mijn eerste eikenhouten tafel van schaaldelen

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
Na een tijd van alleen meelezen mijn eerste noemenswaardige project voor dit forum. Namelijk een eiken schaaldelen eettafel!

Ik heb bij voordeelhout.nl (Goor, overijssel) een partij schaaldelen gehaald. Meer dan 3 foto' s en het gewicht zie je niet op de website dus het is een beetje een gok maar voor 100 euro wou ik het wel proberen.

Het eikenhout heeft een veel diepere rode kleur dan ik verwacht had(iemand een idee wat voor soort eiken dit dan is?).
In totaal heb ik nu dus 4 planken van 260cm lang en grofweg 50cm breed en ongeveer 4cm dik.
De planken zijn lucht gedroogd voor 3 tot 5 jaar en bleken iets meer getordeerd dan ik verwacht had (scheluw heet dat geloof ik?).
Kortom in plaats van een simpel projectje is nu een slim zaagplan vereist om tot een acceptabel platte tafel te komen met een acceptabele hoeveelheid scheuren er in.

Einddoel wordt een tafel van 240x100.
Qua zagen heb ik 2 van de 4 planken al geselecteerd voor de zijkanten. Waarschijnlijk houdt ik die beide 30 cm breed. Op die manier heb ik nog een plank van 40cm in het midden nodig.
De plank die op de werkbank ligt ga ik waarschijnlijk in stukken van 10cm breed zagen en dan weer verlijmen om het vlak genoeg te krijgen.
De laatste plank heb ik reserve mocht alles gelijk goed gaan.

Qua verzagen van het hout heb ik inmiddels wel een redelijk plan maar qua afwerking twijfel ik nog.
De tafel komt binnen te staan dus ook vlekken van pastasaus en rode wijn moeten gewoon weg te vegen zijn.
Beits of lijnzaadolie lijken mij dus niet echt geschikt. Qua kleur wil ik meer naar de normale gele kleur van eiken gaan dan dat ik het rode meer uit wil laten komen.
Heeft iemand nog goed advies?

En is er behoefte aan meer foto' s van het bouwproces of heeft iedereen al genoeg tafels van amateurs voorbij zien komen?

Het vochtgehalte van het hout is ook nog onduidelijk behalve dat ik zeker weet dat het minstens 3 jaar in een loods heeft gelegen.
uit China verwacht ik nog een simpele houtvochtmeter:
https://www.aliexpress.com/item/Woo...32841020176.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.RR2K5t

Deze zal vast niet erg nauwkeurig zijn maar gaat wel bepalen of het tafelblad gelijk de woonkamer in mag.

- - - Updated - - -

Voor iedereen die het zich trouwens afvraagt. De werkbank en kast zijn zelf gemaakt:)
Kast is hier gedocumenteerd:
https://www.thingiverse.com/thing:2781715
 

Bijlagen

  • IMG-20180328-WA0003 (1).jpg
    IMG-20180328-WA0003 (1).jpg
    45,9 KB · Weergaven: 1.172
  • IMG_20180328_102824.jpg
    IMG_20180328_102824.jpg
    63,6 KB · Weergaven: 1.177
  • IMG_20180328_102831.jpg
    IMG_20180328_102831.jpg
    52,9 KB · Weergaven: 1.166

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Oei, gevaarlijk hoor om hier een vochtmeter van alie hier te noemen. Krijg je gelijk een discussie over de onnauwkeurigheid en dater niet mee te werken valt. Maar ik gebruik hem ook. Niet om exact vochtgehalte te meten,maar om de afname te zien als ik het hout binnen leg om te drogen. Want dat zal je wel moeten doen. Jouw hout zal een rv hebben van een procent of 17. En dat moet behoorlijk naar beneden. Zijn ook wel vuistregels voor hoeveel dagen per cm dikte. Maar met die vochtmeter kan je dus ook een gegeven moment wel zien dat rv stabiel is. En dan weet je dat het voldoende droog is om te bewerken.

Voor afwerking zou ik eens wat op skylt zoeken op dit forum.

Suc6, Roelof
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.998
871
Enschede, Twente
Als het roder is dan je verwacht van eik, dan is het waarschijnlijk Amerikaans — Red Oak. Is qua eigenschappen heel anders dan Europees, daar moet je wel rekening mee houden. Ik denk trouwens dat het moeilijk wordt om het 'geler' te maken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.660
1.170
Fryslân
Leuk project, ik ben benieuwd :) Wat voor poten ben je van plan om er onder te zetten?

Voor de afwerking en behoud van kleur van het hout kun je inderdaad skylt gebruiken. Lichter word het er niet van, maar ook niet donkerder. Dit lijkt me trouwens amerikaans eiken. Dat is roder dan inlands/frans eiken. Ook zijn de poriën van amerikaans eiken vrij open. Dus een goed behandelen met een lak lijkt me wel verstandig om vlekken te vermijden.
 

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
Bedankt voor de tip skylt! Amerikaans eiken zou inderdaad goed de rode kleur verklaren als ik andere plaatjes zie op internet.

Ik wil 2 metalen U-poten monteren. Waarschijnlijk 100x100mm en gewoon zwart. Ik denk er nog over na om die zelf te maken maar het materiaal kost al snel 100 euro terwijl ik kant en klare poten kan krijgen voor rond de 160 euro.

Nog even een leuk plaatje van het hout in de loods(hier lijkt het hout niet enorm krom):

thumbnail_20180327_132957.jpg
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Super leuk project, dat wordt een hele mooie tafel.
Ik zou gaan voor een stalen onderstel met een dikte van 120x120 mm. Zeker gezien je blad van 240x100. Geeft net dat extras!

Overigens moeten die kant en klare poten wel goedkoper kunnen. In Giessenburg bij van gelder vof werden deze poten ook aangeboden dacht voor €60 p stuk, onbehandeld dat dan weer wel.

Succes!
 

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
Zo vandaag verder gegaan. Ik heb helaas geen lange geleider (alleen 2 van 700mm) dus daarom maar even aluminium profielen gebruikt. Je kan goed zien hoe scheef de plank is.

IMG_20180331_140947.jpg

Omdat het hout krom is moet het goed ondersteund worden bij het zagen anders dan ga je de zaag inklemmen.
IMG_20180331_141142.jpg
Ik ga de minst kromme stukken gebruiken voor de tafel. Echter na het zagen viel het mij toch nog tegen. Daarom heb ik een plank van 20cm breed doormidden gezaagd.
Deze 2 stroken van 10cm breed heb ik daarna plat neergelegd en weer aan elkaar gelijmd.
IMG_20180331_170652.jpg
Zodra de lijm droog is schuur ik de gecombineerde plank vlak met de bandschuurmachine en daarna zaag ik de naad weer open(de naad is nu niet strak omdat beide planken net een paar graden gedraaid zijn).
Waarschijnlijk ga ik van MDF nog even een lange lineaal maken want mijn huidige methode is niet zo prettig.
Ook heb ik moeite met echt haaks zagen. Waarschijnlijk komt dit voornamelijk door de kromming van het hout.

Met mijn scheppach cirkelzaag had ik nog nooit zo dik hout gezaagd maar hij houdt zich behoorlijk. Je hebt absoluut geen vermogen over maar echt problemen heeft hij er niet mee.
Zou het met een blad met meer tanden misschien soepeler gaan? Ik heb nu een 24 tands blad gebruikt.

De 10cm plankjes wil ik als die gevlakt en opnieuw gezaagd zijn onderling verbinden met 8mm deuvels. Ik zie iedereen domino' s gebruiken maar omdat ik iedere plank afzonderlijk aan de poot wil verbinden denk ik dat deuvels ook wel stevig genoeg moeten zijn. De eventuele krimp gaat in de breedterichting en niet de lengte dus dat levert ook geen problemen op lijkt mij?

Qua poten moet ik nog eens goed kijken wat de meest mooie/voordelige optie is. Geanodiseerd lijkt mij wel praktisch maar is bij sommige webshops behoorlijk duur.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Op hout wat niet vlak is kun je met een cirkelzaag niet recht en haaks zagen, het blad 24 T wat je op de zaag hebt zitten is goed, zeker geen blad met meer tanden erop zetten.Als je er een blad met meer tanden op gaat zetten, dan kom je er niet meer door heen, omdat alles vol met zaagmeel gaat zitten en het gaat verbranden, zodat de rook er van af komt. Dat je 10 cm hebt aan gehouden heb je goed gedaan, zo heb je veel minder kans op scheuren en werking van het hout. Wacht met het verlijmen en laat het hout eerst een tijdje acclimatiseren, in een ruimte met de temperatuur waar de tafel komt te staan.

Groet Pel.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
208
8
Oei, gevaarlijk hoor om hier een vochtmeter van alie hier te noemen. Krijg je gelijk een discussie over de onnauwkeurigheid en dater niet mee te werken valt. ...
Sommige zaken die bv bij Baptist of andere webshops worden aangeboden, staan voor veel minder op AliExpress. Soms helpt het om een foto door Google Image Search te halen en je komt op precies dezelfde foto maar dan bij Ali, Dx of een andere Chineese webshop ;-) Let wel: niet alles van Ali is goed, maar soms zijn het dezelfde producten. Even zoeken en je hebt t gevonden.

Voordeel is de prijs, nadeel de lange levertijd en vergeet je aftersales maar.

- - - Updated - - -

Voor iedereen die het zich trouwens afvraagt. De werkbank en kast zijn zelf gemaakt:)
Kast is hier gedocumenteerd:
https://www.thingiverse.com/thing:2781715

Op Thingiverse zie ik dat je een houtlaser-apparaat hebt of bijkunt?
Werkt dat een beetje? Heb je daar meer info over?
 

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
Op Thingiverse zie ik dat je een houtlaser-apparaat hebt of bijkunt?
Werkt dat een beetje? Heb je daar meer info over?
Klopt, lasersnijder is ideaal mits je handig bent met de computer. Laatst heb ik nog dit malletje getekend en gelaserd:
7ccde742d47eff60d3fe1576b84420b4_preview_featured.jpg

https://www.thingiverse.com/thing:2763440

Tekenen doe ik vaak in inkscape(gratis) of in illustrator(oude versie wat de nieuwe versies zijn duur). Fusion 360 ben ik net mee begonnen maar is in princiepe gratis voor de hobbyist.
Laseren doe ik eigenlijk altijd bij fablab enschede. Op de site daar staat ook veel informatie:
https://www.fablabenschede.nl/portfolio/lasersnijder/

Bij fablab enschede betaal ik 40 euro per uur voor de laser. Zo'n malletje kost grofweg 5 minuten dus dan ben ik voor iets van 5 euro klaar(inclusief het 6mm hout)
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
208
8
Heeft niks met je forum-onderwerp te maken, maar goede tip ;-)

Zie ik het goed dat je op je mal hierboven een paar latjes hebt opgeplakt als richel? Je had ook 3 gaten kunnen laseren en daar een stift in kunnen doen. Dan heb je het helemaal exact.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
215
Breda en omstreken
Sorry dat ik het zeg.... maar een beetje prutswerk is het wel. Op niet vlak hout ga je grof zagen en dan krijg je een lijmnaat die van geen meter sluit en je planken hebben ook nog een harde overgang. Dat gaat er toch als tafelblad niet echt fraai uitzien.
 

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
Heeft niks met je forum-onderwerp te maken, maar goede tip ;-)
Zie ik het goed dat je op je mal hierboven een paar latjes hebt opgeplakt als richel? Je had ook 3 gaten kunnen laseren en daar een stift in kunnen doen. Dan heb je het helemaal exact.
Goede tip! In dit geval had ik ervoor gekozen om de latjes ook te laseren en daar uitlijngaatjes in te laseren. Waarschijnlijk is een stift nog preciezer maar dit werkt prima

Sorry dat ik het zeg.... maar een beetje prutswerk is het wel. Op niet vlak hout ga je grof zagen en dan krijg je een lijmnaat die van geen meter sluit en je planken hebben ook nog een harde overgang. Dat gaat er toch als tafelblad niet echt fraai uitzien.
Klopt dit is niet ideaal. Zoals ik eerder al schreef is deze lijmnaad tijdelijk. (mocht je een beter proces weten dan hoor ik het graag)

Proces wat ik nu bedacht heb is:
1. 20cm plank naar 2x10cm.
2. Plankjes tijdelijk weer aan elkaar lijmen zodat ik de combinatie makkelijker recht kan maken(op deze manier heb ik geen lijmklemmen in de weg zitten bij het vlakken).
3. Vlakken met de bandschuurmaschine
4. Op het nu vlakke hout de lijmnaad weer open zagen
5. De plankjes weer aan elkaar lijmen maar nu met deuvels erbij

Enige alternatief wat ik zie is het hout zover vlakken dat er maar 2cm dikte overblijft of de onderkant in gaan zagen zodat op die manier het hout weer recht te krijgen is.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
208
8
Na een tijd van alleen meelezen mijn eerste noemenswaardige project voor dit forum. Namelijk een eiken schaaldelen eettafel!

...

Sorry dat ik het zeg.... maar een beetje prutswerk is het wel. Op niet vlak hout ga je grof zagen en dan krijg je een lijmnaat die van geen meter sluit en je planken hebben ook nog een harde overgang. Dat gaat er toch als tafelblad niet echt fraai uitzien.

Kom, kom, een ervaren houtbewerker zal het misschien precies weten, maar dit is Bazzz' eerste project. Ik zou het ook niet geweten hebben :D Dat is nou het mooie van het forum, dat je van elkaar kunt leren.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
215
Breda en omstreken
Vlakken doe je of op de individuele delen of op het hele blad (of op een substantieel deel). Je gaat nu allemaal spanningen opbouwen die ervoor zorgen dat als je vlakt en zaagt alles gelijk weer kromstaat. Je gaat alleen dikte verliezen maar echt vlakker gaat het niet worden.

En als je geen strakke lijmnaden maakt dan zal je tafelblad ook geen lang leven beschoren zijn.... en het zal er ook niet echt fraai uitzien.

Realiteit is gewoon dat je van een stel kromme delen slecht een vlak tafelblad maakt, zeker als je al met een beperkte dikte begint. En grote lengtes maken het nog lastiger. Lijmen mbv drukbalken onder/boven wil dan ook de delen bij het lijmen beter vlak houden.

En een schaaf kan bij dit soort afmetingen erg handig zijn.

Kom, kom, een ervaren houtbewerker zal het misschien precies weten, maar dit is Bazzz' eerste project. Ik zou het ook niet geweten hebben :D Dat is nou het mooie van het forum, dat je van elkaar kunt leren.

Het één heeft niets met het ander te maken...iedereen begint en maakt fouten, en dat blijf je nog lang daarna ook doen. Maar het is dan nog steeds “prutswerk”.

Het maken van een fatsoenlijke houtverbreding en het lijmen ervan is een redelijk essentiële vaardigheid. Sluitende lijmnaden en een vlak geheel is dan het uitgangspunt. Niet alleen voor het zicht maar ook constructief.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Lees ik dit wel goed, vlakken met een schuurmachine? Wat GH1 al zegt prutswerk, kun je het beste het hout nu al tot brandhout zagen dan bespaar je een heleboel werk en lijm. Sorry maar dat wordt niks, doe het zoals het hoort immers zonde van het hout, hier op de site staan voorbeelden genoeg hoe je het niet moet doen, lees dat maar eens door.

Groet Pel.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.829
194
Rotterdam
Het is misschien niet zoals de meeste het zouden doen, maar iedereen mag op zijn manier het proberen.
Bazzz heeft waarschijnlijk geen schaaf(machine) en doet het met een schuurmachine.
Zo heb ik ook mijn eerste kastje gemaakt.
Twee weken geleden heb ik die planken hergebruikt voor een ander projectje en ze glad geschaafd. Dan blijkt dat schuren lang niet zo vlak wordt als schaven. Maar dat kastje heeft toch jaren lang zijn dienst gedaan.
En dat zal met dit blad ook wel lukken.

Ik geloof toch meer in de ‘trial and error’ manier dan de ‘opbouwende kritiek’ manier.

Laat je niet van de wijs brengen Bazzz. Een schaaf is wel het gereedschap wat je eigenlijk nodig hebt, maar uiteindelijk moet je het toch doen met de riemen die je hebt!
 
P

Pel

Guest
Een kastje of een tafelblad Raymond, dat is nogal een verschil zou ik zo denken, maar misschien vind hij een golvende tafel mooi.

Groet Pel.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.829
194
Rotterdam
Golvende tafels zijn tegenwoordig hartstikke in! Je kan er haast niet normaal aan eten, maar de verkopers noemen ‘golvend en met gaten’ gewoon robuust! En dan is het modern.
Ik zag laatst zelfs een tafel met een nagemaakte live-edge.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.