Multiplex niet vlak?

Potrel

Actieve deelnemer
5 feb 2020
28
3
Hallo,

Recent in de 'betere houthandel' een multiplex-plaat gekocht (18 dik). Ik zeg beter omdat de man me verzekerde dat het betere kwaliteit was dan de gemiddelde DHZ-winkel.
Maar ook deze plaat is niet vlak: ze staat een klein beetje bol (120 X 60). Ik weet niet of dit normaal: geen idee wat de 'afwijkingen' mogen zijn.
Doe ik iets fout of moet ik op iets letten bij de aankoop van platen als deze?

Met dank!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
Probleem is bijna altijd dat deze zaken de platen schuin rechtop stockeren. De plaat mag dan nog van goede kwaliteit zijn (geen holtes, geen opgelapte defecten, geen knoesten,...) maar als ze fout gestockeerd worden, gaan ze na een tijdje allemaal kromtrekken.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
En hout werkt. Altijd, dat is inherent aan het materiaal. Bij plaatmateriaal moet je constructie zorgen dat het kromtrekken zoveel mogelijk opgevangen wordt.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Plaatmateriaal is vrijwel nooit 100% vlak.
Meestal is dat ook niet nodig omdat de plaat de vlakheid van de constructie "overneemt".
Waar wil je die plaat voor gebruiken?
 

Potrel

Actieve deelnemer
5 feb 2020
28
3
Plaatmateriaal is vrijwel nooit 100% vlak.
Meestal is dat ook niet nodig omdat de plaat de vlakheid van de constructie "overneemt".
Waar wil je die plaat voor gebruiken?
Bedankt voor jullie input.
De platen laggen vlak gestokkeerd in de het (open) magazijn.
Ben een beginnend houtbewerker en wou voor mijn zaagtafel een 'sliding table' maken zodat ik grotere platen onder een hoek kan verzagen.
 

gerardweert

Actieve deelnemer
21 feb 2018
55
16
Ze proberen je altijd de bovenste plaat aan te smeren, die is meestal zo krom als een hoepel.
Ik pak altijd de 3e of 4e.
Alles wat ze je aangeven is krom, zelf uitkiezen is het devies.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
haha zotvanhout valt me op dat je de laatste tijd altijd meer vragen weet terug te stellen dan te beantwoorden!
@wilm10
laat ons 'de laatste tijd' even terzijde laten
evenals het mogelijke onevenwicht tussen het aantal vragen dat ik stel & het aantal antwoorden dat ik geef
wat niet betekent dat ik jou niet ga beletten om dit te stofferen

ik ga verder binnen de kontekst van dit draadje

collega Potrel koopt een stuk multiplex waarvan de koper beweert dat de kwaliteit beter is dan in de gemiddelde dhz & is daar niet tevreden over

om te kunnen inschatten of hij daar met reden niet tevreden over is, heb ik onder #5 3 vragen gesteld
1) uit welk hout bestaat die plaat ?
reden van de vraag: als het een donkerbruine plaat is (bv lauan) of lichtbruin (bv oukume), dan is het zeker geen berk, wat de mij bekende beste kwaliteit is
2) hoeveel lagen zitten er in ?
reden van de vraag: hoe meer lagen, hoe beter (in principe) de kwaliteit
18 mm berken bestaat uit 13 lagen
3) hoeveel heb je betaald ?
een doordeweekse plaat van +/- 250x125 cm betaal je 35 euro
berk rond de 100 euro

ik heb gerichte vragen gesteld
die zijn eenvoudig & snel te beantwoorden
die aanpak leek me efficiënter om tot een diagnose te komen, dan een heel verhaal over de kwaliteit en de prijzen van platen te moeten tikken
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vietnamees zei hij (kan dat, het was geen Chinees...) :)
7
59 (grote plaat + verzaagd)
prima, daarmee kunnen we verder
(collega wilm10 had mij reeds uit mijn kot gelokt)

ik kan nu meer specifiek antwoorden

Vietnamees zei hij (kan dat, het was geen Chinees)
> leveren niet de beste kwaliteit platen - vergelijkbaar met indonesisch (collega's, vul aan, of verbeter mij)

7 lagen
> voor 18 mm geen uitzondering, maar zoals reeds onder #11 uiteengezet, heeft de beste kwaliteit 13 lagen

59 (grote plaat + verzaagd)
in mijn dhz (vl) koop ik een plaat van 18 mm 250x125 cm aan 38 euro btw in + 4 zaagsneden gratis
de prijs zou op een betere kwaliteit kunnen wijzen, maar het is nog geen topprijs
wil je echt goede kwaliteit, dan is berken mpx bb/bb jouw beste keuze
die kunnen ook na het zagen wat krommen, omdat op elke plaat spanning zit, maar er zitten zeker geen golvingen in
hoe je de plaat gaat gebruiken, kan ik niet precies inschatten
om ze recht te houden kan je er haaks een strook hout of mpx op zetten waar mogelijk

@wilm10
ik vermoed dat ik binnen de 30 min geantwoord heb
kan je de leemtes die ik gelaten heb, aanvullen ?
 

Potrel

Actieve deelnemer
5 feb 2020
28
3
prima, daarmee kunnen we verder
(collega wilm10 had mij reeds uit mijn kot gelokt)

ik kan nu meer specifiek antwoorden

Vietnamees zei hij (kan dat, het was geen Chinees)
> leveren niet de beste kwaliteit platen - vergelijkbaar met indonesisch (collega's, vul aan, of verbeter mij)

7 lagen
> voor 18 mm geen uitzondering, maar zoals reeds onder #11 uiteengezet, heeft de beste kwaliteit 13 lagen

59 (grote plaat + verzaagd)
in mijn dhz (vl) koop ik een plaat van 18 mm 250x125 cm aan 38 euro btw in + 4 zaagsneden gratis
de prijs zou op een betere kwaliteit kunnen wijzen, maar het is nog geen topprijs
wil je echt goede kwaliteit, dan is berken mpx bb/bb jouw beste keuze
die kunnen ook na het zagen wat krommen, omdat op elke plaat spanning zit, maar er zitten zeker geen golvingen in
hoe je de plaat gaat gebruiken, kan ik niet precies inschatten
om ze recht te houden kan je er haaks een strook hout of mpx op zetten waar mogelijk

@wilm10
ik vermoed dat ik binnen de 30 min geantwoord heb
kan je de leemtes die ik gelaten heb, aanvullen ?
Fantastische info en sneller dan het licht! Bedankt!!!
Ik ben ook Vlaming (grens Limburg, Brabant)
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
prima, daarmee kunnen we verder
(collega wilm10 had mij reeds uit mijn kot gelokt)

ik kan nu meer specifiek antwoorden

Vietnamees zei hij (kan dat, het was geen Chinees)
> leveren niet de beste kwaliteit platen - vergelijkbaar met indonesisch (collega's, vul aan, of verbeter mij)

7 lagen
> voor 18 mm geen uitzondering, maar zoals reeds onder #11 uiteengezet, heeft de beste kwaliteit 13 lagen

59 (grote plaat + verzaagd)
in mijn dhz (vl) koop ik een plaat van 18 mm 250x125 cm aan 38 euro btw in + 4 zaagsneden gratis
de prijs zou op een betere kwaliteit kunnen wijzen, maar het is nog geen topprijs
wil je echt goede kwaliteit, dan is berken mpx bb/bb jouw beste keuze
die kunnen ook na het zagen wat krommen, omdat op elke plaat spanning zit, maar er zitten zeker geen golvingen in
hoe je de plaat gaat gebruiken, kan ik niet precies inschatten
om ze recht te houden kan je er haaks een strook hout of mpx op zetten waar mogelijk

@wilm10
ik vermoed dat ik binnen de 30 min geantwoord heb
kan je de leemtes die ik gelaten heb, aanvullen ?
Nope top antwoord ga zo door. Zeer efficiënt.!
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Zoals hier boven al was aangehaald, neem niet de top plaat, een lading multiplex heeft god knows hoelang all ergens gezeten, en ja multiplex is niet zo gevoelig als massief hout, maar word toch wel beïnvloed by vocht (lager of hoger) en zal dus trekken, plat leggen en de bovenkant word beïnvloed meer dan de onderkant, beter om het rechtop te zetten en zo dat beide kanten hetzelfde beïnvloed worden, ( niet vlak tegen een muur BV)
 

Potrel

Actieve deelnemer
5 feb 2020
28
3
over die glijtafel kunnen we een boompje op zetten
het valt me op dat je met een plaat van 120x60 als tafel grotere platen wilt zagen
volledige platen zijn 4 keer zo groot
Die glijtafel moet me in staat stellen een iets grotere plaat (max diepte 65) toch haaks te zagen, iets waar ik nu grandioos in faal. Inspiratie haald ik oa hieruit:
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Die glijtafel moet me in staat stellen een iets grotere plaat (max diepte 65) toch haaks te zagen
als je hier verder mee wil gaan, dan raad ik je aan om een ander draadje op te zetten

de methode die McTucker aangeeft, is de eenvoudigste en ook de minst tijdrovende
bijkomende voordelen is dat er geen beperkingen zijn op de afmetingen van de plaat
+ je moet niet met de plaat maneuvreren

aan de basis zijn er 2 manieren om een plaat te zagen
1) je beweegt de plaat
2) je beweegt de zaag

voor 1) gebruik je een glijtafel (of een rolwagen op je zaagmachine, maar ik vermoed dat je daar nog niet aan toe bent)

voor 2) is het de manier van McTucker
een alternatief is een hulpstuk waarin je een geleiderail plaatst
dat zorgt er voor dat de rail 90° tov de rand van de plaat ligt
er zijn ook collega's die dit als een neerklapbaar systeem op hun (mft-)werkbank plaatsen
altijd haaks !

1) is veel werk om dat te bouwen, kan je moeilijk voor platen van 250x125 gebruiken + de minste afwijking wordt afgestraft
2) raad ik aan - zelfs speciaal daarvoor een werkbank maken zal je maximum even veel tijd kosten als het maken van die glijzaagtafel - én op het einde heb je een werkbank waarmee je nog veel andere dingen kan doen - met die glijzaagtafel kan je enkel zagen

verschillende producenten bieden geleiders voor handcirkelzagen aan
dit is er maar eentje (de beste & ook de duurste)
koop je hun rail, dan raad ik je aan om direct de LR-versie te kopen
'LR' = 'Loch Rei'
da's het 32-mm-gatensysteem
wil je ooit rijboringen maken, dan heb je gelijk de daarvoor nodige rail mét de boorgaten
ze bieden identieke rails zonder boorgaten aan
kopen je die eerst, en wil je achteraf 32-mm-gaten maken, dan heb je een dubbele kost
 

Potrel

Actieve deelnemer
5 feb 2020
28
3
als je hier verder mee wil gaan, dan raad ik je aan om een ander draadje op te zetten

de methode die McTucker aangeeft, is de eenvoudigste en ook de minst tijdrovende
bijkomende voordelen is dat er geen beperkingen zijn op de afmetingen van de plaat
+ je moet niet met de plaat maneuvreren

aan de basis zijn er 2 manieren om een plaat te zagen
1) je beweegt de plaat
2) je beweegt de zaag

voor 1) gebruik je een glijtafel (of een rolwagen op je zaagmachine, maar ik vermoed dat je daar nog niet aan toe bent)

voor 2) is het de manier van McTucker
een alternatief is een hulpstuk waarin je een geleiderail plaatst
dat zorgt er voor dat de rail 90° tov de rand van de plaat ligt
er zijn ook collega's die dit als een neerklapbaar systeem op hun (mft-)werkbank plaatsen
altijd haaks !

1) is veel werk om dat te bouwen, kan je moeilijk voor platen van 250x125 gebruiken + de minste afwijking wordt afgestraft
2) raad ik aan - zelfs speciaal daarvoor een werkbank maken zal je maximum even veel tijd kosten als het maken van die glijzaagtafel - én op het einde heb je een werkbank waarmee je nog veel andere dingen kan doen - met die glijzaagtafel kan je enkel zagen

verschillende producenten bieden geleiders voor handcirkelzagen aan
dit is er maar eentje (de beste & ook de duurste)
koop je hun rail, dan raad ik je aan om direct de LR-versie te kopen
'LR' = 'Loch Rei'
da's het 32-mm-gatensysteem
wil je ooit rijboringen maken, dan heb je gelijk de daarvoor nodige rail mét de boorgaten
ze bieden identieke rails zonder boorgaten aan
kopen je die eerst, en wil je achteraf 32-mm-gaten maken, dan heb je een dubbele kost
Bedankt voor jullie input! Stof doet nadenken. En nog veel te leren ;-) Nogmaals dank aan allen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.