Motor voor Optimum B17 of B23 Pro kolomboor

DeWerkbank

Nieuw lid
17 jun 2022
13
1
Eindhoven
Het lijkt er helaas op dat de motor van mijn Optimum B17 Pro tafelboor/kolomboor de geest heeft gegeven. Liep bij het boren vast (hooguit 1s), maar komt nu niet meer op toeren en maakt een geluid bij het aanlopen dat niet klopt. Draait alleen hele lage RPM en heeft geen koppel meer, als ik de as vasthoudt dan trekt de motor het niet. Voordat ik een nieuwe motor ga aanschaffen, misschien een van de vele bewerkers hier nog een B17 of B23 staan waar ze vanaf willen tegen een acceptabele prijs?
Iemand enig idee wat er aan de motor kapot kan zijn? Het is niet de aanloopcondensator, die heb ik al vervangen. En wikkelen doorbranden lijkt me ook sterk, duurde slechts heel kort en heb ik niets van brandlucht geroken.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.826
3.459
Heb je de motor ook zonder schakelaar geprobeerd? Heb je gegevens van de motor? Typeplaatje?

DeWerkbank

Nieuw lid
17 jun 2022
13
1
Eindhoven
Zonder schakelaar om te testen of de schakelaar de oorzaak is? De schakelaar werkt gewoon, als ik hem indruk heb ik 230V aan de motorzijde. De motor is deze in de foto, ik weet niet of ik links kan plaatsen in dit forum maar als je zoekt op optimum B17 pro (motor) vind je zowel deze als ook de oude handleiding die Vynckier destijds had (is de importeur voor optimum). Het is een eenvoudige 1-fase 230V motor met een 12.5uF.450Vac condensator. Heb de motor inmiddels open gemaakt en zit verder niets in dan wikkelingen, ik kan niet goed begrijpen wat er defect kan zijn geraakt. Ik zie ook geen thermische beveiliging.
1717792623209.png

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.826
3.459
Die 220 achter de schakelaar is een vermogensmeting? Je nieuwe condensator is echt nieuw? Ik weet wel hoe een elektromotor er uit ziet, maar die dingen hebben een gestandaardiseerde bouw norm. Als je die dus weet, kan je eventueel een betaalbaar alternatief zoeken, als je je storing niet weet op te lossen. Dus as maat, hoogte hart as ten opzichte van je grondplaat en maat van je voet.

DeWerkbank

Nieuw lid
17 jun 2022
13
1
Eindhoven
Die 230Vac is op het aansluitblokje zonder dat de motor is aangesloten. Dus ik heb alleen even gemeten of op een of andere manier de schakelaar of de kabels van de schakelaar naar het aansluitblokje (is gewoon een kroonsteen) kapot waren, is niet het geval. De aansluiting van de motor is L+N en dan 2 verbindingen waar de C tussen wordt geplaatst. Nieuwe condensator is echt nieuw (heb hem gisteren gekocht dus daar moet ik toch vanuit gaan :) ), maar motor doet exact hetzelfde dus daar ligt het niet aan. Heb de wikkelingen van de motor ohms gemeten tussen elk van de 4 aansluitpunten (zonder dat hij is aangesloten) met een multimeter, probeer nu info te vinden over wat voor waardes moeten zijn tussen elk van de aansluitpunten. Tussen N en een van de C aansluitpunten meet ik 0.1 ohm, maar volgens mij klopt dat ook als deze tekening klopt. Ik lees dat er in deze motoren een centrifugaalschakelaar of thermisch relais zit om de aanloopwikkeling uit te schakelen, misschien dat die kapot is.
1717838309003.png

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.826
3.459
Als ik af ga op de waarde van je condensator, dan denk ik niet dat je motor een centrifugaalschakelaar heeft. En als zo'n schakelaar niet afschakelt is het over het algemeen einde startwikkeling. Ik heb ook een klein tafelboormachientje en die staat om de haverklap stil. Maar hij werkt al jaren prima. Over het algemeen als de motor wel opstart maar niet op toeren komt, is het de condensator. Als je geen mogelijkheid hebt om de spanning onder belasting te meten, zou ik toch even de draden van je aansluitsnoer, direct op de motor zetten. Dan sluit je een hoge overgangsweerstand in je schakelaar uit.

• Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.