Mijn allereerste Lintzaag(je) ...

woodandkilos

Actieve deelnemer
27 mei 2020
81
17
Mijn eerste lint-zaagje:

OverPage-0.jpeg

Dit is hm dan, net opgehaald in Waalwijk en weegt een ton! Volledige gietijzer en een machine waar je u tegen zegt. Enkele feitjes:
  • Merk: 2HP Verboom Lintzaag, type moet ik even nakijken;
  • Staat: machine is als nieuw, altijd binnen gestaan, van een oud vrouwtje geweest en alle onderhoudsbeurten gehad (laatste april 2020), door een externe en gerenommeerde partij;
  • Accessoires: een hele zooi aan extra (nieuwe) Lintzagen van verschillende vertandingen en een afzuiging klep (vol automatisch)
  • Uitdagingen: 380V, heb ik thuis nog niet, is er een gebruiksaanwijzing te vinden ergens? Bestaat Verboom überhaupt nog?
    • Vraag is of iemand ervaring heeft met dit aanleggen of aanbiedt hier op het forum? Of werken met een condensator?
Maar ben nu al super happy ermee, ook al werkt deze nog niet. Het vervoeren was ook een leuk, spannend avontuur en mega uitdaging. Evenals het uitladen en op zijn plek zetten. Gelukkig hadden we een palletwagen meegenomen.
 

kooijtje2

Nieuw lid
26 feb 2014
5
3
Mijn eerste lint-zaagje:

Bekijk bijlage 93979

Dit is hm dan, net opgehaald in Waalwijk en weegt een ton! Volledige gietijzer en een machine waar je u tegen zegt. Enkele feitjes:
  • Merk: 2HP Verboom Lintzaag, type moet ik even nakijken;
  • Staat: machine is als nieuw, altijd binnen gestaan, van een oud vrouwtje geweest en alle onderhoudsbeurten gehad (laatste april 2020), door een externe en gerenommeerde partij;
  • Accessoires: een hele zooi aan extra (nieuwe) Lintzagen van verschillende vertandingen en een afzuiging klep (vol automatisch)
  • Uitdagingen: 380V, heb ik thuis nog niet, is er een gebruiksaanwijzing te vinden ergens? Bestaat Verboom überhaupt nog?
    • Vraag is of iemand ervaring heeft met dit aanleggen of aanbiedt hier op het forum? Of werken met een condensator?
Maar ben nu al super happy ermee, ook al werkt deze nog niet. Het vervoeren was ook een leuk, spannend avontuur en mega uitdaging. Evenals het uitladen en op zijn plek zetten. Gelukkig hadden we een palletwagen meegenomen.
Zo dan ! Mooi man heel veel plezier ermee !
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
@kooijtje2 , niet echt nodig om die volledige post te quoten, zonder hadden we ook wel geweten dat je op TS reageerde 😉

@woodandkilos , mooie machine, ga je vast lol van hebben.
Of je makkelijk 380 aanlegt ligt oa aan je huidige aansluiting. Vooral even Google en je netbeheerder raadplegen, dan kom je er wel uit 👍🏻
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik zou hoe dan ook voor 380 (tegenwoordig 400) V gaan.
Het is een eenmalige uitgave ergens tussen de € 500,-- en €1000,--

  1. Je kunt meer zonnepanelen leggen
  2. Op Inductie koken
  3. en waarschijnlijk nog een heleboel dingen
  4. O ja en mooie machines kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Dat is een hele mooie. Het is wel aan te bevelen om krachtstroom aan te (laten) leggen. Kan of weet je niet hoe het moet leg dan alleen de kabel zelf, Daar kan veel werk in zitten en zo kan je wat besparen. Zet de kabel wel op de juiste manier vast.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Heb er ook na zitten kijken maar dat gewicht is mij toch wat teveel,
Zou de machine toch op krachtstroom doen is hij wel sterker
Met een condensator zwakt hij wel af komt zo een zaag niet tot zijn recht
Er bestaat ook nog zo iets op 220 dat je de snelheid kan regelen op een krachtstroom motor,
Weet aleen niet de benaming van zo iets wordt ook veel gebruik bij draaibanken
Krachstroom in de meterkast met een stekker daar dat is het goedkoopst dan de de
Kabel zelf aan legen naar waar ij zelf naar toe wil
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Heb er ook na zitten kijken maar dat gewicht is mij toch wat teveel,
Zou de machine toch op krachtstroom doen is hij wel sterker
Met een condensator zwakt hij wel af komt zo een zaag niet tot zijn recht
Er bestaat ook nog zo iets op 220 dat je de snelheid kan regelen op een krachtstroom motor,
Weet aleen niet de benaming van zo iets wordt ook veel gebruik bij draaibanken
Krachstroom in de meterkast met een stekker daar dat is het goedkoopst dan de de
Kabel zelf aan legen naar waar ij zelf naar toe wil
frequentie regelaar maar dat is wel een hele dure als je alles moet laten doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Als ze vragen voor het aansluiten voor kracht niet de lintzaag op geven maar een
Banden pomp , om je autobanden mee op te pompen,
Lintzaag kunnen ze zien als beginnende fabriek en kunnen ze moeilijk gaan doen,
Is mij destijds voor gewaarschuwd,
Bij mij zijn ze dus alleen in de meterkast geweest en verder geen vragen niets.
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Mooie machine zeg, ziet er wel heel netjes uit.
Dacht dat verboom alleen enorm grote zware machines maakte maar dit ziet er nog enigszins behapbaar uit. Volgens mij is die machinefabriek al een jaar of 30 geleden gestopt, misschien wel omdat ze te degelijke machines maakten ;-)

Als je geen zin hebt om krachtstroom aan te leggen kun je hem misschien op een frequentieregelaar laten draaien. Qua vermogen moet dat zat willen als het echt maar een 2pk motor is (2pk =~1,5kW). Even controleren wat er op het typeplaatje van de motor staat, als het een 230/400 motor is kun je hem in driehoek aansluiten op frequentieregelaar 3x230v; lever je ook niets aan kracht in. Het is wel zo dat oudere motoren minder geschikt zijn om met een frequentieregelaar aan te sturen, maar ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad.

Met een condensator zou ik niet doen. Volgens mij is dat best lastig om je fasen goed te balanceren. En je levert behoorlijk aan kracht in.

Een andere optie is ombouwen naar een 230v motor met ongeveer hetzelfde vermogen.

Of zoals genoemd krachtstroom aanleggen, zeker als je van plan bent meer krachtstroom machines aan te schaffen. Controleren of er al 3 fasen binnenkomt in je meterkast kun je bij je netbeheerder doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

woodandkilos

Actieve deelnemer
27 mei 2020
81
17
Update: De machine staat inmiddels op zijn plaats en doordat deze zo smal is, en in hoogte meevalt geen probleem qua ruimte. Maar mijn hemel, wat is het zwaar!

Type: Serie 5K en Machine nummer: 571 / Machinefabriek Beuving NL
IMG_9693.JPG

Wiel Diameter: 500mm
IMG_9681.JPG

Veel afstelmogelijkheden, werkt allemaal nog netjes en loopt soepel
IMG_9682.JPG

Maximale zaaghoogte schat ik op 23 cm, maar met minimaal zicht
IMG_9683.JPG

Wiel in de beneden kast ook een diameter van 500mm
IMG_9684.JPG

Zaaggeleider lijkt van andere makelaardij: Panhans Sigmaringen
IMG_9685.JPG

Verschillende afstelmogelijkheden, moet nog uitzoeken waar wat voor is. Alles draait zeer makkelijk en soepel!
IMG_9686.JPG

Dit lijkt iets van een fijnafstelling voor zaagdiepte/breedte?
IMG_9687.JPG

Motor lijkt ook op 220v te kunnen als ik het goed interpreteer? Iemand? Heb meer foto's hieronder.
IMG_9688.JPG

Heel gaaf! Een complete unit bevestigd op de machine. Geen idee wat het is, maar kom ik vast snel achter. Ook hier verschillende verwijzingen naar 220V.
IMG_9689.JPG
 

woodandkilos

Actieve deelnemer
27 mei 2020
81
17
IMG_9690.JPG

Deze losse unit bevindt zich aan de voorzijde van de machine. Geen idee waar het voor is?

IMG_9691.JPG

Evenals dit kleine kastje...? MB11

IMG_9692.JPG
 

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
55
13
Nijmegen
Mooie machine! Het eerste plaatje "onbekende unit" is een trafo die zorgt voor de 24V die het magneetspoeltje (laatste foto) nodig heeft. Het zal iets van een beveiliging zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Eerste lintzaag maar dan gelijk wel een goede daar kan je nog jaren mee vooruit
Met hulp is dat elektrische gedeelte ook wel te overwinnen zijn
Je kan er altijd nog zware wielen onder maken voor het gemakkelijk verplaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

FritsiesMoestuin

Actieve deelnemer
28 nov 2020
25
8
Stinkend jaloers ben ik!!
Mijn vader had vroeger zo'n prachtige lintzaagmachine in zijn werkplaats, werd toen aangedreven door lederen riemen vanaf een elektromotor. Ik kan mij nog goed herinneren dat de gehele timmerwerkplaats van mijn opa werd aangedreven met lederen riemen. Onlangs zag ik mijn vaders stoere lompe lintzaagmachine in het tv programma "Typisch Dwingeloo". Zelf heb ik lang getwijfeld om te trachten deze weer in bezit te krijgen. Helaas staat die machine al bijna 30 jaar buiten weg te roesten. Zelf ben ik meer van het hout bewerken dan een oude houtbewerkingsmachine te renoveren. Maar zo’n lintzaagmachine roept bij mij prachtige herinneringen op.

Hartelijk dank voor het delen!!
Prachtig!!
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Verschillende afstelmogelijkheden, moet nog uitzoeken waar wat voor is. Alles draait zeer makkelijk en soepel!
Ik denk:
1 handwiel voor sporing zaag op wiel bijstellen (wiel kantelen)
1 handwiel voor zaagspanning
1 handwiel voor hoogte bovenste geleider hoogte

Motor lijkt ook op 220v te kunnen als ik het goed interpreteer? Iemand? Heb meer foto's hieronder.
is een 3 fasen motor/krachtstroom motor, kun je op krachtstroom aansluiten in ster op 3x400
Of als je er een frequentieregelaar 1x230V -> 3x230v op aansluit kun je de motor in driehoek op 'gewoon' 230v draaien.
Heel gaaf! Een complete unit bevestigd op de machine. Geen idee wat het is, maar kom ik vast snel achter. Ook hier verschillende verwijzingen naar 220V.
Motorbeveiligingsschakelaar tegen overstroom en verlies fase.
En magneetschakelaar voor aan en uit zetten machine, deze is bedraad naar de start/stop knop.
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

woodandkilos

Actieve deelnemer
27 mei 2020
81
17
Staat (weer) op marktplaats? Was je hem alweer zat?
Snel gespot! Nee ik had twijfels en kwam een machine van HAMMER tegen die net wat beter in mijn werkplaats past. Kreeg biedingen van +€700 :oops:

Anyway, inmiddels opgelost en besloten toch deze machine te houden. Heb de werkplaats kunnen uitbouwen met wat kleine aanpassing aan de overkapping die grenst aan mijn werkplaats/schuur. Mooie dingen dus!

Next is de 3 x 25A richting de werkplaats 'brengen' en dan snel genieten van al het gezaag!
 

kajak

Nieuw lid
5 mrt 2020
22
6
Katwijk
Snel gespot! Nee ik had twijfels en kwam een machine van HAMMER tegen die net wat beter in mijn werkplaats past. Kreeg biedingen van +€700 :oops:

Anyway, inmiddels opgelost en besloten toch deze machine te houden. Heb de werkplaats kunnen uitbouwen met wat kleine aanpassing aan de overkapping die grenst aan mijn werkplaats/schuur. Mooie dingen dus!

Next is de 3 x 25A richting de werkplaats 'brengen' en dan snel genieten van al het gezaag!
ooit op marktplaats als zoekopdracht bewaard, dus vandaar. mooi dat het opgelost is en succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.