Mijn grote vintage lintzaag

SanderKl

Nieuw lid
26 jun 2018
24
3
38
HECHTEL-EKSEL
Dag forumleden!
Sommigen hebben het misschien al gelezen in de thread van Trigger, ik heb een aantal weken geleden een mooie grote oude lintzaag op de kop kunnen tikken.
IMG_1854.jpg
IMG_1855.jpg
De man die hem verkocht heeft hem 20 jaar geleden van een begrafenisondernemer gekocht die hem gebruikte om zijn kisten mee te maken. Op de zaag is nergens een merk of jaartal te vinden, ik zou het heel leuk vinden als ik dit kon achterhalen, ik weet niet of er in die tijd veel bedrijven in Belgie/Nederland waren die dit type lintzagen produceerde, als hier iemand iets over weet hoor ik het graag!
IMG_1897.jpg
De zaag stond nu in een kelder waar ik hem ook uitvoerig heb kunnen zien en testen voordat ik hem kocht. De zaag liep mooi maar maakte wel wat lawaai, ik denk dat dit vooral te maken heeft met trillingen of eventuele lagers die wat uitgedroogd waren. Het was een kleine uitdaging om hem bij mij in de werkplaats te krijgen, na een mislukte poging om hem op een aanhanger te kantelen heb ik via kennis wat zwaarder gereedschap kunnen inschakelen waarmee het vrij snel gepiept was. We hebben hem met een verrijker uit de kelder kunnen trekken en hij ging nipt rechtstaand onder het bovenliggende terras.
IMG_1973.jpg
Oorspronkelijk twijfelde ik even om de machine volledig te demonteren maar door mijn nieuwsgierigheid en drang om het 1 keer goed te doen ben ik de uitdaging toch aangegaan. Alles ging er vrij vlot af, ik heb een drieklauwige poelietrekker gebruikt om de poelie eraf te krijgen, dat ging ook vrij vlot. De enige die wat moeilijk deed was de moer achterop de aandrijfas maar hier heb ik samen met een vriend zelf een sleutel voor gemaakt waardoor ik hem uiteindelijk heb kunnen overtuigen om los te komen.
IMG_2337.jpg
Op dit moment heb ik alles van de zaag af kunnen halen en ben ik begonnen aan de restauratie van het frame. Hierop heb ik een verfafbijtmiddel gesmeerd en de oude grijze verflaag ging er hiermee tamelijk snel mee af.
IMG_2352.jpgIMG_2351.jpg
Hieronder zit een zwarte teerachtige oude fillerlaag, hierop heb ik geprobeerd met een draadwiel op de slijpschijf om deze eraf te krijgen maar deze wil er niet makkelijk vanaf (stinkt ook hard!). Zou ik deze laag laten zitten en hier en daar wat bij plamuren en dan schuren of is het toch best om deze er helemaal af te halen?
IMG_2367.jpg
Ook weet ik niet goed hoe ik de bovenste samenstelling van het wiel en kantelmechanisme kan demonteren, ik heb al geprobeerd om de (platte) schroeven aan de zijkant los te draaien maar tot nu geen succes...
IMG_2363.jpg
IMG_2364.jpg
Ik ga proberen om hier regelmatig wat te foto's te posten met de vooruitgang. Alvast bedankt voor jullie interesse en hulp!

Sander
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet en bjgodefr

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
607
141
59
Linter
Bij de eerste foto's dacht ik aan een DANKAERT machine. Ik heb er al meerdere gedemonteerd en in orde gezet. Echter het hier gebruikte systeem van bovenwiel ben ik bij Dankaert nog niet tegengekomen.. Dus zal dat niet zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
De stiften met de zaagsnede zijn de scharnierpennen. Als je de boutjes aan d binnenkant losdraait, kan je de buitenste deksels van het lager er afhalen. Daaronder zitten de lagers met een borgsysteem.
 

SanderKl

Nieuw lid
26 jun 2018
24
3
38
HECHTEL-EKSEL
De stiften met de zaagsnede zijn de scharnierpennen. Als je de boutjes aan d binnenkant losdraait, kan je de buitenste deksels van het lager er afhalen. Daaronder zitten de lagers met een borgsysteem.
Dat dacht ik oorspronkelijk ook maar die boutjes zijn heel kort en hoewel het lijkt of er een deksel is aan de buitenkant is dit gewoon een versmalling en is het huis in 1 stuk. Je ziet het beter op deze foto:
IMG_2365.jpg
Denk je dat die stiften loskunnen? Heb al wat geprobeerd maar nog geen beweging in gekregen... Misschien heb ik een grotere schroevendraaier nodig? :)
 

SanderKl

Nieuw lid
26 jun 2018
24
3
38
HECHTEL-EKSEL
Bij de eerste foto's dacht ik aan een DANKAERT machine. Ik heb er al meerdere gedemonteerd en in orde gezet. Echter het hier gebruikte systeem van bovenwiel ben ik bij Dankaert nog niet tegengekomen.. Dus zal dat niet zijn.
Ik kwam op 2dehands eentje tegen die er heel veel op lijkt, maar toch niet helemaal gelijk:


Is van het merk Vandenabeele, maar hierover vind ik heel weinig terug...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Die stiften moeten er uit kunnen, daar je anders nooit je lagerblokken kunt demonteren. Als de lagerblokken alleen aan de binnenkant een deksel hebben, dan moeten ze dus aan die kant uit elkaar. Bij het demonteren van oude machines is een fakkel heel handig om te hebben. Je maakt die stiften even warm, je laat ze weer afkoelen en je draait ze er zo met een schroevendraaier uit. Zonder goede informatie blijft het altijd een beetje gok werk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Als de stiften in het huis zitten vastgerot, ga je met die slagschroevendraaier alleen de zaagsnede aan gort helpen.
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
149
34
65
Groningen, stad
Als het vastgerot is, inderdaad. Maar ik ga uit van gepast geweld, als je een paar klappen geeft op een slagschroevendraaier, merk je heus wel of het los wil of niet. Iets wat jarenlang in het vocht of buiten heeft gestaan, daar is draad ook verroest4t. In dit geval denk ik niet. Daarom is het ook een goede gewoonte om bij het monteren van bouten en moeren, de draad te voorzien van een beetje vettigheid, GEEN wd40
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Als de zwarte laag op basis van koolteer is, zou ik het lekker laten zitten. Hoe kan je bij deze machine de stand van het wiel over de vertikale as stellen? De boutjes met de zaagsnede lijken daar geen ruimte voor te laten.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.598
273
Als de zwarte laag op basis van koolteer is, zou ik het lekker laten zitten. Hoe kan je bij deze machine de stand van het wiel over de vertikale as stellen? De boutjes met de zaagsnede lijken daar geen ruimte voor te laten.
Op de ener laatste foto in het eerste bericht zie je dat het het geheel op het vertikale verstellingswiel rust De schroefdraad loopt door één vd poten. om de verstelling te borgen zit die hevel er op.
Het kantelen van de bovenste as gebeurt om die twee/vier vastgerotte asjess/schroeven met zaagsnede.
 
Laatst bewerkt:

SanderKl

Nieuw lid
26 jun 2018
24
3
38
HECHTEL-EKSEL
Op de ener laatste foto in het eerste bericht zie je dat het het geheel op het vertikale verstellingswiel rust De schroefdraad loopt door één vd poten. om de verstelling te borgen zit die hevel er op.
Het kantelen van de bovenste as gebeurt om die twee/vier vastgerotte asjess/schroeven met zaagsnede.
Hier kan je het goed op zien. Het voorste wieletje is om schuin te stellen en het achterste wiel om hoger en lager te stellen. Ook is er een gewicht om de spanning op de zaag te zetten, hoe dat dan precies werkt moet ik nog even uitzoeken.
IMG_1855.jpg

Als de zwarte laag op basis van koolteer is, zou ik het lekker laten zitten. Hoe kan je bij deze machine de stand van het wiel over de vertikale as stellen? De boutjes met de zaagsnede lijken daar geen ruimte voor te laten.
Geen idee of het koolteer is, het is een zwarte rubberachtige laag van een halve centimeter dik. Als het koolteer is, kan je dat dan schuren? Sommige plekken zijn wat hobbelig.
Als het vastgerot is, inderdaad. Maar ik ga uit van gepast geweld, als je een paar klappen geeft op een slagschroevendraaier, merk je heus wel of het los wil of niet. Iets wat jarenlang in het vocht of buiten heeft gestaan, daar is draad ook verroest4t. In dit geval denk ik niet. Daarom is het ook een goede gewoonte om bij het monteren van bouten en moeren, de draad te voorzien van een beetje vettigheid, GEEN wd40
Ik weet niet of het vastgerot is. Het zou me verbazen aangezien al de rest eigenlijk redelijk goed losging. Ik heb ook niet zo'n grote platte schroevendraaier. Heb al geprobeerd om er een stuk van een halve euro in te steken en dan een grote tang erop te zetten, nu zit ik met een verwrongen muntstuk :) ik denk ook niet dat je met een schroevendraaier genoeg kracht kan zetten...

Dit weekend wat dringendere werken gedaan aan het huis dat ik aan het renoveren ben, hoop er volgende week aan verder te kunnen werken. Bedankt voor jullie hulp allemaal!

Sander
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.