Multiplex Okoume voor kast?

lumpie

Nieuw lid
30 dec 2021
3
0
Betuwe
Beginnende beginnersvraag. Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe werkbank te maken waarin oa het werkblad en ombouw van 18mm multiplex worden. In de zoektocht naar welk soort multiplex, kom ik uit op okoume multiplex WBP, zeker voor het werkblad lijkt me watervastheid nuttig, als er een keer een kliederproject fout gaat. Nu wil ik in de nabije toekomst, als de werkbank af is, ook een of meerdere kasten zelf maken, waarbij ik zo inschat dat 18mm multiplex ook goed van pas komt.

Ik lees veel over dat okoume WBP erg geschikt is voor buitenwerk, logisch natuurlijk. Maar zijn er ook redenen waarom ik die niet zou gebruiken voor een kast die gewoon binnen komt te staan? (Het plan is wel om de boel te verven, dus uiterlijk is minder relevant. Ik zie ook veel mensen berken multiplex aanraden voor meubels vanwege het uiterlijk/fineer).

Ben van plan het online te bestellen dus als er dan toch bezorgkosten betaald moeten worden, kan ik maar beter een voorraad aanleggen, maar dan het liefst wel van bruikbaar materiaal voor komende projecten ;-)

Alvast bedankt voor jullie input!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid op dit forum

ieders normen verschillen
okoume mpx is gemiddelde kwaliteit
er kunnen fouten in het oppervlak zijn + de plaat kan van bij de start krommingen hebben
trek je die recht, omdat je met kleine stukken gaat werken, dan valt dat nog mee
dat berken mpx de beste kwaliteit is, gaan we niet in twijfel trekken
 

lumpie

Nieuw lid
30 dec 2021
3
0
Betuwe
Dank voor het welkom!

Op het moment heb ik een Okoume plaat op het oog die verkocht wordt als B/BB kwaliteit, heb je dan alsnog fouten in het oppervlak te verwachten, meer dan een B/BB specificatie toelaat?

Een andere vraag die dan bij me opkomt, is multiplex voor een kast dan eigenlijk niet een "te dure" optie? MDF is natuurlijk vele male goedkoper (en minder sterk). Zie mijn snelle schets voor de toekomstige kast/kapstok in een nis: een ladeblok, met daarboven een smal staand kastje met een garderobestang eraan, met daarbovenop een (holle?) plank bevestigt op de muur.

1640893958557.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dank voor het welkom!
graag gedaan
het is altijd nuttig om jou iets beter te leren kennen (op houtgebied dan toch)
als we weten welke ervaring + gereedschap een nieuwe collega heeft, dan kunnen we meer doelgericht raad geven

het ontwerp ziet er in ieder geval uitdagend uit
zijn die hoeken + kantjes om iets weg te stoppen of vind je het gewoon iets speciaals ?

uiteraard is mdf ook bruikbaar
voor een mooie afwerking neem je mdf met een grondlaag of grondeerfolie
welke van beide het moet zijn + hoe jouw leverancier ze benoemt, ga ik niet uitspitten
er zijn hier recente draadjes over 'gegronde' mdf
het voordeel daarvan zou moeten zijn dat je zelf niet meer moet zitten schuren op de omhoog gekomen vezels

let wel: mdf kromt ook graag + kopse schroeven pakken er niet goed in + het heeft weinig draagkracht

1640894279588.png
 

lumpie

Nieuw lid
30 dec 2021
3
0
Betuwe
Mijn ervaring is te duiden als een beginnende amateur, heb een aantal projecten gedaan om te snuffelen aan het "Woodworking", zoals een appelpers, kamerscherm, etc. Gereedschap beperkt zich tot nu toe tot een goede afkortzaag, invalzaag, simpele vlakschuurmachine. Bovenfrees staat ergens bovenaan de verlanglijst :)

Het doorlopende randje voor de smalle kast is nog geen bedongen feit, wellicht dat die gewoon de diepte van die smalle kast wordt. Deze tekening is vooral nog gemaakt met het oog op "hoeveel plaatmateriaal gaat hier ongeveer in?".

Bedankt voor de tips mbt MDF, goed om in het achterhoofd te houden.

Denk dat ik zeker als beginner iets steviger materiaal kan gebruiken om beginnersfouten te compenseren... Wellicht toch maar bestellen in 2 rondes, en eerst even weer wat bijleren met het bouwen van de werkbank, voordat we aan het volgende project beginnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.