Mini tafel met benen

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Ik maak af en toe gebruik van de printer bij de buren omdat ik uit principe niet meer een nieuwe printer wilde kopen nadat de vorige kapot was gegaan. Ik heb de buren gevraagd wat ik als tegenprestatie kon doen. 'Iets met hout’ was een paar maanden geleden het antwoord, nog niet wetend wat het zou moeten worden. Deze week kwam een suggestie van mijn buurvrouw.

Mijn buurvrouw doet sociaal-maatschappelijk werk en ondersteunt gezinnen in achterstandswijken. Ze wilde graag een mini-tafel hebben om bij de computer te zetten. Deze mini-tafel wil ze gebruiken om poppetjes op te zetten zodat ze intervisie kan houden met haar collega’s. De tafel moet 12 cm hoog zijn, 35 – 40 cm lang en 20-30 cm breed. Bij voorkeur een ovaal. Een mini-tafel is niet zozeer de uitdaging, wel om er iets sierlijks en iets persoonlijks van te maken.


Tafelblad.

Het blad heb ik gemaakt van tulpenhout. Deze plank had ik nog liggen en de vorm van het tafelblad heb ik nagetekend van een serveerplateau uit de keuken (haar hobby is koken en taarten maken).
Mini tafel startsituatie.jpg


De pootjes.

Ik heb geen draaibank dus poten draaien gaat niet lukken. Stompjes, vierkante of ronde palen en houten bollen vind ik esthetisch niet mooi bij zo’n kleine tafel. Na een paar dagen nadenken kwam ik op het idee om de tafel te voorzien van benen. Ik heb haar dochter stiekem gevraagd heb of zij en haar broertje een voetafdruk op papier konden geven op het formaat 2 cx 4 cm.

Mini tafel voetafdruk.jpg


Dus eerst de volledige voetafdruk en dan op de pc verkleinen. De voetafdrukken heb ik gebruikt om de onderkant van de voeten goed uit te snijden. Vervolgens heb ik met een mini rasp, het houtsnijmes en de dremel de benen vorm gegeven.

Mini tafel benen ontwerpen.jpg


de tafelpoten / benen lijmen aan het tafelblad.
Mini tafel benen lijmen.jpg


Op onderstaande foto’s het resultaat.

Mini tafel 1.jpg

Mini tafel 2.jpg

Mini tafel 3.jpg

de afwerking heb ik gedaan met lijnzaad olie. Achteraf gezien had ik liever Danish oil gebruikt om een meer natuurlijke houtkleur te maken. Maar ach, de eerste pannenkoek die je maakt is nooit perfect :).
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
@ Edwin, alsof je mijn gedachten kon lezen. Ik heb lang getwijfeld. Uiteindelijk alleen de benen gelijmd. Belangrijkste reden, de buurvrouw is heel zuinig op haar spullen dus ik verwacht geen problemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.