MrCrazy - gekke doe het zelver

MrCrazy

Nieuw lid
8 apr 2021
16
13
Kippendorp
Hi!

Even een kort voorstel rondje. Geboren in het mooie jaar 1985, werkzaam als doorgewinterde IT-er is de hobby altijd DHZ geweest. Door de jaren heen veel geklust, meestal alles 'zelf willen doen' qua onderhoud etc. maar niet echte projecten. Oh ja, 1x onze schuur (3x4, enkelsteens) volledig geïsoleerd en omgebouwd tot kantoor.

In jan-2020 hebben we een nieuw woning betrokken incl werkplaats garage (6,5x3,5) :LOL: en eindelijk kon ik mijn hobby tot een hoger level brengen. Na wat wikken en wegen ben ik eerst maar mezelf gaan verwennen door enkele (extra) machines aan te schaffen om in ieder geval een goede basis te hebben. Na wat research heb ik het volgende afgelopen jaar aangeschaft:

- Makita SP6000 inval-zaag
- Bosch GTS 635-216 tafelzaag
- Karcher KD3 incl auto-start stofzuiger
- handzaag & toffelzaag

Hiermee kan ik voorlopig doen wat ik wil. Voorlopig is het gebleven bij het volgende:

- vakkenkast met 7 lades voor in de werkplaats:

WhatsApp Image 2021-04-03 at 09.32.26.jpegWhatsApp Image 2021-04-02 at 19.40.57.jpeg

Arcadekast:

IMG_5933.jpeg

Loungebank, zie ook: Loungebank - eerst "groot" project


IMG_8253.jpeg

een cross-cut slede:
Schermafbeelding 2021-04-12 om 15.36.24.png
Momenteel ben ik bezig om de oude slede te vervangen. De onderplaat (oud 12mm, nieuw 18mm) was te dun. Hij wiebelde ook iets en de zaagsnede in het hout was absoluut niet meer zoals het moet zijn. De nieuwe ga ook voorzien van een 45 graden kant & T-tracks voor meer nauwkeurigheid en mogelijkheden. tzt zal ik hier een topic voor opzetten.

Na vele uren YouTube filmpjes te kijken leer ik ook steeds meer en meer en ben ik echt van alles aan het proberen. Ik heb veel ideeen, maar niet overal begin ik nog aan.

Het grootste gemis dat ik nog heb is een goede / robuuste werkbank. Momenteel ben ik bezig bezig met het uitzoeken van materiaal, indeling etc van de werkbank en sta op het punt om alvast het hout voor het frame aan te schaffen. Dit is dus echt het eerst volgende project.

Qua machines staat zeker nog een freesmachine op het lijstje; in dit geval de Makita RT0700CX3 bundel. moet de vrouw nog even overtuigen.

het feit wil dat we graag een andere tafel willen; 220x100 met visgraatmotief; jullie begrijpen wel dat dat een-tweetje gaat worden icm de freesmachine ;-). Nadat ik de werkbank klaar heb is dus de tafel het volgende doel. Maar eerst kijken wat we willen qua hout etc.
 
Laatst bewerkt:

MrCrazy

Nieuw lid
8 apr 2021
16
13
Kippendorp
welkom
je hebt al een heel eind afgelegd
voor je werkbank vind je hier voldoende leesvoer
Er is inderdaad heel veel te vinden! De plannen liggen er ook al :) nu het hout nog.
Los van de werkbank, wil ik nog wat 'side projects' doen - puur ter lering en vermaak.

Ik heb enkele (kleine) platen liggen van 5, 9, 12, 15 & 18mm - multiplex populier, multiplex hardhout in de mix. Verder nog een heel aantal 150x30 gegrond multiplex 18mm.

Het standaard 'kastjes' maken (zie garage vakkenkastje) geloof ik eigenlijk wel. Dus het standaard 'grof' werk

Maar ben beetje inspiratieloos.... door te veel willen, kies ik nergens voor en dat is zonde. Het lijkt mij echt tof om iets 'moois' te maken. Al is het maar bijvoorbeeld een snijplank met een leuk motief door 2 of 3 houtsoorten. (helaas heb ik daar geen hout voor liggen.)

Wat mij echter opvalt is dat het lastig is om het eea aan hout stukken te vinden (internet) die hiervoor geschikt zijn. Ik denk dan aan diverse houtsoorten/kleuren en dan plank formaat ... 20x50x2cm (om even wat te noemen)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat mij echter opvalt is dat het lastig is om het eea aan hout stukken te vinden (internet) die hiervoor geschikt zijn. Ik denk dan aan diverse houtsoorten/kleuren en dan plank formaat ... 20x50x2cm (om even wat te noemen)
voor kleine stukken zou ik aan de collega's een concrete vraag stellen
met een flesje wijn of een zes-pak-bier komen velen over de houten brug
ook snijplanken zijn hier reeds ruim aan bod gekomen
mét verschillende houtsoorten door mekaar
en ook met kops hout uitgevoerd
 

ArjandJ

Actieve deelnemer
3 jun 2020
37
27
Alkmaar
Bij Rick van @MasaveHout kun je allerlei klein hout verkrijgen. Hij heeft vaak partijtjes rest stukken. Zelf ook zo'n partij aangeschaft en van daaruit allerlei ideeën gekregen om mee te gaan werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: MrCrazy

MrCrazy

Nieuw lid
8 apr 2021
16
13
Kippendorp
Heel herkenbaar! 😀 Je bent niet de enige met dit probleem.
Toch best irritant ;-) heeft ook wel te maken met het feit dat ik geen stukken massief heb liggen om “mee te spelen”

eigenlijk wil ik gewoon wat leuke dingetjes gaan maken zoals een snijplank om te beginnen

Zit je te kijken naar al leuke YouTube filmpjes - genoeg oefen materiaal/ideeën - maar het hout ontbreekt

grootste probleem is wel dat ik geen goede werkbank heb; maar stapels 15mm gegrond multiplex heb liggen in stroken van 150x 30-45cm.
Wellicht dat ik daar maar een frame van ga maken om te beginnne
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Welkom op dit mooie forum. Ik zou je aan willen raden om je in te schrijven op de nieuwsbrief van Masave. Dan moet je even naar de site van Masave gaan. Krijg je regelmatig een mail met daarin allemaal mooie (rest) stukken. Anders kan je ook langs de fijnhouthandel in Arnhem, daar ligt ook genoeg op de hobbyzolder.
Ik weet alleen niet of dat in de buurt is, want ik ken Kippendorp niet....

Van die stukken multiplex en je invalzaag kan je prima een werkbank maken! Ik heb het zelf ook zo gedaan en ook Paul Sellers heeft er een gemaakt. Staat uitgebreid op Youtube.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula en MrCrazy

MrCrazy

Nieuw lid
8 apr 2021
16
13
Kippendorp
Welkom op dit mooie forum. Ik zou je aan willen raden om je in te schrijven op de nieuwsbrief van Masave. Dan moet je even naar de site van Masave gaan. Krijg je regelmatig een mail met daarin allemaal mooie (rest) stukken. Anders kan je ook langs de fijnhouthandel in Arnhem, daar ligt ook genoeg op de hobbyzolder.
Ik weet alleen niet of dat in de buurt is, want ik ken Kippendorp niet....

Van die stukken multiplex en je invalzaag kan je prima een werkbank maken! Ik heb het zelf ook zo gedaan en ook Paul Sellers heeft er een gemaakt. Staat uitgebreid op Youtube.
Ik heb me ingeschreven! Arnhem ga ik zeker binnenkort naar toe; bedankt voor de tip!

qua werkbank heb ik aardig idee cq plan liggen. Echter is het zacht populieren multiplex; sterk genoeg als onderstel? (3x15mm verlijmd)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.