me daarbij voorstellen?
is ondoorzichtig
er zijn verschillende fabrikanten van hpl
als het een veel gevraagd hpl-afwerking is, dan is er kans dat je leverancier die op voorraad heeft
meestal wordt de plaat op bestelling gemaakt
hoe zit dat dan met de kopse kanten?
Kopse kanten zijn onbehandeld. Daar zul je iets mee moeten.
superkees heeft gelijk
zeker als je 2 platen verlijmt + ze zelf zaagt
alternatief is om er een kant uit hetzelfde hpl op te laten zetten
maar dan kan je zelf geen 2 platen gaan lijmen, tenzij de naad tussen de 2 niet stoort
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Dank je wel.

Ik heb uiteindelijke een onderlaag van 2x18 verlijmd multiplex als basis gebruikt met daarop een HPL plaat.
Doordat ik de randgelijk heb gehouden met bovenkant HPL maar verlijmd zit aan de Multiplex, sluit ik de plaat als t ware op.

Zit geen constructieve gedachte achter maar zo kwam het uit.
En nogmaals deze setup was eigenlijk bedoeld om de periode te overbruggen dat we geen werkblad hadden, maar toch de keuken functioneel wilde hebben.

Het werkt zodanig goed, dat we de aanschaf werkblad on hold hebben gezet en ik denk ik met een nieuwe plaat HPL een defintief exemplaar ga maken.

Veranderingen in die nieuwe plaat zullen dan een andere kleur zijn, en een nog strakker uitgezaagd gat voor de kookplaat....
Ik heb namelijk exact de inbouw maten van de fabrikant gebruikt maar die is imho toch te ruim.
En ik had door het inzagen met de invalzaag rechte hoeken en de hoeken van de kookplaat hebben een radius dus dat wil ik nog aanpassen zodat de plaat nog mooier past.
 

woens

Nieuw lid
3 nov 2020
4
0
waarom past mpx mooi ?
welke kleur, tekening, enz wil je bereiken ?
je praat over mpx, maar er zijn zo veel soorten + afwerkingen ?
We willen berken-multiplex gebruiken, onbeklede plaat dus geen laminaat of andere laagjes er op.

Heb ooit in een badkamer multplex kastdeurtjes in een extra matte vernis gezet (trae-lyx dacht ik?), bijna onzichtbaar maar toch beschermd en deze zagen er na een aantal jaren nog prima uit.
Maar wat ik mij afvraag is of zoiets ook geschikt zou zijn voor een keukenblad. Hoe goed is een multiplex aanrecht schoon te maken als je het met iets Skylt achtig behandelt hebt?
OF kan ik daar dan best een parket vernis ofzoiets opzetten?
EN hoe geschikt zouden dat soort producten zijn in contact met voedsel/gezondheid?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
We willen berken-multiplex gebruiken, onbeklede plaat dus geen laminaat of andere laagjes er op.
Ik heb ruim 25 jaar geleden een keuken werkblad gemaakt van stroken berken multiplex zodat je alleen maar kops multi ziet. Dat afgelakt met waterverdunbare glitsa heeft het in de 6 jaar dat ik er nog woonde goed gedaan. 2 jaar geleden is dat huis verkocht met die keuken er nog in.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Mag ik vragen welke HPL je gebruikt hebt en waar je dat aangeschaft hebt?
Die plaat HPL heb ik bij Pontmeyer gekocht.
Ze hadden toen alleen die lichtgrijze kleur liggen.

Ik was er van de week nog voor iets anders en toen hadden ze ook een donkergrijs kleur staan.
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Dat is een beperkt aantal kleuren dan.
In het verleden is in mijn huis een keuken gebouwd door timmerlieden.
De binnenzijde van de kastjes werd toen ter plekke ook bekleed met zeer dun materiaal dat er op gelijmd werd.
Ik herinner me dat ik een hele waaier aan kleuren kreeg voorgeschoteld.
Kan alleen niet meer herinneren of dat ook HPL was.
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Heb je het dan alleen over het zeer dunne materiaal?
Of bedoel je dat (bijvoorbeeld) de Mulitplex plaat dan bestelbaar is met aan 2 zijden reeds bekleed?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Heb je het dan alleen over het zeer dunne materiaal?
Of bedoel je dat (bijvoorbeeld) de Mulitplex plaat dan bestelbaar is met aan 2 zijden reeds bekleed?
beste collega
zaanstad denk ik ten noorden van a'dam te mogen situeren
rond de 250 km van mij vandaan vermoed ik
mogelijks andere regio's, andere gewoontes, andere aanbiedingen
alhoewel ik hpl-bladen nog nooit apart besteld heb, vermoed ik dat dat wel mogelijk is
waarom niet trouwens, daarvan vertrekt de invoerder toch !
ik kan producenten van hpl oplijsten, waarvan ik vermoed dat ze ook in het noorden van ons taalgebied een verdeler hebben
zelf zou ik me nooit aan het lijmen van hpl-bladen wagen, want daarvoor heb je eigenlijk een grote vlakpers (mét ingebouwde verwarming !?) nodig die een paar ton druk zet, als je het volgens de regels van de kunst wil doen
de meerprijs die je betaalt om een mpx-plaat langs beide kanten met hlp beplakt te hebben, is verwaarloosbaar
en dan nog, wil je een nieuwe wagen, dan koop je die in zijn geheel
koop je die in onderdelen, dan is de totaalkost meer dan wanneer je die in zijn geheel koopt + moet je die nog eens in mekaar krijgen
kort: vraag stalen van de hpl bij je hout(groot)handel + laat de plaat gewoon door hem bestellen & leveren
! beide platen van de houten plaat moeten met hpl bekleed te worden, om kromtrekken te vermijden
dat betekent niet dat op beide kanten hetzelfde hpl-blad moet komen
zal slechts 1 zijde zichtbaar zijn, dan verkiest de leverancier/invoerder om op de andere zijde een hpl-blad te plakken dat beterkoop is, of waar hij van af wil
de met hpl afgewerkte plaat wordt dan voor jou iets beterkoop
 
  • Leuk
Waarderingen: Keeswest

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Wat betreft de beperkt aantal kleuren...
Dat is wat ze op voorraad hadden.

Ze kunnen ongetwijfeld andere kleuren bestellen.

En dat dunne spul in legio kleuren waar over gesproken werd is denk ik Formica.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.