Mijn "grootste" kist tot nu toe

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.954
2.714
Gaanderen
Ik had wat fineer overgenomen van Petrolhead en daar wilde ik wat mee doen. Kijken of mijn roltafel goed stond afgesteld en of ik alles gezaagd kon krijgen onder 45 raden. Daar kwam een probleem naar voren. Dit doosje is gefineerd met dun Zebrano hout op triplex. Het andere met dik notenfineer. Die zit nog in de klemmen.
Het probleem is dat het triplex breekt op het einde van de zaagsnede en dan het fineer meeneemt. Bij dunfineer valt het erg mee en is het weg te werken. Bij het dikke fineer moest ik ruim een millimeter wegschuren en plamuur gebruiken. Zaagblad is scherp en 60T de zaag is een erica 85. Ja, die heeft een behoorlijke kier naast het zaagblad. Ik vermoed dat daar het probleem zit.
20240607_224309.jpg
20240607_224323.jpg
Zwart fineer om het triplex te verbergen.
Afgewerkt met Danish oil.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.694
736
Antwerpen
Zelf ook een 85 en die spleet is soms een probleem ja. Ik neem dan ook vaker een rest stukje MDF of multiplex dat ik als opoffer-stuk er onder leg.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jorisvh

Post veel
Als dun fineer ~0,6mm is, dan is het kistje dus iets van 3x3x3cm?
klein maar fijn, mijn gedacht.

je zaagt de verstekken met de zihtkant naar boven?
daar zou je met een scherp zaagblad en met een goede drager die het fineer goed ondersteund dan toch geen uitbraak mogen hebben.

om uitbraak aan de onderkant te vermijden helpt schilderstape een beetje.
als het echt perfect moet zijn leg ik een 2de stuk plaat onder het werkstuk, bvb 3-4mm MDF of unalit.
edit: zoals @Charel09 dus ook al zei
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.145
1.785
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je het triplex vervangt door een goede kwaliteit mdf ben je van het splinteren af, beide zijden fineren. Mdf is ook een mooi vlak stabiel product om op te fineren.
Voor fijn zaagwerk helpt een slee op de zaag machine. Wel een aparte slee voor haaks en verstek zagen maken.

jaap
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.954
2.714
Gaanderen
Er zit een roltafel op mijn erica. Ik kan er dus geen plaat hout onder leggen.
De maat is ongeveer 6 cm vierkant. Mdf zal ik eens proberen.
Het is niet zo dat ik het uitbraak wil noemen. Ik heb geen splintertje, maar op het laatst 3 tot 4 mm breekt het triplex en dat neemt het dikfineer mee. Ik zaag met de zichtkant naar boven .
In de erica 85 zitten geen slots. Nu weet ik wel dat je er aan de zijkant wel een rail op kan zetten. Heb ik ook gehad en weer verkocht omdat dat bij mij niet goed liep. Ik heb ook geen zin om de roltafel iedere keer te demonteren, dat opnieuw instellen is wel veel werk. Ik zou twee houten profielen met een plaat erop kunnen nemen en zou een afkort hulpstuk kunnen maken.
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.694
736
Antwerpen
als je een L-stuk uit MP tegen je aanslag legt en daar je werkstuk op legt moet het toch gaan op je roltafel. Zo heb je geen uitbraak en de onderkant en de achterkant van je werkstuk.
Als je de achterkant nu hoger maakt dan je zaagsnede blijft je afgezaagd stukje ook mooi liggen op je hulpstuk
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.954
2.714
Gaanderen
Ik heb nu een afkort sled gemaakt. Die is nu geschikt voor niet te diepe planken. Een cm of 25 kan ik er mee afkorten en de lengte is "onbeperkt". Ik had geluk. Met de 5 snede methode 2/00 afwijking. Dat is dus puur geluk.
Ja Charel09 jouw methode was ook een oplossing geweest. Maar ik lees dit nadat ik mijn hulpstuk gemaakt heb.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.954
2.714
Gaanderen
Met de sled is het resultaat iets verbeterd en ook wat verslechterd. Het uitbreken op het einde gebeurt nog steeds alleen ietsje minder. Het resultaat aan de onderzijde, de zaagsnede, van het fineer is slechter geworden.
20240609_191137(1).jpg
In de linkerbovenhoek zie je het probleem. Ik heb de verstekken nogmaals gezaagd, want deze sloten net niet mooi.
20240609_192650.jpg
Ik zal het zaagblad eens wisselen voor een trapezium vlaktand positief 60 T het huidige blad is een wisseltand. Kijken of dat een beter resultaat geven.
20240609_191204.jpg
Valt nu al op dat de zaagsnede uitbreekt. Ziet er zeer onregelmatig uit. Zijn ongeveer 48 zaagsnedes mee gemaakt van 6 cm. Het is ook duidelijk te voelen en te horen tijdens het zagen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.694
736
Antwerpen
Wim, dit kan echt wel veel beter, zelfs met een Erika
het zal wel aan het zaagblad liggen, heb je geen 80t liggen ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.954
2.714
Gaanderen
Nee, ik heb geen 80T liggen. Normaal heb ik, ook met mijn erica een veel beter resultaat. Blad bot? Kan het me nauwelijks voorstellen. Eerst maar een blad wissel dan zien we wel verder. Zal wel een tijdje duren want de komende maand staan er veel andere zaken op het programma.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.954
2.714
Gaanderen
Voordat ik andere dingen ga doen zoek ik de fout eerst bij mijzelf. Er zat weinig tijd tussen het lijmen persen en zagen. Gebeurt niet zo vaak, maar ik wilde het snel klaar hebben. Misschien te kort laten drogen. Vandaag nog een stukje gezaagd. Zo mogelijk nog slechter. Ook een stuk noten van ongeveer gelijke dikte gezaagd. Perfect gelukt. Ligt het toch aan de kwaliteit van het triplex? Ik heb nu een stukje mdf gefineerd, zit in de klemmen en zal dit morgen zagen. Hier nog even de foto's.
20240612_195118.jpg
20240612_195131.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.954
2.714
Gaanderen
Zojuist heb ik gefineerd mdf gezaagd en dit ging prima. Geen enkel plekje waar wat uitbrak. Wel zit er na het zagen een "braampje" aan het fineer. Met een schuurpapiertje is dat weer weg.
Mijn voorlopige conclusie is: het probleem is het triplex. De volgende vraag is nu: ligt dit aan deze kwaliteit triplex of zal een betere kwaliteit een beter resultaat geven. Voorlopig ga ik voor de weg van de minste weerstand en ga ik op mdf fineren.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.046
851
Omgeving Leiden
Laatst had ik hetzelfde verschijnsel, uitbreken bij verstek zagen, bij 6 mm esdoorn. Door het zaagblad zo laag mogelijk te zetten was het opgelost. Overigens 48T, 260mm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.