Mijn eerste schaaf! (ok 2 schaven)

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
tools.jpg
Woensdag bij Dictum besteld, vandaag geleverd! Lekker snel, fijn voor het weekend.

Het is een #5 bank schaaf, en een blokschaaf, een markeer mesje en zo'n markeringsmaat!

Nou is dit voor mij de eerste keer dat ik zulk gereedschap heb. Moet ik nog die schaven voorbereiden voor het eerste gebruik? Alle onderdelen ontvetten en slijpen enzo? Of andere tips?

Binnenkort in ieder geval aan de futselplank beginnen :)

Zin in!
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
In mijn ervaring worden alleen schaafbeitels van Lie-Nielsen en Veritas in een enigszins bruikbare staat afgeleverd. De rest moet eerst in orde worden gemaakt. Zorg er als eerste stap voor dat de achterkant van je schaafbeitels echt vlak is en is geslepen tot een korrel die overeenkomt met de fijnste korrel die je aan de snijkant wilt gebruiken. Daarna de snijkant slijpen. Beginnen met een redelijk grove korrel en kijken in hoeverre je snijvlak recht is. Daarna steeds een fijnere korrel kiezen, tot je bent waar je wilt zijn. Geen grote stappen nemen en teveel korrelgroottes overslaan. Zelf ben ik geen toepasser van "micro-bevels" (dat is een kwestie van smaak), maar je zou kunnen overwegen om de zogenaamde liniaaltruc toe te passen (zoek met Google maar eens op "sharpening ruler trick". Om je een indruk te geven: ik begin met een korrel 1000 of 2000 om te zien hoe goed of slecht de initiële staat is. Daarna ga ik eventueel naar een grovere korrels als dat nodig blijkt te zijn. Vanaf die korrel werk ik dan in stappen van niet meer dan een paar duizend naar de fijnste korrel toe. Meestal is dat een Shapton 6000 in mijn geval, maar soms ga ik zelfs nog hoger. In mijn ervaring is het echter niet vaak zinnig om verder dan dat te gaan. Over de precieze korrelgroottes bestaan net zoveel meningen als dat er slijpers zijn, dus het kan goed zijn dat anderen met heel andere suggesties komen. Dit is wat voor mij goed en relatief snel werkt. Oh, en voordat ik het vergeet: controleer regelmatig met een daarvoor geschikte plaat (ik gebruik een diamant plaat met een korrel van 120) en een slinger van een potlood of je slijpstenen nog vlak zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet en dirkvanbergen

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Ik heb op de Open Dag Hout van @Roeland een goede introductiegehad. De voornaamste gedachte was dat slijpen niet teveel tijd moet kosten omdat je liever schaaft dan slijpt. Zijn werkwijze die ik nu ook volg:
- Gebruik een diamantsteen van 400 en 1000 (ik heb deze van Baptist)
- Slijp eerste de achterzijde van je mes op beide korrelgroottes tot het onderste randje glimmend is.
- Met een slijphulpstuk slijp je vervolgens de snede op beide korrelgroottes.
- Tenslotte kan je nog kort wetten op een klein stukje hardsteen of op een strop.

Er vanuitgaande dat je schaafmessen enigszins redelijke staat zijn dan ben je echt in een 5 minuten klaar.

Succes en veel plezier!
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.