Moppen verse berk; bast eraf of niet?

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Ik kon afgelopen dinsdag een paar meter stam van een berk scoren. Het was een gezonde jongen maar helaas was de storm in het voorjaar net iets te veel voor hem en hij is toen naar beneden gekomen. Indertijd provisorisch geruimd maar hij lag nu in de weg.
Diameter van de stukken is plm. 25 cm.
Ik ben nu bezig de stukken stam (plm. 1 meter) in moten van 25-30 cm te zagen om daar te gelegener tijd schalen uit te draaien.
Ik heb één moot gekliefd en uit de stukken twee schalen (voor)gedraaid. Het hout was echt nog nat. Ik kreeg zo af en toe een berkensapdouche.

Vraag is nu: Wat doe ik met de bast. Laat ik de bast op de moten zitten of kan ik hem er beter vanaf halen in verband met gevaar van schimmel en beestjes en om het drogen te vergemakkelijken?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Te gemakkelijk drogen betekent dat je barsten krijgt. Overigens zou ik de stammen ook zeker niet zo kort zagen als jij wil; als bij het drogen aan de kopse kanten over 5 cm scheuren ontstaan heb je aan een stam van een meter veel meer dan aan een moot van 25 cm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
915
318
Inderdaad wat @Jurriaan zegt, niet te kort zagen. Ik zou de schors (plus de bast uiteraard) eraf halen en de kopse kanten met dit of dat afdichten om het droogproces zo langzaam mogelijk te laten verlopen. Het meeste water wil namelijk uit het kopshout ontsnappen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Als je het droogproces langzaam wil laten verlopen moet je de bast laten zitten. Die is namelijk waterdicht. Maar hierdoor drogen lange stukken berk niet en krijgen schimmels vrij spel in het hout. Na enkele jaren is het hout helemaal rot. Je kan de schimmels even hun gang laten gaan om extra tekening in het hout te krijgen. En dan tijdig dit proces stoppen door de stammetjes door te zagen of de bast er af te halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en mink

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Dank allemaal voor het advies.
Ik had misschien beter meer overlengte kunnen nemen maar dit kwam zo uit met het stuk en met een Y-splitsing die daarin zat.
Ik heb de bast van de gezaagde moten afgepeld en zo een stel bosbewoners dakloos gemaakt. Ik heb nog een tweede stuk van ongeveer een meter lang. Dat kan, met bast er nog om en met verzegelde einden, nog even blijven liggen.

Het blijkt dat ik ben nog niet erg ben ingesteld op hout van deze dikte. Mijn paraffinepan was te klein om de einden van de moten te dopen en het gewicht dat je balancerend op een trapje op het zoldertje te leggen is beperkt.
Ik heb nu als verzegeling een restje muur-voorstrijk op de koppen gezet; het spul dat stukadoors en schilders gebruiken om de zuigende werking van een muur te verminderen. Ik neem aan dat het andersom ook zal werken. Het is een heldere latex zonder vulmiddel. Vandaag een laagje, morgen nog een.
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
houtlijm op de koppen (eventueel verdunt met water werkt ook prima.
Beetje schimmel in berken is mooier (vind ik) dan gewoon berkenhout.
Wel oppassen dat het niet te ver gaat, omdat het hout dan erg zacht wordt en bijna niet meer te draaien is zonder voorbewerking.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Houtlijm heb ik eerder ook gebruikt maar daar heb ik andere bestemmingen voor. Die voorstrijk had ik nog staan uit een ver verleden en de enige andere bestemming zou de chemokar zijn geweest.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
915
318
Ik vind het wel leuk dat de onderdelen van een boom hier wel vaker zo lekker door elkaar worden gebruikt. Er wordt gesproken over bast verwijderen, terwijl er schors wordt bedoeld.;) Maar bast is echt iets anders en wordt door mij hooglijk op prijs gesteld als grondstof voor touw maken....
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
houtlijm op de koppen (eventueel verdunt met water werkt ook prima.
Beetje schimmel in berken is mooier (vind ik) dan gewoon berkenhout.
Wel oppassen dat het niet te ver gaat, omdat het hout dan erg zacht wordt en bijna niet meer te draaien is zonder voorbewerking.
Eerlijk gezegd zou ik de koppen niet insmeren. Het hout kan dan helemaal niet meer drogen en voordat je het weet is het potrot. Bij berk zie je niet dat het hout vergaan is. De schors is intact, maar van het hout blijft weinig over.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.