monadnock - een bijzonder en bijzonder handig houtsnijmes

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
BE366418-FF4E-4DD6-B574-3AB065C20A3E.jpeg

Dit is een monadnock. Op het eerste gezicht gewoon een gekromd houtsnijmes met een lang handvat. Maar een monadnock heeft een kenmerk dat het werken ermee plezierig maakt: het is zeer gemakkelijk te slijpen.
DCA60F48-6B8C-42E9-80F3-010133937AB6.jpeg

Een normaal lepelmes moet aan de kant van de vouw (the bevel) geslepen en gewet worden, de monadnock wordt aan de achterkant geslepen! De botte zijde van het mes is afgeplat en heeft precies dezelfde kromming als de snijkant van het lemmet.
52BD6E3E-2D2C-466F-BE81-7312E0878D49.jpeg
Om het mes te slijpen of te wetten leg je een rond houtje beplakt met gewoon schuurlinnen (bijv. P240) op de afgeplatte botte achterkant en tegelijk op de scherpe snijkant. Het slijpstokje beweeg je duwend en van links naar rechts over het lemmet. Dus lang niet zo moeilijk als wetten aan de kant van de vouw. De slijphoek is namelijk altijd goed! En het slijpstokje ligt stabiel.
 

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
Nog een bijzonder en bijzonder handig houtsnijmes of liever houtsnijbijl: de Japanse NATA.

34D9D1ED-EE10-4821-9D83-1D03D8DE2E6E.jpeg

Van links naar rechts een Europese bijl, een grotere Japanse bijl ("nata", ook gebruikt in de tuin) en een nata die geheel gesmeed is. Tussen twee lagen stevig en zachter Japans staal zit een laag keihard aogami-staal. Aogami-staal is vanwege zijn hardheid iets breekbaarder en blijft zeer lang zeer scherp. Het wordt in een nata beschermd door het tussen twee andere lagen staal te smeden.

FCAFF4A3-FDF1-4C75-8B79-A68864BCF9E0.jpeg

FA8BF189-5DA1-4395-883A-5D4EFE89E5F7.jpeg


Zo goed als deze monnik met een bijl hout snijdt, word ik natuurlijk nooit. Maar ik gebruik een nata altijd bij het houtsnijden, vooral natuurlijk in de beginfasen van een houtsnijwerkje.

Carl
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
De nata ligt mooi uitgebalanceerd in de hand en het gewicht van het blad maakt dat je weinig kracht nodig hebt en daarom ook zeer dun en precies kunt hakken.

7C5CAB3B-3A84-4EE6-8CB5-847F3E5CA166.jpeg

Ik mocht bij deze smid meekijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Leuke foto's Carl! Allemaal cursisten? Of is dit een groepje lepelsnijders dat regelmatig bij elkaar komt? Eindhoven is voor mij een uur rijden, maar lijkt me wel gezellig om mensen te leren kennen die dit zo doen.

Nog even over de Monadnock, lijkt me een zeer handig hulpmiddel, maar als ik ernaar Google, kan ik geen enkele winkel vinden die dit verkoopt danwel op voorraad heeft. Enig idee? Wellicht is er een andere naam nog voor dit instrument?

Dank voor het inspireren in elk geval!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.