minimale diepte schroeven

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
hoi allemaal,

ik wil in een constructie waar kracht op werkt een balk van 60x120mm verbinden met een andere balk van 50x120mm, die daar bovenop vastgeschroefd moet worden. Nou heb ik 5x80mm schroeven op voorraad, dus als ik deze gebruik zal de schroef 30 mm diep in de onderste balk zitten. Mijn vraag is nu: is dat voldoende? De balken worden vooral op (af)schuiving belast (als ik dit zo mag verwoorden). Mijn gevoel zegt, dat 30 mm wat aan de marginale kant zit, en dat je liever 40 mm diep gaat. Hebben jullie hier nog een idee over?

fritske

Nieuw lid
19 mei 2012
7
1
daar is weinig van te zeggen zonder type schroef, de toepassing en krachten te kennen. Als het schroeven zijn met een gladde schacht, dus alleen aan het einde schroefdraad, dan zou ik zowiezo zorgen dat de volledige gladde schacht door de balk heen gaat, en de schroefdraad volledig in de tweede balk komt

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.234
3.409
Gaanderen
Een juist voorgeboorde schroef is veel sterker dan zonder voorboren. Zonder echt kennis van krachten te hebben is de dikte van de balk die je wil bevestigen ook de diepte die die schroef in het hout moet gaan (langer is beter) Gebruik ook kramplaten tegen het verschuiven.

• Leuk
Waarderingen: John1969

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
hoi allemaal, heel erg bedankt voor de snelle en vele reacties! Ik begrijp, dat het inderdaad zo op afstand moeilijk te zeggen is. Ik kies toch liever voor iets te veel dan te weinig heb ik besloten, ik heb nog een doosje met 6x100mm constructieschroeven, dan verwacht ik dat het vast genoeg moet zitten. Nogmaals dank voor het meedenken! (en ik zal inderdaad goed voorboren met de juiste diameter)

• Leuk
Waarderingen: John1969

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.766
2.452
Klein-Brabant, Vlaanderen
een balk van 60x120mm verbinden met een andere balk van 50x120mm, die daar bovenop vastgeschroefd moet worden. Nou heb ik 5x80mm schroeven op voorraad, dus als ik deze gebruik zal de schroef 30 mm diep in de onderste balk zitten.
als die van 50 boven de andere ligt, dan zie ik - na voorboren - geen reden om meer dan 30 in de onderste te boren
nu je schroeven van 100 gevonden hebt, kan je 50 diep gaan

vanuit een andere hoek bekeken . . . wat is de funktie van de bovenliggende balk ?
als die moet dragen, dan zet je beter de 120 vertikaal
met de 50 vertikaal heb je veel meer kans op doorbuigen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.