Multiplex aan XPS lijmen op wand

twanido

Actieve deelnemer
30 nov 2020
32
7
Hoi allemaal,

Ik ben in de kelder een ruimte aan het inrichten voor de kids, stiekem ook een beetje mijn mancave ;-)

De kelder is kurkdroog, op de vloer verlijm ik XPS waarop ik daarna dan geschuurde OSB ga verlijmen die ik finaal dan ga vernissen.

De wanden worden afgewerkt met multiplex radiata 18mm (1220 x 24440) , uiteraard liefs onzichtbaar gemonteerd.
Eerst ga ik ook op de bestaande wand (beton snelbouw) XPS verlijmen als isolatie. Mijn vraag is of ik daarna ook eenvoudig de multiplex platen van 18mm rechtstreeks op die XPS kan verlijmen?

Ik hoor graag wat jullie ervan denken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Eerst ga ik ook op de bestaande wand (beton snelbouw) XPS verlijmen als isolatie. Mijn vraag is of ik daarna ook eenvoudig de multiplex platen van 18mm rechtstreeks op die XPS kan verlijmen?
volgens wat je aangeeft, kan dat zeker
het voordeel is dat de xps (geëxtrudeerd polyestureen ?) ononderbroken blijft, dus geen koudebruggen
blijft de vraag wat je nadien met die wanden gaat doen
geen pb als je er niets aan gaat hangen
toekomstige p als je er haaklatten voor je gereedschap + bovenkasten aan gaat hangen
dan zou je voor de xps een struktuur van vloer tot plafond moeten zetten om te vermijden dat de vertikale platen + de xps naar voor komen
osb op de grond, dus waarom geen osb tegen de wand
is goedkoper dan mpx
 

twanido

Actieve deelnemer
30 nov 2020
32
7
is de vloer voldoende vlak om de xps er op te kunnen lijmen ?
neutrale vraag: van waar je voorkeur voor osb, en dan nog wel geschuurde, die duurder is ?
Ja hoor, vloer is getegeld en vlak. Maar wil hem nu wat isoleren en gezelliger maken met wat hout zonder de hoofdprijs te moeten betalen. Ik kies voor geschuurde omdat je deze zelf kan afwerken met olie of beits... zo krijgt de vloer meer karakter. Er komt in principe niets zwaars aan de wand te hangen. Bedankt voor je input!
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Hoi allemaal,

Ik ben in de kelder een ruimte aan het inrichten voor de kids, stiekem ook een beetje mijn mancave ;-)

De kelder is kurkdroog, op de vloer verlijm ik XPS waarop ik daarna dan geschuurde OSB ga verlijmen die ik finaal dan ga vernissen.

De wanden worden afgewerkt met multiplex radiata 18mm (1220 x 24440) , uiteraard liefs onzichtbaar gemonteerd.
Eerst ga ik ook op de bestaande wand (beton snelbouw) XPS verlijmen als isolatie. Mijn vraag is of ik daarna ook eenvoudig de multiplex platen van 18mm rechtstreeks op die XPS kan verlijmen?

Ik hoor graag wat jullie ervan denken.
Deze platen zijn toch ook al verlijmd te verkrijgen?
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Al deze materialen laten zich prima verlijmen met high tack. Smeer niet te zuinig en je kan een olifant aan de muren ophangen.
 

lemming

Actieve deelnemer
19 jul 2011
28
6
Sowieso zou Pir/pur mijn voorkeur hebben. Bijna 2x betere isolatiewaarde. Dus meer nuttige ruimte. En niet duurder.
 
  • Leuk
Waarderingen: twanido

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.