Mijn "nieuwe" werkbank en werkplaats

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
41
11
Zuid-Holland
Hallo allemaal,

Zojuist heb ik mijzelf eindelijk geïntroduceerd op dit forum. Voor wie die introductie wil lezen, klik hier.

In 2015 heb ik – als eindopdracht van een cursus meubelmaken – een werkbank gemaakt. Omdat het een iets te ambitieuze klus was, kreeg ik die toen niet helemaal af. Na de cursus heb ik de werkbank wel afgemaakt en in gebruik genomen, maar nooit echt afgemaakt.

Zie hieronder een foto van “de basis”. Helaas kon ik alleen een foto vinden waarop de werkbank net af was. De lange zijdes zijn massief beuken, 100mm dik. Aan de kopse kant en aan de lange kant zit een bankschroef (met inmiddels een wringstok :))

20170303_164814.jpg

Met enige trots nog een foto van een mooi detail. In de twee zijkanten van de werkbank zit een (grote) zwaluwstaartverbinding. Dat vond ik wel passend bij een eindopdracht van een cursus ambachtelijk meubelmaken.

20170303_164827.jpg

De werkbank is geinspireerd op de Hobelbank & Maschinentisch uit het Duitse tijdschrift HolzWerken.

foto Hobelbank.jpg

Ik ben nooit toegekomen aan (lees: ik heb het nooit aangedurfd om) gaten in het blad te boren voor het plaatsen van klemmen en andere accessoires.

Dit is dus nu de eerste stap. En die vind ik nog steeds “eng”. Ga ik zelf boren? Of koop ik een kant-en-klaar blad? Ik neig naar het kopen van een kant-en-klaar blad. Overwegingen:
  • Het UJK Parf Mk II guide system is prachtig, maar nogal kostbaar voor die “paar” keer dat ik het van plan ben te gebruiken. Ik verwacht nog maar 1 of 2 keer een blad te maken.
  • Ondanks het kijken van tig video’s over hoe je zelf kunt boren, ben ik toch bang dat het nét niet helemaal haaks zal worden.
  • Een kant-en-klaar blad is (vind ik) best betaalbaar. Ik weet niet of je namen mag noemen op dit forum, maar ik heb een bedrijf gevonden in het Oosten van het land die mooie werkbladen kan leveren met een 96mm gatenpatroon tegen een in mijn ogen prima prijs. (Mijn idee is dan om het blad als ‘mal’ te gebruiken voor het maken van een klein ander blad, waarmee ik dan weer een ander blad kan maken. De vraag is wel of dat zuiver is/blijft.)
Ik heb al op dit forum gekeken naar info en tips. Het viel natuurlijk wel te verwachten dat er veel werd gekozen voor "zelf boren". Ik kwam ook nog tegen dat er een “mal” rondging onder de leden van het forum, maar ik heb het idee dat dit doorgeef-systeem niet meer loopt.

Eventuele tips zijn uiteraard van harte welkom. En verder graag tot een volgende post!

Groet,
Hugo

P.S. Ik heb het idee dat de foto's die ik heb geplaatst veel te groot zijn. Als dat inderdaad het geval is, hoor ik het graag én hoe ik dat moet aanpassen.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.667
1.175
Fryslân
Als je dit "de basis" noemt, dan ben ik benieuwd hoe je de rest gaat aanpakken.

Het is nu al een prachtige werkbank, waar je een leven lang plezier van gaat hebben!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.