Mogelijkheid huren van een Shaper?

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
518
754
47
Breda
Een Shaper staat al erg lang op mijn wenslijstje.
Maar voordat ik zo’n investering doe zou ik er eerst eentje willen testen en dan wat langer dan 5 minuten op een testdag,
Weet iemand of er een mogelijkheid is om er eentje te huren voor een maand ofzo?
 

Fraké

Actieve deelnemer
22 jun 2023
36
25
Zuid-holland
Ben wel benieuwd wat je in een maand zou willen testen. Het ding staat ook op mijn lijstje. Ik ben wel overtuigd.

Twijfel je ergens aan?
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
518
754
47
Breda
Ben wel benieuwd wat je in een maand zou willen testen. Het ding staat ook op mijn lijstje. Ik ben wel overtuigd.

Twijfel je ergens aan?
Eigenlijk hoop ik mijn vriendin enthousiast te krijgen. 😄
Zelf heb ik een bloedhekel gekregen aan het zitten achter een beeldscherm. Je zal in de meest gevallen wel eerst iets moeten ontwerpen.

Redenen waarom ik er eentje zou willen:
Nu is het juiste moment om er eentje aan te schaffen. We zijn een huis aan het bouwen en het complete interieur gaan we zelf doen. Met de shaper kan je dan toch wel iets leuks doen. Inlay in alle binnen deuren, mooie houtverbindingen voor de meubels, custom bestekbakken etc.

Lijkt me leuk dat m’n vriendin dingen ontwerpt die ik of zij dan ook vrij eenvoudig kan maken met de shaper.

Ik ben vrij goed in houtbewerking zolang het maar recht is. Zodra er curves in het werkstuk komen ben ik nergens. 😅

twijfels:
Is het echt handig of toch meer een speeltje?
Er zijn een aantal forumleden die een shaper hebben maar ik zie vrij weinig projecten voorbij komen.
Zijn ze te druk bezig met de Shaper om te posten of verdwijnt de shaper in de kast nadat de nieuwigheid er af is?

Ik zie afentoe een kort demo filmpje over het maken van een pen in gat verbinding. Ze laten dan alleen het daadwerkelijke frezen zien maar ik vraag me af hoeveel tijd je kwijt bent om alles af te meten en in te stellen.

Of het infrezen van verborgen deurscharnieren. Altijd lastig. Is het met een shaper veel makkelijker?

De meeste projecten die ik voor me zie zijn groot. Deuren, tafelbladen, etc. Werkt zo’n shaper ook goed wanneer je geen workstation gebruikt? Of nog beter zou je een shaaper ook kunnen gebruiken op verticale vlakken?
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.722
751
Antwerpen
Of het infrezen van verborgen deurscharnieren. Altijd lastig. Is het met een shaper veel makkelijker?
voor één enkel scharnier is het niet efficient (uittekenen in Studio of ander tekenprogramma) maar bij meerdere deuren is het veel makkelijker (of je zou al een jig/hulpstuk voor je frees moeten hebben).
De meeste projecten die ik voor me zie zijn groot. Deuren, tafelbladen, etc. Werkt zo’n shaper ook goed wanneer je geen workstation gebruikt?
een workstation is geen must, het enigste wat je nodig hebt zijn de domino stickers. Die plak je gewoon op je deur of tafleblad, inscannen en je bent vertrokken
Of nog beter zou je een shaaper ook kunnen gebruiken op verticale vlakken?
Nee, daarvoor is de machine te topzwaar of je zou het via een geleider moeten laten bewegen maar dan ben je weer veel te beperkt in het design

Als je in de buurt van Antwerpen woont, kom eens langs en ik kan het je laten zien
 

Fraké

Actieve deelnemer
22 jun 2023
36
25
Zuid-holland
Eigenlijk hoop ik mijn vriendin enthousiast te krijgen.
Ik kan mijn vrouw even laten bellen. Bij mij staat het op het lijstje-van-mijn-vrouw.

Lijkt me leuk dat m’n vriendin dingen ontwerpt die ik of zij dan ook vrij eenvoudig kan maken met de shaper.
Precies dat, herkenbaar. Of als je ergens iets ziet, kan je het namaken. ShaperHub staat ook vol met ontwerpen. De hardware Catalog is ook handig.

Zodra er curves in het werkstuk komen ben ik nergens.
Je hebt toch geen rechthoekig bad gemaakt? 😎

Niks mis met een speeltje. Het lijkt mij gewoon een gaaf ding om mee te werken. Verwacht dat ik er veel plezier uit ga halen. Heb al wel wat projecten in gedachten. Als je er een hebt dan biedt dat ook weer mogelijkheden.
SO -> project ipv project -> SO

Je kan mallen maken met de SO die je dan met ander gereedschap kan inzetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
74
34
Brabantse Kempen
Eigenlijk hoop ik mijn vriendin enthousiast te krijgen. 😄
Ik heb het intro filmpje van Shaper aan mijn vrouw laten zien, was gelukkig meteen enthousiast 🤩

Ik gebruik hem nu nog vooral voor kleinere projecten zoals kistjes, inlays, enz. in combinatie met de workbench. Werkt super leuk en je kan eens wat vreemdere vormen maken. Aangezien ik zelf op kantoor werk, ben ik ook niet zo’n fan van schermen na het werk, toch in fusion 360 verdiept en dat is toch wel een echte aanvulling voor de meer complexere vormen.

Voor echt grote objecten is het heel goed te gebruiken, als je echter series van bijvoorbeeld 10 binnendeuren moet doen, dan wordt het omslachtig..., een template via de shaper zou dan wel goed kunnen helpen☺️.

Mijn conclusie: je kan goed zonder leven (veel mensen kunnen zelfs zonder een zaag of hamer leven😉), maar aangezien ik een gereedschap fetish heb, zou ik hem niet willen missen.😅
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
90
62
Kapellen (Antwerpen)
Er zijn een paar makerspaces die een Shaper Origin hebben, daar zou je er een kunnen gaan uittesten - van Mind en Makerspace in Brugge heb ik op een bepaald moment een aankondiging gezien, die hebben er dus zeker eentje.

Ik was zelf al helemaal enthousiast door de videos en youtube workshops, maar er zelf mee werken is inderdaad nog een stapje overtuigender. Omdat er toch wel een beetje een leercurve is, zou ik aanraden om er een uit te proberen onder begeleiding van iemand die het toestel al kent (of gewoon de sprong wagen en er eentje te kopen).

Het toestel kan uiteraard perfect met domino-tape gebruikt worden, maar ik zou zeker aanraden om ten minste Shaper Plate bij te kopen en bij voorkeur ook Shaper Workstation. Vooral die eerste maakt de voorbereiding een stuk sneller een gemakkelijker.
 

Bjamjaco

Nieuw lid
7 sep 2022
3
4
Tilburg
Mijn broer heeft een shaper en is toevallig sinds kort een YouTube kanaal begonnen.

In een filmpje laat hij wat uitgebreider zijn workflow zien met een shaper. Anders dan de oorspronkelijke vraag, maar wellicht geeft je dit wel een duidelijker beeld.

Vanaf 6:40


Hij is zelf heel goed met CAD programma’s. Ik vind de shaper ook fantastisch maar met technisch tekenen heb ik minder ervaring zodat het toch een drempel blijft om er zelf mee aan de slag te gaan. Tot dusver vooral m’n broer weer eens lief aankijken als ik weer eens een idee heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.