Multiplex voor buiten behandelen

flobin

Nieuw lid
18 mei 2022
1
0
Den Haag
Hallo woodworking,

Ik heb een bankje ontworpen dat gezaagd kan worden uit één plaat multiplex. (Vond ik wel geinig, al is het tegenwoordig geen goedkope grap meer… gelukkig heb ik de plaat een aantal maanden geleden besteld.)

Nu wil ik het graag behandelen zodat het buiten kan staan. Ik ben echter niet zo ervaren, dus ik wil graag vragen of mijn aanname klopt.

Het lijkt me dat ik het ding eerst in elkaar zet (m.b.v. houtlijm) en dan randensealer toepas, en daarna impregneer met iets als dit. Klopt dat, of mis ik dan nog iets?

Alvast bedankt!
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Welkom op het forum Flobin.

Wil je de bank permanent buiten laten staan? Want ook al zegt een bouwmarkt dat het multiplex geschikt is voor buiten, het gaat niet heel erg lang goed is mijn ervaring. Of je moet echt dure mahonie multiplex hebben gekocht.

Daarnaast wil je een grijze randsealer gebruiken, maar daarna een transparante beits aanbrengen. Smaken verschillen, maar mij lijkt dat er niet fraai uitzien. Zeker omdat het lastig is om de sealer alleen op de kopse kant aan te brengen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
voor buiten in weer en wind is het beter om je coating rondom aan te brengen en daarna te monteren middels een schroef verbinding.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.673
2.559
Gaanderen
Er zijn niet zo heel veel echt goed buitenkwaliteit platen multiplex en zeker niet bij de bouwmarkten zoals praxis gamma etc etc. Zelf de kwaliteit betonplex is er vaak minder.
 
J

j1eke

Guest
Met het behandelen van multiplex buiten zou ik 'goed is veel en veel is lekker' in m'n achterhoofd houden. Impregneer is leuk tegen schimmels en misschien wel leuk als eerste laag, maar met de randsealer zit je beter op koers denk ik. Ik zou of voor schilderen gaan na de randsealer of als je voor transparant gaat het geheel flink in de jachtlak zetten en zorgen dat die laag goed heel blijft. Als basislaag daarvoor zou je bijvoorbeeld een impregneer epoxy kunnen gebruiken om de het hout rondom zoveel mogelijk af te sluiten.

En vooral: gewoon lekker doen. Laat ons maar zeuren. Doen wat je het beste lijkt met de info die je hebt en krijgt en gewoon genieten van je project. Slechter zul je er niet van worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
391
173
Groene Hart
Als je een houten bankje, multiplex of niet, buiten zet, heb je altijd een contactvlak met de bestrating.
Geverfd, gesealed, geolied hout zal bij het schuiven kaal geschuurd worden, en bij regen of dauw blijft het contactvlak tussen het hout en de ondergrond vochtig.
En blijvend vocht in hout gaat rotten.
Ik heb daarom onze picnicktafel van dik douglas of lariks na het beitsen voorzien van plaatjes trespa onder de vier poten.
Andere noppen of voetjes kunnen natuurlijk ook.
(overigens was de combinatie van drie lagen transparante buitenbeits van Cetabever (voor kozijnen) geen succes op het douglas/lariks hout. Bij de scheuren kwam er water onder de beits, en die is er aan de bovenzijde inmiddels helemaal afgebladderd (na 10 jaar). Daarom moet je zo precies zijn met het sealen van hout dat niet duurzaam is. En vooral het geseald houden is belangrijk)
 
  • Leuk
Waarderingen: teunos

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Ik heb daarom onze picnicktafel van dik douglas of lariks na het beitsen voorzien van plaatjes trespa onder de vier poten.
Andere noppen of voetjes kunnen natuurlijk.
Ik heb mijn douglas tuintafel de onderste 5cm met 2 lagen bison rubber seal behandeld en daarna rubber pootjes eronder geschroefd, na 3 jaar geen scheurvorming of tekenen van rot. Ziet er ook wel geinig uit, alsof de tafel sokjes heeft.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
391
173
Groene Hart
Bij mij zaten de scheuren in de horizontale planken van het blad en de zittingen. Daar is vocht naar binnen gekomen, vermoedelijk door verder scheuren. De pootjes zitten nog goed in de beits.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik heb de kanten van de bak van mijn bakfiets met bison D4 houtlijm geseald. Net zo lang lagen aanbrengen tot de lijm er op blijft liggen. De bak is nog steeds niet verrot en hij staat al een jaar of 10 buiten. Het is betonplex en de zonkant begint wat vaal te worden.
 
J

j1eke

Guest
Bij mij zaten de scheuren in de horizontale planken van het blad en de zittingen. Daar is vocht naar binnen gekomen, vermoedelijk door verder scheuren. De pootjes zitten nog goed in de beits.
Ja bij onze picknicktafels raden we aan om ze helemaal niet te behandelen en gewoon elk jaar even snel de schuurmachine eroverheen of niets doen. De contactvlakken uit het water houden is wel handig uiteraard. Als we iets doen is het oliën.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.224
532
Eanske
ingoogni.nl
Ik ben begonnen om bij m'n multiplex werkbank alle "kopse kanten" te behandelen met injectie epoxy. Het is bijna frustrerend om te zien hoeveel er wordt opgezogen en hoeveel lagen je nodig hebt voor je er een laagje op blijft staan. Als ik me dan voorstel dat multiplex in in water staat, brrr... "Watervast verlijmd" is dat helaas maar al te vaak alleen voor de buitenste laagjes, of je betaald de hoofdprijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.