Minimale radius HPL in buigwerk

ThijsVG

Nieuw lid
10 okt 2023
15
1
Bergeijk
Beste forumleden,

Zoals in de titel beschreven, wat is jullie ervaring qua wat de minimale (kleinste) radius is waarop je HPL met contactlijm kan plakken?
zonder dat dit op den duur problemen gaat geven met spanning in de radius waardoor deze open gaat staan.
ik hoor graag wat jullie ervaring hiermee is.

Met vriendelijke groet,

Thijs

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
478
241
56
Luzy Saint Martin
Je hebt verschillende soorten HPL, waarbij ‘postforming’ een soort is die je goed gebogen kunt verlijmen. Radius tot minimaal 15mm als ik me goed herinner.

Je zult wel een thermohardende lijm moeten gebruiken. Een thermoplastische lijm zoals; contactlijm of pvac gaat op den duur misschien problemen geven.

ThijsVG

Nieuw lid
10 okt 2023
15
1
Bergeijk
Je hebt verschillende soorten HPL, waarbij ‘postforming’ een soort is die je goed gebogen kunt verlijmen. Radius tot minimaal 15mm als ik me goed herinner.

Je zult wel een thermohardende lijm moeten gebruiken. Een thermoplastische lijm zoals; contactlijm of pvac gaat op den duur misschien problemen geven.
Bedankt voor je reactie! Heb je een voorbeeld van een thermoplastische lijm die hiervoor geschikt zou zijn? En werkt dat dan ook met 2 contactoppervlakken? Of moet je dan met een vacuumtafel aan de gang?

jorisvh

Post veel
postformeerbare HPL kan typisch tot buigradii van ~10x de dikte gebogen worden, 7-10mm dus. dat is wat gebeurt bij bvb keukenwerkblad waarbij het decor doorloopt over de voorkant.
maar dat postformeren moet gebeuren bij gecontroleerde temperaturen van 140-170 gr. te koud = krak, te warm = blaren.
maw niets dat je even doet zonder speciale uitrusting.

voor koud buigen en kleven met contactlijm vind je vaak info in technische fiches. soms zelfs verschillende waarden voor buigen rond lange en korte richting en convex of concaaf. meestal radii van 10-20cm.
HPL vellen worden vaak opgerold in een doos van 30x30cm, geleverd, maw buigradius van 15cm en dat gaat goed dus dat is al een goeie indicatie.

als je geen info kan vinden, kan je altijd een gratis A4-staaltje bestellen en testen.

• Leuk
Waarderingen: ThijsVG

ThijsVG

Nieuw lid
10 okt 2023
15
1
Bergeijk

@jorisvh en @H@ns

bedankt voor de uitgebreide antwoorden, mooi om te zien hoeveel kennis er op dit forum aanwezig is.
de indicatie van radius 15cm is al een goede graadmeter inderdaad, zo had ik er nog niet over nagedacht.
Ik heb ooit op een stage geleerd dat je na een radius je HPL zo'n 3 tot 5 centimeter door moet laten lopen op een recht stuk om de spanning van de HPL uit de ronding te halen dat zal ik maar aanhouden.
bedankt!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.