Motor wikkelen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.077
2.599
Heeft iemand al eens een motor opnieuw laten wikkelen? Iedereen en zijn moeder zegt dat het duur is, maar ik kan nergens bedragen vinden. En de bedrijven zijn gesloten in het weekeinde, dus daar heb ik nu ook niets aan. De motor van mijn radiaalzaag heeft het opgegeven, doordat de bedrading naar de wikkelingen zijn isolatie heeft verloren en de koperen draadjes gewoon uit elkaar vallen. De draden zitten zo tussen de wikkelingen dat je ze niet kan vernieuwen . Deze zaag is rond 1960 bij tatry in italie gebouwd. Ik heb ook nog een dewalt uit 1956, maar daarvan is de bedrading nog prima. Die is in de vs gebouwd.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Heeft iemand al eens een motor opnieuw laten wikkelen? Iedereen en zijn moeder zegt dat het duur is, maar ik kan nergens bedragen vinden. En de bedrijven zijn gesloten in het weekeinde, dus daar heb ik nu ook niets aan. De motor van mijn radiaalzaag heeft het opgegeven, doordat de bedrading naar de wikkelingen zijn isolatie heeft verloren en de koperen draadjes gewoon uit elkaar vallen. De draden zitten zo tussen de wikkelingen dat je ze niet kan vernieuwen . Deze zaag is rond 1960 bij tatry in italie gebouwd. Ik heb ook nog een dewalt uit 1956, maar daarvan is de bedrading nog prima. Die is in de vs gebouwd.
Misschien ook proberen bij revisiebedrijven van dynamo's en startmotoren?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik had vroeger professioneel te maken met Electro Eindhoven.
daar ben ik als particulier ook ooit geweest voor een motor van een draaibank. Maar de offerte was "tussen 200 en 500 euro" Dus uiteindelijk voor een nieuwe motor gegaan. Het wordt natuurlijk anders als het betreffende type niet meer verkrijgbaar is....
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ik heb voor mijn 400V bimac geïnformeerd. Kwam uit op minimaal 350EUR wikkelkosten. Economisch niet interessant.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.077
2.599
De motor van een radiaalzaag zoals de mijne, is niet los te koop. Ik koop gebruikte machines bij voorkeur voor heel weinig geld. Als er dan wat aan moet gebeuren kan het nog steeds uit. Of als het de ijzerbak wordt, is je verlies niet zo groot. Motoren wikkelen is vooral arbeid, dus een bedrag van 400 euro schrik ik niet van. De geleiding van de motorgondel is nog perfect en dat is het enige dat je niet voor een redelijk bedrag kan laten herslijpen. Maandag maar eens opvragen wat het kost om de zuil opnieuw te laten hardverchromen. Als ik besluit tot revisie, ga ik gelijk alles maar doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.135
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
De motor van mijn radiaalzaag heeft het opgegeven
heb een paar jaar geleden de motor van mijn brandhoutopklapzaag met een zaagblad 400 mm voor 180 euro laten herwikkelen
denk dat er 3 pk op zit
ook een paar jaar geleden heb ik bij een handelaar een massa loeiers van radiaalzagen 2dehands te koop zien staan
vrees dat dit voor jou van rond utrecht te ver is
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Is het een veldwikkeling? In dat geval valt te overwegen het zelf te doen. Ik heb het zelf (nog nooit) gedaan maar me er eens een beetje in verdiept. Is te doen maar Kost veel tijd denk ik . Bij mij speelt de wens het toch te proberen om een niet erg rationele reden: lijkt me leuk het te proberen :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.077
2.599
Een grote radiaalzaag kopen is niet zo'n probleem. Maar in de prijsklasse waarin ik machines koop, zijn ze dan ook 50 of 60 jaar oud. En hebben dan ook vaak problemen. Normaal gesproken soldeer ik gewoon een paar nieuwe draden aan de wikkelingen, maar bij deze motor zitten de aansluitingen tussen de wikkelingen in en zijn niet bereikbaar. Soms heb je ook wel eens dat het tegen zit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.077
2.599
Ik heb vanmorgen contact gehad met wikkelbedrijf Rijswijk in Driebruggen en die gaan de motor opnieuw wikkelen. Ik hou jullie op de hoogte over hoe het afloopt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.