Mobiele werkbank

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.859
1.051
Omgeving Eindhoven
Door de beperkte ruimte in mijn schuur kan ik geen volwaardige werkbank kwijt. Nu heb ik een opzet-werkbankje dat ik met lijmklemmen op mijn zaagtafel klem, maar dat is niet altijd ideaal. Op de en of andere manier heb ik iedere keer de zaagtafel nodig als die erop geklemd zit, en in de zomer werk ik graag buiten onder de overkapping ipv in de schuur, wat nu ook moeilijk gaat.
Eigenlijk zou ik op de Open Dag Hout in de stand staan, en daar aan een werkstuk werken. Daardoor ben ik eens gaan zoeken naar een idee voor een mobiele of opklapbare werkbank. Daarbij kwam ik op onderstaande video uit, waarvan het idee me wel aanstaat.


Op basis daarvan heb ik in Fusion wat zitten schetsen, op basis van hout wat ik nog had liggen.
Dit is het ontwerp voor nu, met in het bovenblad het 20mm-gatensysteem van de Festool mft::
Werkbankschets.JPG
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.859
1.051
Omgeving Eindhoven
Vanavond nog even wat gedaan aan de werkbank.
Geen houtbewerking, maar metaal.

Ik wil bij de moxonvise niet dat de draadspindels aan de voorkant gaan uitsteken, dus ik maak de handvaten vast en verwerk een moer in het hout van het blad.

Bij ali een paar trapeziumdraadspindels en moeren T20 gekocht, en een handwiel van 100mm.
Op de metaaldraaibank de laatste anderhalve cm van de spindels afgedraaid naar 12mm en er een spiebaan in gefreesd. En draad getapt in het uiteinde voor een borgschroef.

IMG_3623.jpg

Ook alvast wat hout geschaafd voor de werkbankklem en het blad, maar morgen verder.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
864
219
Je zegt dat je beperkte ruimte hebt, en dus een kleine verplaatsbare werkbank handig is.
Bij dit ontwerp is het blad kleiner dan het vloeroppervlak van de poten, lijkt me dan jammer, zou het blad even breed maken als de poten.
Kijk bijv. eens naar Sjoberg junior/senior. Dat is een ook werkbankje wat je eenvoudig kunt verplaatsen met toch een wat groter blad dan jouw ontwerp.
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
211
109
‘s-Hertogenbosch
Wat mij niet helemaal duidelijk is, of dat het geheel demontabel is zodat je het ook mee zou kunnen nemen naar iets als de odh voor een demo.
Verder zou ik er een bijpassende schraag bij maken ( of een tweede) voor wat groter werk.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.859
1.051
Omgeving Eindhoven
Je zegt dat je beperkte ruimte hebt, en dus een kleine verplaatsbare werkbank handig is.
Bij dit ontwerp is het blad kleiner dan het vloeroppervlak van de poten, lijkt me dan jammer, zou het blad even breed maken als de poten.
Kijk bijv. eens naar Sjoberg junior/senior. Dat is een ook werkbankje wat je eenvoudig kunt verplaatsen met toch een wat groter blad dan jouw ontwerp.
Wat mij niet helemaal duidelijk is, of dat het geheel demontabel is zodat je het ook mee zou kunnen nemen naar iets als de odh voor een demo.
Het idee van deze werkbank is inderdaad dat hij demontabel is. Je hebt dan om mee te nemen of op te bergen een los blad, 2 A-poten en de onderplank.
Voor mij is het qua ruimte juist het opbergen een probleem. Voor het werken an sich zou een kleine (makkelijk verplaatsbare) vaste werkbank ook een optie zijn, omdat ik dan buiten op het terras of onder de overkapping oid zou gaan staan, maar als ik de werkbank niet gebruik staat die dan in de weg.

Degene van wie ik het filmpje linkte, heeft eerder een vorige versie van deze werkbank gemaakt. In de video over die versie 1 laat hij zien hoe het demontabele werkt (10.40)
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.645
783
Enschede
ingoogni.nl
Bij dit ontwerp is het blad kleiner dan het vloeroppervlak van de poten, lijkt me dan jammer, zou het blad even breed maken als de poten.
Deze twee filmpjes heb ik al heel vaak bekeken, zal ik het doen of niet? Eigenlijk denk ik dat voor het merendeel van het werk die 25 - 30 cm voldoende is.

Mijn goede vader had een enorme werkbank, goed 4m lang. Het ding bestond uit een ~25 cm brede balk op 4 zware schragen/bokken. Daar lag vervolgens een plaat hardboard op en dan een smallere balk. De eerste meter van de voorste balk zag er uit alsof die door een reus was afgekloven. De rest was helemaal gaaf.

Ook als je naar de westeuropese schaafbanken kijkt dan is het deel waar gewerkt wordt best smal.

Waar ik voor mijn situatie aan heb zitten denken is om de poten aan de voorkant recht naar beneden te laten gaan. Uitstekende dingen daar struikel ik over. Ik zou zo'n bank voornamelijk gebruiken om m'n grote losse Moxon op te zetten.

Zomaar als idee, stel nu je wilt breder, af en toe, als je er twee maakt, elk aan een kant met rechte poten, dan kun je ze tegen elkaar aanzetten en je hebt een ~60 cm blad. Wel even puzzelen hoe je dat met een eventuele bankschroef doet, bij de versie met de zwalustaartgroeven is dat minder een probleem. Daar gebruik je lijmklemmen in. Je kunt ze natuurlijk ook achter elkaar zetten en een lange smalle bank maken, net wat je nodig hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.