Mijn setje (HBM450 niet vario)

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Na een tijdje meegelezen te hebben en hier en daar een keer gereageerd, is het toch tijd om zelf wat te delen.
Ik ben voorzien van allerhande (hobby-) houtbewerkingsmachines en rond december 2020 begonnen met houtdraaien en sinds februari in het bezit van een compacte tweedehands draaibank. (HBM450 x 300 niet vario) Het bankje is gemonteerd op een gereedschapswagentje zodat het in mijn werkplaatsje makkelijk aan de kant gezet kan worden.

Ik heb ook wat slijpmogelijkheden (Chinese nat-slijper en Tormek hulpstukken) en een variatie aan draaibeitels.
Op termijn ga ik proberen alle beitels die ik daadwerkelijk gebruik te vervangen voor 'kwaliteitsbeitels' maar het setje van HBM is ideaal om te ontdekken wat ik wel en niet gebruik. Enkele beitels heb ik reeds van Hamlet en Sorby, het verschil in standtijd merk je wel....
Ik heb er een (HBM) chuck en een boorhouder bij.
Een en ander hoop ik ooit te upgraden naar echt kwaliteitsspul met meer mogelijkheden, maar budget en ruimte enzo, je kent het wel.

Wat ik wil maken varieert nogal, schalen vind ik mooi en bruikbaar, maar tussen de spindels kun je ook hele mooie dingen maken.
Hoe dan ook denk ik dat ik met mijn setje voorlopig lekker kan oefenen en als de corona een beetje is overgewaaid (had ik toch wel al op gehoopt, maar ja), ga ik toch nog ergens een cursus (of twee of drie) volgen.

Hierbij wat kiekjes van mijn spulletjes (een deel)IMG_20210404_092730.jpg:
IMG_20210404_092710.jpgIMG_20210404_092748.jpgIMG_20210404_092827.jpg

En wat werkstukjes:IMG_20210404_171018.jpg
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Goede insteek! Kijken wat je gebruikt en daar dan iets kwalitatief beters voor kopen. Ziet er goed uit toch? Voor klein werk een prima setup en ideaal om je comfortabel de beginselen eigen te maken. Als blijkt dat het een hobby voor de langere termijn is, is het ook de moeite er in te investeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.