Mijn Werkplaats (26m2)

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Ik vond dat het intussen toch maar eens tijd werd dat ik ook een draadje ging aanmaken over mijn werkplaats, al is hij een stuk minder net/georganiseerd dan de meeste die hier voorbij komen. Wie weet krijg ik wel weer nieuwe/betere ideeën door het met jullie te delen.

Om te beginnen is de garage zo'n 3,70 x 7,30 qua oppervlakte binnen. Voorheen ging hier nog wat ruimte verloren vanwege het feit dat de garage gedeeld moest worden met de diepvries waardoor ook de nodige loopruimte in gedachte gehouden moest worden (hierover zo meer).

Vanwege het aanschaffen van een freesbank moest de hele garage op de schop, ik ben begonnen met alles uittekenen in fusion 360 en de grootste dingen in de garage plaatsen. De grote dingen die ik op dit moment kwijt moet;
- hbm 600 met incra geleider
- eigen ontworpen werkbank van 240 x 120 cm
- Felder AF22 (deze hangt aan de muur dus heeft een vaste plek)
- Kast met al mijn auto poetsspullen (ja die kast is volledig vol)
- Na aanschaf van de freesbank een Bridgeport Interact 1 MK2
- Lasapparaat, hogedrukreiniger, compressor en afkortzaag welke op een standaard staat aangezien ik deze meestal buiten gebruik, wat niet altijd even ideaal is.
Screenshot 2022-08-05 at 01.33.19.png

Als eerste de diepvries maar eens naar de kelder verplaatst. Echter is de diepvries aardig hoog en scheelt dit maar een paar cm met het plafond van de kelder. Toen we met de diepvries in de bocht van de keldertrap stonden kwamen we erachter dat we de draai net niet haalde. Dus diepvries teruggezet en gaan kijken hoe dit op te lossen was. Nu bleek de keldertrap niet vast te zitten maar slechts "geklemd" tussen de muren. Deze zo gekanteld dat we met een paar man de diepvries naar beneden konden laten zakken om vervolgens de trap terug te laten vallen.

PHOTO-2022-07-11-21-42-41.jpg
Vervolgens begonnen met de garage leeghalen en alles op de plek te zetten zoals in de tekening te zien is om ruimte te maken voor de freesbank
IMG_7285.jpg

en aan het eind van de dag had ik alles terug erin staan met ruimte voor de freesbank, in de meest linker kast staan alle poetsspullen terwijl in de rechterkast nog wat klein gereedschap staat zoals verfspullen, verschillende kitten etc.
PHOTO-2022-07-14-22-35-03.jpg

En dan nu met de freesbank erin, eerst een aantal foto's direct nadat de freesbank geleverd was
PHOTO-2022-07-15-10-58-30 2.jpg

PHOTO-2022-07-15-10-58-30.jpg
PHOTO-2022-07-15-10-58-30.jpg

Zoals te zien staat er nu nog een mpcnc in de garage maar deze ben ik aan het verkopen vanwege de aanschaf van de freesbank, om zo ook een beetje ruimte te houden. De freesbank zelf draait momenteel niet, de oude besturing was defect, dus het plan is om deze volledig om te gaan bouwen naar iets moderners.
Aangezien de machine al een aantal jaar stil staat is hij aardig smerig, ik ben dan ook begonnen met deze volledig schoon te maken.

Dan nog een paar foto's hoe het er nu bij staat terwijl aan de freesbank gewerkt wordt en wat ook meteen mijn volgende project inluid wat ik nu tussendoor moet oppakken
IMG_7392.jpg
IMG_7394.jpg
IMG_7393.jpg

Op de foto's zijn er misschien 2 dingen die opvallen. Namelijk de af22 is momenteel niet aangesloten en er staan 2 grote dozen in de ruimte.
De reden dat de afzuiging niet aangesloten is heeft te maken met het feit dat de hbm voorheen naast de afzuiging stond waardoor deze direct aangesloten kon worden op de afzuiging als "tijdelijke" oplossing tot ik de nodige buizen gelegd had. Nu dat niet meer gaat werd het dan ook echt tijd om de buizen aan te gaan leggen. In de dozen zitten 160mm spirobuizen en de nodige koppelstukken om dit allemaal op te hangen.

Het huidige plan is om voor nu 2 "drops" te maken. 1 die naar de zaagtafel gaat en 1 die dient als soort "floor sweep" zodat ik alle rotzooi daar in kan vegen waarna het direct opgezogen wordt. Ik hoop dit dit weekend aan te kunnen leggen als ik er de tijd voor kan vrijmaken
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en Rizz

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Dan wil ik het ook nog even over de werkbank hebben. De werkbank heb ik een tijdje terug ontworpen met als doel een mft stijl werkblad te hebben waar ik direct al mijn festool koffers in kwijt kan en ook nog wat ruimte overhoud voor gewone lades. Een van de hoofd functionaliteiten van de werkbank moest het inkorten van hele platen worden. Na het nodige puzzelen in fusion 360 en alles te koppelen aan parameters waardoor ik de hele tafel direct kan aanpassen op basis van de gewenste breedte, diepte en hoogte is dit het ontwerp dat eruit gekomen is.
Screenshot 2022-08-05 at 02.35.18.png
Screenshot 2022-08-05 at 02.34.56.png
Hiermee is het mogelijk om in totaal 12 festool koffers kwijt te kunnen in de daarvoor bestemde vakken terwijl en hou ik nog ruimte over voor 8 lades om de nodige spullen in op te bergen.
In het ontwerp is ook te zien dat er een "inleg" in het blad zit. Deze inleg dient als opoffer stukje waar de invalzaag in zal vallen. Op die manier hoef ik alleen dit stuk te vervangen wanneer nodig in plaats van het gehele blad.

Helaas heb ik geen foto's gemaakt van het hele bouwtraject, de eerste foto die ik heb is waar het frame al grotendeels in elkaar staat. Aan alle tussenschotten is een rand gefreesd welke in de inkeping van het aluminium profiel past waardoor de platen netjes op hun plek blijven zitten
IMG_4159.jpg

Toen ben ik begonnen met stroom aanleggen in de werkbank. Op deze manier loopt er een enkele kabel naar de werkbank welke ingestoken wordt doormiddel van een koppelstuk wat in elkaar vastklikt (ik ben even de naam van dit type connector kwijt).
Toen ik hiermee bezig was heb ik direct besloten dat ik mijn stofzuiger ook in de werkbank wilde hebben. Vervolgens heb ik een aantal connecties en kabels gemaakt waardoor de festool stofzuiger aanslaat als de kabel aangesloten wordt op een van de twee stopcontacten die hiervoor bedoeld zijn.

Er lopen dus 2 kabels naar de stopcontacten aan de binnenkant van de werkbank. 1 welke stroom levert aan de stofzuiger en 1 die aangesloten is op het stopcontact van de stofzuiger waarmee deze automatisch aanspringt. Toen heb ik meteen wat stickers ontworpen om duidelijk te maken welke stopcontacten waarvoor zijn.
IMG_4344.jpg
Deze stopcontacten aan de buitenkant staan dus in verbinden met de stofzuiger.
Ook heb ik meteen de accu opladers aan deze kant bevestigd zodat ik deze makkelijk in kan steken wanneer nodig en de accu's er direct in kan hangen
IMG_4516.jpg

Het blad heb ik laten cnc snijden uit hdf om het iets meer stevigheid te geven
Bij het ontwerp van de werkbank heb ik direct rekening gehouden met alle bevestigingspunten zodat deze meegefreesd konden worden

IMG_4636.jpg
IMG_4637.jpg

Lade voor de stofzuiger geinstalleerd
IMG_7049.jpg
IMG_7051.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en EdP

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Vervolgens verder gegaan met het toevoegen van alle lades voor de koffers. Eerst heb ik een ontwerp gemaakt om koffers vast te kunnen houden. Dit heb ik vervolgens geprint. Aangezien ik tegenwoordig een printer heb staan waarmee ik objecten van 50x50x50cm kan printen gaf dit ook de mogelijkheid om een tooltje te printen waarmee ik de voetjes voor de koffers makkelijk kon uitlijnen. In dit geval zeggen foto's meer dan 1000 woorden

De uitlijntool
IMG_7104.jpg
De tool met de voetjes erin
IMG_7107.jpg
De tool kan dan neergelegd worden op de plank waar de festoolkoffer op moet komen, op die manier past de koffer perfect en is het slechts een kwestie van 2 schroeven vastzetten, de uitlijner wegpakken en de rest van de schroeven erin.
IMG_7110.jpg
ik had geen groen plastic meer op het moment van printen vandaar dat ze zwart zijn, later kan ik deze nog altijd vervangen als het me stoort.

IMG_7138.jpg
Lades en koffers erin

Vervolgens ben ik verder gegaan met het maken van de lades voor de kopse kant
Over de stopblok en arm die je nu al op de tafel ziet volgt later meer, deze oplossingen zijn nog in "prototype" fase dus daar kom ik later nog op terug.

IMG_7164.jpg
IMG_7232.jpg

Dat is hoe de werkbank er momenteel bij staat. De kopse kanten zijn "push" lades waardoor handgrepen niet nodig zijn. Ik moet de kleine lades aan de lange zijde nog maken, doordat alle projecten momenteel een beetje door elkaar lopen ben ik hier helaas nog niet aan toe gekomen, dus dat volgt op een later moment weer
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.091
2.604
Die machine kwam me al bekent voor. cnc zone. Die besturingskast van de freesmachine kan je beter in een andere ruimte zetten. Hout fijnstof is geen goede toevoeging aan elektronica. De rest kan je ondervangen door vaker olie te verversen en te zorgen dat de schrapers 100 % zijn.
 

Zephyrus_NL

Actieve deelnemer
2 apr 2021
44
28
Puttershoek
Dat is een mooie MFT-style werkbank!
Waar heb je die aluminium extrusie profielen precies vandaan? Lijkt me een ideaal systeem voor het bouwen van een vergelijkbare werkbank die hier al een tijdje op de planning staat.
 

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Die machine kwam me al bekent voor. cnc zone. Die besturingskast van de freesmachine kan je beter in een andere ruimte zetten. Hout fijnstof is geen goede toevoeging aan elektronica. De rest kan je ondervangen door vaker olie te verversen en te zorgen dat de schrapers 100 % zijn.
klopt daar staat hij inderdaad ook op. Ik kan de besturingskast helaas niet in een andere ruimte kwijt. Nu moet ik zeggen dat hij op zijn oude plek ook de ruimte deelde met machines die hout fijnstof maakte en dat de binnenkant van de besturingkasten opmerkelijk genoeg zo goed als geheel stofvrij zijn.

Ik had heel wat anders in gedachten toen ik freesbank las :eek: wat een monster van een machine!
Ik ook, zo'n lief HBM bankje ofzo.. Niet dit beest....
Het is inderdaad geen klein apparaat. volledig gietijzer dus ook niet iets wat je even verplaatst (zo'n 1500kg):ROFLMAO:
Het mooie van de machine is dat het al van oorsprong een cnc is volledig uitgerust met smeerpomp, koelvloeistofpomp, kogelomloopspindels etc. Ik heb de nieuwe servo motoren intussen ook besteld dus hoop relatief snel aan de slag te kunnen ermee.

Dat is een mooie MFT-style werkbank!
Waar heb je die aluminium extrusie profielen precies vandaan? Lijkt me een ideaal systeem voor het bouwen van een vergelijkbare werkbank die hier al een tijdje op de planning staat.
Ik heb deze van framecomplete.com aangezien deze dicht bij mij in de buurt zat en op dat moment een goede prijs kon geven ervoor (opgehaald). een eventuele andere goede optie is aluxprofiel waar ik ook goede ervaringen mee heb
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.091
2.604
Als de besturingskast geen geforceerde koeling heeft zal het wel meevallen. Mijn freesbank heeft een ventilator die de lucht door de kast trekt, met een soort afzuigkap filter op de luchtinlaat. Ik ben al op zoek naar een fijnstoffilter, dat de koeling niet te veel beperkt. Ik heb alleen een servomotor op de tafelvoeding, maar de besturing daar van is niet echt recent en mijn werkplaats is nog al stoffig. Ik probeer alles zo schoon mogelijk te houden.
 

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Ja, ik ben niet onbekend met groot speelgoed ;).

Je mag trots zijn op zo'n enorm vette freesbank! Daar kun je vast hele speciale dingen mee maken :).
Dat is inderdaad ook geen klein apparaat.. Maar als ik me jou werkplaats goed voor de geest haal is die wel een stukje groter. Dat is hetgeen dat me nu het meeste tegenstaat, de beperkte ruimte. Nog genoeg wensen maar weinig ruimte.

Als de besturingskast geen geforceerde koeling heeft zal het wel meevallen. Mijn freesbank heeft een ventilator die de lucht door de kast trekt, met een soort afzuigkap filter op de luchtinlaat. Ik ben al op zoek naar een fijnstoffilter, dat de koeling niet te veel beperkt. Ik heb alleen een servomotor op de tafelvoeding, maar de besturing daar van is niet echt recent en mijn werkplaats is nog al stoffig. Ik probeer alles zo schoon mogelijk te houden.
Klopt momenteel zit er geen geforceerde koeling in. Dat gaat mogelijk wel nodig zijn uiteindelijk, ik heb namelijk toch de ethercat servo's besteld dus ik ga het geheel met een pc aansturen en moet nog even bedenken waar en hoe die gaat komen. Maar een carbonfilter is eventueel wel een optie om te gebruiken. Houd fijnstof goed tegen en is relatief simpel aan te komen. Misschien dat dat ook voor jou iets is
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.091
2.604
Ik zat aan iets van een hepa filter te denken. liefst iets gangbaars. En het moet op de zijkant van mijn kast passen. Daar zitten nu al meerdere gaten van voorgaande roosters met filter. Die zou ik het liefst ook gelijk afdekken.
 

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Helaas heb ik niet de afzuiging kunnen aanleggen vanwege andere weekendplannen die opkwamen.
Wel heb ik wat voorbereidingen getroffen, Zo wil ik de beugels vastmaken aan de balken inplaats van aan de plafondplaten. Om dit te kunnen doen heb ik snel een bracket uitgetekend en deze vervolgens geprint. Om zeker te zijn dat deze het gewicht kunnen houden toch maar even een testje gedaan.

De emmer in de foto weegt zo'n 17kg met alle spullen erin. Dus de sterkte is meer dan voldoende.
IMG_7430.jpg
IMG_7431.jpg
IMG_7432.jpg

Leek me een leuke "use case" voor 3d prints om toch even te delen
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Helaas heb ik niet de afzuiging kunnen aanleggen vanwege andere weekendplannen die opkwamen.
Wel heb ik wat voorbereidingen getroffen, Zo wil ik de beugels vastmaken aan de balken inplaats van aan de plafondplaten. Om dit te kunnen doen heb ik snel een bracket uitgetekend en deze vervolgens geprint. Om zeker te zijn dat deze het gewicht kunnen houden toch maar even een testje gedaan.

De emmer in de foto weegt zo'n 17kg met alle spullen erin. Dus de sterkte is meer dan voldoende.
Bekijk bijlage 122205
Bekijk bijlage 122208
Bekijk bijlage 122207

Leek me een leuke "use case" voor 3d prints om toch even te delen
Geen hwa beugels?
 

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Ondanks de hitte de afgelopen dagen toch wat vordering gemaakt met het aanleggen van de spirobuizen.

Momenteel komt alleen de zaagtafel eraan te hangen maar ik heb nog 2 extra punten gemaakt waar ik aan verder kan. Een daarvan wil ik nu gaan gebruiken als “floor sweep” de andere in de toekomst voor een hammer a3 die toch al een tijd op de planning staat.

Zoals jullie misschien opvalt zitten er nog geen blast gates tussen. Ik ben eigenlijk nog opzoek naar geschikte van 160mm. Mocht iemand nog tips hebben hoor ik het graag. Is eigenlijk de bedoeling om deze tijdelijk te plaatsen. Ik ben bezig met deze zelf electronisch gestuurd te maken. Waarmee de juiste blastgate automatisch openspringt bij het aanslaan van de bijbehorende machine.
0E7D82E2-2876-47BE-8624-7E7012448586.jpeg
2F268CFE-921F-4E43-9265-C9B3B6EAF88E.jpeg
 

Bijlagen

  • DB480D71-DFC6-49F3-A260-5C78E8BA22B6.jpeg
    DB480D71-DFC6-49F3-A260-5C78E8BA22B6.jpeg
    131,8 KB · Weergaven: 22
  • Leuk
Waarderingen: klusrob en renekooijman

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb mijn afsluitschuiven zelf gemaakt. Ook automatisch bediend, aangestuurd door een Arduino en ze bewegen dmv pneumatiek (persluchtcilinders van Ali). (hier wat plaatjes). Het voordeel van zelfbouw is dat je 'm precies op de maat van je slangen/buizen kunt maken en je dus niet met verlopen hoeft te werken, wat krachtverlies kan opleveren.
Ik heb het ontwerp afgekeken van wat zelfbouw-blastgate-topics hier op het forum (bijvoorbeeld deze, deze of deze) en youtube.

Neem voor de schuif en de omkasting wel glad materiaal, dan glijden de schuiven soepeler. Ik heb daarom glad betonplex gebruikt voor het 'huis' en een trespa schuif. Even een middagje knutselen en je hebt de schuiven in elkaar, is zeker ook veel goedkoper dan wanneer je ze in die diameter moet kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mhermans en Marijn

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Ja misschien is het inderdaad beter om ze direct te bouwen zoals ik wil. Ik ben echter van plan esp’s te gebruiken. Dan bij de zaag een ac meter achter de schakelaar te zetten met een vertraging van x seconden en op die manier zowel de blast gates als de afzuiger te besturen. Met de nodige limit switches om van alles ten alle tijden de juiste status te hebben. Het geheel zou dan over mqtt communiceren met elkaar waardoor het ook makkelijk is om er een dashboardje voor op te zetten en alles ook in homekit kan zetten als ik zou willen. Zodra ik tijd heb maar eens tijd nemen om het allemaal uit te tekenen en het geheel te programmeren
 
  • Leuk
Waarderingen: Balsjee

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
543
129
Vraag me af of je uberhaupt blast gates nodig hebt die je laat schakelen per apparaat.
Je hebt een grote afzuiger, wanneer ik de specs daarvan opzoek doet die meer dan 3000 m3/h. Daarmee kun je 4 aansluitingen van 100 mm op bedrijven waarbij ze elk 25 m/s doen.
Zul je wel niet helemaal halen omdat jouw in centrale kanaal 160 mm dan een snelheid van meer dan 40 m/s zou hebben, door de weerstand
wordt dit wat lager maar 3 aan sluitingen tegelijk open kan altijd wel.
In een horizontaal kanaal moet je voldoende snelheid houden anders zakt je stof naar de bodem en hoopt zich daar op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.