Jullie zijn echt cool. Ik wilde graag een freestafel dus ben ik posts op dit forum gaan lezen. Ik zag een aantal keer terugkomen dat HPL of Trespa een goed idee was voor je freestafel top. Ik vond dat eigenlijk wel een goed idee dus ik denk: aan de slag ermee. Hoe moeilijk kan het zijn
. Ik wilde als beginner mijn ervaringen delen voor de volgende die dit wil proberen, en misschien hebben mensen nog tips over wat ik gemist heb of anders had kunnen doen.
Het eindresultaat ziet er zo uit:


Ik heb best wel wat tips gebruikt van Zelfbouw freestafel. Bedankt 3dmazter!
Eerste probleem was hoe aan dat spul te komen. Ik heb wat verwijzingen gezien naar Markplaats en oude kantine tafels. Maar, blijkbaar verkopen ze dat spul gewoon bij de Hornbach. Eerste probleem opgelost.
Toen aan het frezen. Ik heb een Kreg inlegplaat, dus alles in inches. Ik heb een 1.5” forstnerboor gekocht bij Baptist en een mal gemaakt. Ik vond het wat onzin om een kant en klare mal te kopen, maar achteraf gezien had ik dat wel gedaan. Ik merkte dat ik het nog best wel lastig vond om een nette mal te maken en ik denk niet dat ik snel mijn 1.5” forstnerboor nog ga gebruiken.
Maar, het is wel gelukt. Toen dus HPL frezen. Bij het frezen van de uitsparing voor de inlegplaat merk ik dat de frees ineens niet meer de mal aan het volgen is:

Wat blijkt, is het lagertje van m’n kantenfrees losgekomen. Dat was dus de eerste plaat vernacheld.
Dus, terug naar de Hornbach en een nieuwe plaat gehaald. Steeds controleren of het lagertje nog goed vast zit, maar deze keer ging het een stuk beter. Het is nog steeds niet helemaal perfect gegaan. HPL frezen gaat erg stroef dus ik raakte wat mijn gevoel kwijt voor wat de frees aan het doen was. Op een gegeven moment kwam ongemerkt de frees omhoog. Dat heeft een hap uit de rand genomen. Dat zit aan de onderkant, dus het is niet echt zichtbaar. Een kopieerfrees (lagertje aan de bovenkant) had beide problemen voorkomen.
Aan de zijkant moesten tracks komen voor de geleider. Ik heb dat met een kopieerring doen en mijn 8 mm CMT freesje. Eerste probleem was al dat het freesje uit de spantang los kwam:

Dat heeft een hap uit het HPL genomen. Ik denk dat het frezen van HPL best wel wat trillingen geeft. Maar, geen ramp en gewoon doorgegaan. De eerste kant is dus best wel OK gegaan.
Bij de tweede kant begon het al vrij snel te roken. Blijkt dat mijn freesje bot is. Ik had al een aantal keer langs zien komen dat je voor het bewerken van HPL goeie spullen nodig hebt. In ieder geval HSS maar als het even kan b.v. widia boortjes. Ik dacht dat m’n CMT freesjes het wel even uit gingen houden. De 8 mm freesjes zijn alleen anders als de grotere en begaf het dus best wel snel. Ik heb het uiteindelijk afgemaakt met m’n 16 mm kantenfrees, dezelfde waar ik ook de uitsparing mee gemaakt heb.
De hoekjes heb ik met een veil gedaan:

Ik heb het geheel met rampamoeren en verzonken inbusbouten gemonteerd. Het komt allemaal heel nauw. Als een rampamoer er ook maar een klein beetje schuin in zat, paste het al niet meer. Een paar moeren heb ik er wat rechter in kunnen zetten. Eén bout kon ik niet op die manier goed krijgen. Om die goed te krijgen heb ik hem wat verder moeten verzinken. Niet heel netjes, maar acceptabel.
Ik was overigens begonnen met een wolfraam verzinkboor die ik had liggen, maar die hield het niet lang uit. Voor het boren van de gaten heb ik uiteindelijk een HSS Co5 boor gebruikt, en voor het verzinken een HSS verzinkboor. Dat ging wel OK. Ik vind alleen dat de randjes er erg slecht uitgekomen zijn:

Daar zijn op best wel wat plekken schilfertjes afgekomen. Dat is bij het zagen niet gebeurt. Het zaagwerk heb ik met m’n invalzaag gedaan. Dat ging eigenlijk best wel vlekkeloos, alleen vermoed ik dat het zaagblad nu ook bot is.
Voor het plaatsen van de rampamoeren heb ik gemerkt dat het hout voorboren met een 2 mm boortje erg goed werkt. Ik had het niet verwacht dat ik de moeren op die manier zo nauwkeurig kon plaatsen.
Het plaatsen van de rampamoeren was ook nog best wel een dingetje. Ik had een tip gezien van Jan Gunneweg op YouTube dat de inbusbout makkelijk los kwam als je een messing of koper ringetje gebruikte. Nou heb ik die niet liggen, dus heb ik dat anders opgelost. Ik heb op een inbusbout twee moertjes strak tegen elkaar aan gedraaid, en dan de rampamoer het hout in:

Dat draait klem. Maar als ik dan met twee sleutels de moertjes van elkaar los maak komt de inbusbout er weer makkelijk.
Het eindresultaat is wel perfect. Als ik terugkijk had ik het zeker weer gedaan. Het is een mooi blad voor een freestafel. Je moet er dus rekening mee houden dat je minimaal HSS spullen gebruikt, en je kunt erop rekenen dat het het niet allemaal overleefd. Zodra er iets gaat roken of branden betekent het dat je gereedschap bot is, en dat je iets anders of beters moet vinden. Het heeft echt geen zin om dan nog verder te gaan. De HPL spanen gaan dan branden.
Er hangt nu geen frees onder. Mijn MOF001 begon na een metertje te ratelen en te roken en te stinken van de plastic brandlucht, dus die is terug naar de winkel. Helaas was al door mijn bedenktijd heen, dus ik ben hem even kwijt voor de reparatie. Geen idee wat daar mis is gegaan.
Het enige wat ik nog moet doen is de afzuiging. Ik merk dat ik dat nog best wel lastig vindt. Er zijn erg weinig kant en klaar componenten te vinden zelf iets in elkaar te zetten met 38 mm slangen. Een vriend van me heeft een 3D printer, dus ik ga kijken of hij me kan helpen om iets knaps in elkaar te zetten.
Het eindresultaat ziet er zo uit:


Ik heb best wel wat tips gebruikt van Zelfbouw freestafel. Bedankt 3dmazter!
Eerste probleem was hoe aan dat spul te komen. Ik heb wat verwijzingen gezien naar Markplaats en oude kantine tafels. Maar, blijkbaar verkopen ze dat spul gewoon bij de Hornbach. Eerste probleem opgelost.
Toen aan het frezen. Ik heb een Kreg inlegplaat, dus alles in inches. Ik heb een 1.5” forstnerboor gekocht bij Baptist en een mal gemaakt. Ik vond het wat onzin om een kant en klare mal te kopen, maar achteraf gezien had ik dat wel gedaan. Ik merkte dat ik het nog best wel lastig vond om een nette mal te maken en ik denk niet dat ik snel mijn 1.5” forstnerboor nog ga gebruiken.
Maar, het is wel gelukt. Toen dus HPL frezen. Bij het frezen van de uitsparing voor de inlegplaat merk ik dat de frees ineens niet meer de mal aan het volgen is:

Wat blijkt, is het lagertje van m’n kantenfrees losgekomen. Dat was dus de eerste plaat vernacheld.
Dus, terug naar de Hornbach en een nieuwe plaat gehaald. Steeds controleren of het lagertje nog goed vast zit, maar deze keer ging het een stuk beter. Het is nog steeds niet helemaal perfect gegaan. HPL frezen gaat erg stroef dus ik raakte wat mijn gevoel kwijt voor wat de frees aan het doen was. Op een gegeven moment kwam ongemerkt de frees omhoog. Dat heeft een hap uit de rand genomen. Dat zit aan de onderkant, dus het is niet echt zichtbaar. Een kopieerfrees (lagertje aan de bovenkant) had beide problemen voorkomen.
Aan de zijkant moesten tracks komen voor de geleider. Ik heb dat met een kopieerring doen en mijn 8 mm CMT freesje. Eerste probleem was al dat het freesje uit de spantang los kwam:

Dat heeft een hap uit het HPL genomen. Ik denk dat het frezen van HPL best wel wat trillingen geeft. Maar, geen ramp en gewoon doorgegaan. De eerste kant is dus best wel OK gegaan.
Bij de tweede kant begon het al vrij snel te roken. Blijkt dat mijn freesje bot is. Ik had al een aantal keer langs zien komen dat je voor het bewerken van HPL goeie spullen nodig hebt. In ieder geval HSS maar als het even kan b.v. widia boortjes. Ik dacht dat m’n CMT freesjes het wel even uit gingen houden. De 8 mm freesjes zijn alleen anders als de grotere en begaf het dus best wel snel. Ik heb het uiteindelijk afgemaakt met m’n 16 mm kantenfrees, dezelfde waar ik ook de uitsparing mee gemaakt heb.
De hoekjes heb ik met een veil gedaan:

Ik heb het geheel met rampamoeren en verzonken inbusbouten gemonteerd. Het komt allemaal heel nauw. Als een rampamoer er ook maar een klein beetje schuin in zat, paste het al niet meer. Een paar moeren heb ik er wat rechter in kunnen zetten. Eén bout kon ik niet op die manier goed krijgen. Om die goed te krijgen heb ik hem wat verder moeten verzinken. Niet heel netjes, maar acceptabel.
Ik was overigens begonnen met een wolfraam verzinkboor die ik had liggen, maar die hield het niet lang uit. Voor het boren van de gaten heb ik uiteindelijk een HSS Co5 boor gebruikt, en voor het verzinken een HSS verzinkboor. Dat ging wel OK. Ik vind alleen dat de randjes er erg slecht uitgekomen zijn:

Daar zijn op best wel wat plekken schilfertjes afgekomen. Dat is bij het zagen niet gebeurt. Het zaagwerk heb ik met m’n invalzaag gedaan. Dat ging eigenlijk best wel vlekkeloos, alleen vermoed ik dat het zaagblad nu ook bot is.
Voor het plaatsen van de rampamoeren heb ik gemerkt dat het hout voorboren met een 2 mm boortje erg goed werkt. Ik had het niet verwacht dat ik de moeren op die manier zo nauwkeurig kon plaatsen.
Het plaatsen van de rampamoeren was ook nog best wel een dingetje. Ik had een tip gezien van Jan Gunneweg op YouTube dat de inbusbout makkelijk los kwam als je een messing of koper ringetje gebruikte. Nou heb ik die niet liggen, dus heb ik dat anders opgelost. Ik heb op een inbusbout twee moertjes strak tegen elkaar aan gedraaid, en dan de rampamoer het hout in:

Dat draait klem. Maar als ik dan met twee sleutels de moertjes van elkaar los maak komt de inbusbout er weer makkelijk.
Het eindresultaat is wel perfect. Als ik terugkijk had ik het zeker weer gedaan. Het is een mooi blad voor een freestafel. Je moet er dus rekening mee houden dat je minimaal HSS spullen gebruikt, en je kunt erop rekenen dat het het niet allemaal overleefd. Zodra er iets gaat roken of branden betekent het dat je gereedschap bot is, en dat je iets anders of beters moet vinden. Het heeft echt geen zin om dan nog verder te gaan. De HPL spanen gaan dan branden.
Er hangt nu geen frees onder. Mijn MOF001 begon na een metertje te ratelen en te roken en te stinken van de plastic brandlucht, dus die is terug naar de winkel. Helaas was al door mijn bedenktijd heen, dus ik ben hem even kwijt voor de reparatie. Geen idee wat daar mis is gegaan.
Het enige wat ik nog moet doen is de afzuiging. Ik merk dat ik dat nog best wel lastig vindt. Er zijn erg weinig kant en klaar componenten te vinden zelf iets in elkaar te zetten met 38 mm slangen. Een vriend van me heeft een 3D printer, dus ik ga kijken of hij me kan helpen om iets knaps in elkaar te zetten.