Multiplex of Underlayment voor extra breed tafelblad met zware opstaande randen

Baardaap

Nieuw lid
11 nov 2020
1
0
Hoi allemaal, dit is mijn eerste post hier, al lurk ik wel al langer op dit forum.

Ik ben bezig met het bouwen van een tweetal Bordspel tafels: Een salon tafel van 125x80 cm en een eettafel van 210x125 cm. Een bordspel tafel is een tafel met een verdiepte bak (zoals bijv bij een biljart tafel), waar een bordspel (of puzzel) op gespeeld kan worden en vervolgens worden afgedekt om later verder te gaan.

De salontafel heb ik al in elkaar gezet (het raamwerk rust los op de bodemplaat) al moet ik hem nog wel verder afwerken (bekleding binnenkant, buitenkant schuren en oliën):
08972b94-4446-481a-85ff-c41707292cd5.jpg6cd9dadb-8468-4d3a-a810-836fc9aa636e.jpg

De constructie van de salontafel bestaat uit een raamwerk van eiken balken (6x12,5 cm verstek verlijmd met Wood Max Express Power) dat rust op 2 (op elkaar geschroefde) hardhouten multiplex platen van elk 1,2cm. Dat voelde stijf genoeg aan, dus leek me een derde in dit geval niet nodig.
Voor de afdekking heb ik eiken vloerpanelen met mes&groef van 2cm dik gebruikt en die rusten op eiken latjes die ik aan de binnenkant tegen de balken heb gelijmd

De trapezium poten hebben elk een bevestigings plaat van zo'n 15x50 cm. Tussen de rand van de tafel en begin van bevestigingsplaat zit 15cm

Zoals jullie zien steunt het eikenbalken raamwerk dus op de randen van de multiplex bodem.

Voor de eettafel wilde ik een soortgelijke constructie maken (maar dan met balken van zo'n 12x10 cm (minus een sponning van 4x6cm (hoogte x breedte) over de hele lengte, zodat van de zijkant af de bodem niet te zien is, maar ik vroeg me af wat ik het beste voor de bodem kan gebruiken en of het nodig is om T/U profielen in lengte en of breedte te monteren in de bodemplaat.
De Trapezium vormige tafelpoten van de eettafel hebben elk een bodemplaat van 85x15 cm en ik dacht erover om ze ongeveer 20cm van de zijkant te monteren

Qua overhang is er op de kopse kant dan 20cm en aan zijkanten 20cm. Tussen de poten is dan een overhang van zo'n 140 cm.

Aangezien de sponning al uit de balken gezaagd is, heb ik het dan over een bodemplaat van zo'n 202x117cm die max 4cm dik mag zijn (en lomp zwaar zal zijn, net zoals de rest).
Wat voor plaatmateriaal kan ik hiervoor het beste gebruiken. 2 platen Underlayment van 1,8cm. 2 platen hardhouten multiplex van elk 1,8cm of toch het duurdere berken multiplex?
Zal dat stevig genoeg zijn voor de eiken balken constructie die op de randen ligt (er is 6 cm overlap), zonder dat het gaat doorbuigen, of zal ik toch stalen T of U profielen in de breedte van de bodemplaat moeten frezen (maakt dat nog uit bij de keuze van het soort bodemplaat)? Is het ook nog nodig om een of meerdere profielen in de lengte te frezen?

en is het misschien nodig om alsnog zo'n profiel in de bodemplaat van de salontafel te frezen?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.