Motor afzuiging kapot

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Doorverbindplaatjes laten zitten zoals ze nu zijn gemonteerd.
Fase ( bruin) op U2
Nul ( blauw) op U1

Op het kroonsteentje niks aansluiten. De motor zou zo moeten lopen.

Bij de fabrikant natuurlijk navragen wat intern aangesloten is op het kroonsteentje.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik zou zeggen dat aan dat kroonsteentje de draden van de centrifugaal schakelaar zitten. Dit zou naar mijn idee inhouden dat ermee gerommeld is en daarom zou ik het toch even navragen.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Heb contact gehad, klopt is temperatuursensor. Je kan er een schakel relais op aansluiten. Die kortsluiting was instant... Voel me wel erg stom dat ik niet even goed naar de tekening heb gekeken. Overigens staat er niks over de temperatuur sensor.

Fase of nul op u1 of u2 maakt neem ik aan niet uit, de stekker kan je ook draaien in het stopcontact.
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
214
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Aanloopstroom bij direct inschakelen zal best hoog zijn en lang duren, vanwege de grote massatraagheid van het ventilatorwiel. Dus bij eventueel bestellen van nieuwe motor deze informatie meenemen. Niet elke motor kan daartegen! En “vroeger” werden er nog wel eens slimme schakelingen toegepast om de hoge aanloopstroom te vermijden, maar dan duurde het aanlopen weer langer.
Het langdurig uitlopen van de ventilator na afschakelen heeft ook te maken met de grote massatraagheid van het wiel en het sterk afnemende koppel van de ventilator met het afnemende toerental.
Een uur zal wel overdreven zijn, maar eerder 10 minuten!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Geen hoog aanloopkoppel nodig. Alleen een wat langere opstart tijd. Daarom zit er ook geen centrifugaalschakelaar op. Is niet nodig en bewegende delen gaan stuk. Zelfde met een slijpsteen. Duurt even voor hij op volle snelheid is, maar geen extra startwikkeling. Anders is het bij bijvoorbeeld een compressor. Zonder hoog aanloopkoppel start hij gewoonweg niet op.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Deze heeft wel een hoog aanloopkoppel. Motor is in een paar seconde op toeren en blijft niet erg lang nadraaien. We zien wel hoelang die het houdt. Gaat die weer kapot, dan laat ik mij graag adviseren.... Tot op heden wordt de motor absoluut niet warm.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Hier een datasheet die ik op internet tegenkwam. Jouw motor heeft een hoog aanloopkoppel
 

Bijlagen

  • Wonder-MY-ML-Series-Single-Phase-Motor.pdf
    433,6 KB · Weergaven: 3

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Dat heeft ook niemand ontkend, maar dat is niet omdat de fabrikant van de afzuiger dat nodig vond. Dit is een universele vervangingsmotor en die heeft een hoog aanloopkoppel, omdat je dan maar een motor op voorraad hoeft te houden, wat in de kosten scheelt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.