Mijn draaibank is te klein en te licht.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.508
2.997
Gaanderen
Hele mooie stukken taxus op de kop getikt. Dia tussen de 30-40 cm lengte 50-65 cm. Mijn Draaibank heeft een hoogte van 18 cm. 36 cm diameter zou je denken. Daar moet dus de hoogte van de leunspaan vanaf. Ik heb het houtje op de draaibank gezet en met mijn bovenfrees er een stukje afgehaald.
Stellage gemaakt en mijn Triton tra 001 erop met een recht 12 mm freesje. Lang verhaal maar ik ga de volgende keer toch met de kettingzaag aan de gang.
En nee ik heb de draaibank niet aangezet maar met de hand rond gedraaid. Nat hout freest niet fijn.
20241017_160500.jpg
20241019_150337.jpg
De voorgedraaide vaas staat op het ruwe materiaal. Uitgehold 30 cm diep. Wanddikte een 25-30 mm. Kopse kanten in de houtlijm gezet en de binnenkant gevuld met krullen.
Nu is het wachten tot ie droog is. Kopshout uithollen vind ik na een 20 cm best lastig worden. Gaat klapperen. Wel een bril gebruikt.
Wordt vervolgt (na geruime tijd)
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
224
119
‘s-Hertogenbosch
Heb je toevallig ook nog een bed verlenging, kun je met een stuk staal geen haaks bed hangen aan de buitendraai bevestiging oid.
Mijn bank kan volgens record power ook maar 53 centimeter, terwijl een bord/schaal van 60 centimeter pas ook gelukt is….
Ik blijf het volgen en ben benieuwd hoe het wordt en hoe lang het gaat duren…
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
224
119
‘s-Hertogenbosch
Ik ben ooit eens in een onbedachtzaam op de grond gelegd verfmes gaan staan, dat werd een retourtje SEH. Ik ril bij de gedachte hoeveel hechtingen ik nodig zou hebben na een bezoek aan jouw werkplaats Wim.
Is een kwestie van geconcentreerd blijven, is bij mij niet anders…. Maar als de odh niet door gaat, zou ik m’n handzagen alleen niet op de grond leggen om scherper te maken 😁
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.508
2.997
Gaanderen
Dat zijn hele oude handzagen die ik nog ergens gevonden heb bij opruiming van oude spullen uit mijn zaak.
Ze zijn zo bot dat piepschuim misschien een probleem is. Ik twijfel tussen weggooien en oefenen om ze scherp te krijgen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.508
2.997
Gaanderen
Ik zie dat je een phil irons toolgate hebt, hoe bevalt die en wat voor uitholgereedschap gebruik je daar bij????
Woodcut pro forme en een uithol tool van simonhope met een 6 mm carbide tip. Daar zit ook een laser geleiding bij maar die past niet zonder een bedverlenging.
Voor mij maakt het niet veel uit op ik uithol met of zonder die toolgate. Je komt met die toolgate wel iets dieper in de vaas. Ga je nog dieper dan moet die toolgate hoger en dan kom ik met de handvaten tegen de bovenkant van de opening. Maar voor de eerste 15 tot 20 cm gaat het prima met de woodcut pro forme.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.508
2.997
Gaanderen
Heb je toevallig ook nog een bed verlenging, kun je met een stuk staal geen haaks bed hangen aan de buitendraai bevestiging oid.
Mijn bank kan volgens record power ook maar 53 centimeter, terwijl een bord/schaal van 60 centimeter pas ook gelukt is….
Ik blijf het volgen en ben benieuwd hoe het wordt en hoe lang het gaat duren…
Ik heb 80 cm tussen de centers. Maar voor de boorkop en boor heb je ook lengte nodig. 30 cm diep en 50mm breed gat geboord.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.