Multiplex plafond maken

Bliksemendonder

Nieuw lid
6 mrt 2022
9
0
Eindhoven
Hoi. Nieuw hier. Al spiek ik al wat jaartjes mee 😅.

Ik ben bezig een oud winkelpand (1924) om te toveren tot woonhuis met kantoor/winkel. We doen alles zelf. 10 jaren plan zeg maar. De hele bovenverdieping is klaar (wonen we nu, incl woonkamer/keuken etc). Nu wil ik beneden de definitieve keuken maken en daar een multiplex plafond in maken.

Paar vraagt waar ik advies in zoek.
- populieren (licht) of berken multiplex? Optioneel lees ik ook over Pools grenen (zie ander topic op dit forum)
- Ik zie vaak dat de platen onbehandeld gebruikt worden… nu verkleurd alles en wil ik het in een lichte whitewash oid zetten. Of is een transparante uv lak ook te doen?
- tacker en lijmen? Schroeven is teveel bijwerken.

Laatste punt is het formaat van de platen. De ruimte is 8x4 meter… om nou 244x122 platen in verband te schelen lijkt mij niet mooi. En zagen in bv 80x122 komt niet mooi uit met de houtnerf ( ligt dan horizontaal op de 80 zijde )

Hoor graag van jullie!

J

j1eke

Guest
Ik zou niet de platen strak op elkaar aan laten sluiten. Of een balkje eroverheen of een schaduwlijn ertussen (van de plaat gefreesd of met een stukje dunner hout ertussen).

Zag deze video een tijdje geleden. Hij heeft er wel meer video's over gemaakt, misschien helpt het wat op weg.

De keuze van het soort plaat kunnen anderen beter bij helpen. Als afwerking zou ik iets doen waar je nooit meer bij hoeft. Het wordt natuurlijk nooit afgesopt oid, dus het hoeft niet compleet waterdicht te zijn oid. Misschien een (hardwax)olie?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuweling op dit forum

de prijs + de afmetingen van mpx-platen kunnen een struikelpunt zijn
osb is een alternatief
de platen zijn half zo groot als de standaard mpx
ze schuiven met tand en groef in mekaar
wil je die afwerken, neem dan geschuurde

Bliksemendonder

Nieuw lid
6 mrt 2022
9
0
Eindhoven
vooreerst . . . welkom als nieuweling op dit forum

de prijs + de afmetingen van mpx-platen kunnen een struikelpunt zijn
osb is een alternatief
de platen zijn half zo groot als de standaard mpx
ze schuiven met tand en groef in mekaar
wil je die afwerken, neem dan geschuurde
Hoi. Dank. Met osb hebben we al heel de bovenverdieping van een leefvloer voorzien. Met PU lak afgewerkt. Past perfect in ons ‘Scandinavia’ interieur. Beneden moet het plafond toch echt multiplex zijn. Je ziet het vaker op Pinterest etc. We willen ook de tussenruimte tussen de platen. We stroken het uit en maken de uitstrookplanken (sloophout uit het huis) wit (ipv zwart zoals iedereen doet. Qua prijs lijkt populieren het meest interessant, het is licht en makkelijk bewerkbaar… maar ik twijfel aan de stabiliteit van die platen.

J

j1eke

Guest
Waarom twijfel je aan de stabiliteit van populieren multiplex?

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
286
236
Zeeuws Vlaanderen
Wij hebben het atelier van mijn vrouw afgewerkt met mes.en groef osb platen. Is toch wel mooi vinden we.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    53,9 KB · Weergaven: 85
  • image.jpg
    image.jpg
    71,9 KB · Weergaven: 83

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.538
1.147
Omgeving Leiden
Nou wil ik geen spelbederver zijn, maar ik lees dat je een nieuwe keuken gaat maken met een houten plafond.
Hoe zit het met de brandveiligheid en in het verlengde daarvan, je opstalverzekering?

J

j1eke

Guest
Nou wil ik geen spelbederver zijn, maar ik lees dat je een nieuwe keuken gaat maken met een houten plafond.
Hoe zit het met de brandveiligheid en in het verlengde daarvan, je opstalverzekering?
Volgens mij valt het meeste multiplex binnen de normen voor brandveiligheid. Het gaat er bij een plafond niet om dat het materiaal niet braandbaar is, maar dat de brand niet te snel doorslaat. Schrootjes ed zijn dan weer veel slechter dan plaatmateriaal.

Maar zeker de moeite waard om even na te zoeken.

Bliksemendonder

Nieuw lid
6 mrt 2022
9
0
Eindhoven
In een huis uit 1924? Daar zit sowieso al een houten balken plafond in met een planken vloer daarbovenop. Het plafond is inmiddels wel geïsoleerd met knauf aqoustifit 160 mm. Dat is brandvertragend. Oude situatie was ook een keuken op deze plek.

Bliksemendonder

Nieuw lid
6 mrt 2022
9
0
Eindhoven
Wij hebben het atelier van mijn vrouw afgewerkt met mes.en groef osb platen. Is toch wel mooi vinden we.
Idd geen osb, underlayment denk ik zo tdd we zien. Netjes. Maar wij willen geen noesten en duidelijke tekening. Ik denk dat populieren ideaal is. Maar dat is echt afhankelijk van de partij plaatmateriaal. En ik betwijfel of populieren wellicht gaat vervormen… berken of grenen multiplex lijkt me steviger en vaster.

Dank voor je bericht.

Bliksemendonder

Nieuw lid
6 mrt 2022
9
0
Eindhoven
In een huis uit 1924? Daar zit sowieso al een houten balken plafond in met een planken vloer daarbovenop. Het plafond is inmiddels wel geïsoleerd met knauf aqoustifit 160 mm. Dat is brandvertragend. Oude situatie was ook een keuken op deze plek.
Even nagezocht. Multiplex valt onder dezelfde brandwerende klasse als gipsplaten etc. 20 min brandwerend.

J

j1eke

Guest
Populierenhout van zichzelf wel, maar als plaat lijkt me dat toch niet. Als het gewoon goed gelijmd zit kan er over zulke korte afstanden toch weinig gebeuren, zou ik denken.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.538
1.147
Omgeving Leiden
De oude situatie was dus al slecht. Je bent nu 100 jaar later bezig met het maken van een nieuwe situatie. Ik laat het hier bij.

Laatst bewerkt:

Bliksemendonder

Nieuw lid
6 mrt 2022
9
0
Eindhoven
Populierenhout van zichzelf wel, maar als plaat lijkt me dat toch niet. Als het gewoon goed gelijmd zit kan er over zulke korte afstanden toch weinig gebeuren, zou ik denken.
Dat hoop ik ook. Ik wil met 12 mm dikte gaan werken. Ik heb besloten maar even twee platen (berken/populieren) te halen en kijken hoe dat te verwerken is. Lak/beits, tacker geschikt etc. Hopelijk snel een foto van het resultaat!

Bliksemendonder

Nieuw lid
6 mrt 2022
9
0
Eindhoven
De oude situatie was dus al slecht. Je bent nu 100 jaar later bezig met het maken van een nieuwe situatie. Ik laat het hier bij.
Situatie was niet slecht. En is nu verbeterd. Bovenop de oude balkenlaag ligt een nieuwe vloer met een soort steenwol achtige brandwerende laag eronder. En van beneden uit is 150mm dikke acoustische (en brandwerende) isolatie geplaatst. Brand slaat dus niet meteen door. En verzekering… tja… al de huizen in mijn dorp zijn ouder dan 100 jaar… veel opkamertjes en oude hout instructies etc. Bij de meeste ‘mag’ je niet eens de houten constructie aanpassen ivm cultuurhistorische waarde. Maar goed. Andere discussie! Dan voor het meedenken.

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Ik denk dat je gedwongen gaat worden om populieren MPX te gaan gebruiken. Mijn leverancier heeft alle berken MPX uit het assortiment gehaald, omdat de volledige productie daarvan (in ieder geval bij hun) uit Rusland komt en dus voorlopig niet meer leverbaar is.

Rick

jorisvh

Post veel
populieren mpx wordt vaak gebruikt als basis voor bvb gefineerde meubelplaten. over krom trekken zou ik me niet te veel zorgen maken. heeft normaal gezien redelijk dunne lagen zonder al te veel open ruimtes en is dus stabiel.
grootste voordeel is dat het licht is (en toch sterker is dan bvb MDF ivm doorbuigen van legplanken)
grootste nadeel is dat het zacht is en er dus rap putjes in komen bij gebruik.
maar dat is voor een plafond geen probleem lijkt mij.

Bliksemendonder

Nieuw lid
6 mrt 2022
9
0
Eindhoven
Ik denk dat je gedwongen gaat worden om populieren MPX te gaan gebruiken. Mijn leverancier heeft alle berken MPX uit het assortiment gehaald, omdat de volledige productie daarvan (in ieder geval bij hun) uit Rusland komt en dus voorlopig niet meer leverbaar is.

Rick
Mijn houthandel heeft nog voorraad zie ik net. Maar idd dat Russisch gedoe…. Gaat overal in doorwerken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.