Mondgrootte spookschaaf met bolle zool?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb vandaag m'n nieuwe speeltjes (2 Luban spookschaafjes: en met vlakke- en een met bolle zool) klaar gemaakt voor gebruik en er de eerste halen mee gedaan. Bij het schaafje met de vlakke zool kan ik meteen na het slijpen en wetten van de beitel mooie krulletjes maken, dat gaat wel goed. Bij het schaafje met de bolle zool lijkt me het mondje waar de schaafbeitel doorheen steekt erg krap...
IMG_0656.jpg
Op de foto lijkt de kier groter dan hij in werkelijkheid is. Ik denk dat ik hier even een vijl doorheen moet halen....Hoeveel ruimte moet ik dat schaafbeiteltje geven? Het is een bro.../messing zool, ik moet dat dus met wat beleid doen. Heren ervaren spookschavers: wat is wijsheid?
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Foto is moeilijk te beoordelen. Als de beitel er door kan is er mijn inziens geen reden om de opening te verbreden. Met een bolle zool is wel moeilijker werken omdat je geen referentie hebt. Met enige oefening begin je wel gevoel te krijgen wat de juiste handstand is tov holling die je wil bewerkstelligen. Voor bolle werkstukken gebruik je de schaaf met vlakke zool. In mijn ervaring levert afwisselend werken met schaaf en rasp/vijl en veel met je vingers voelen, een mooie kromming. Schraapstaal is nuttig bij het afwerken van kromme oppervlaktes.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.