Mickel Moen projecten

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Enige tijd geleden kwam de vraag langs om meer van de resultaten van het houtbewerken te laten zien, omdat erg veel draadjes gaan over gereedschappen en techniek. Daarom nu dit draadje, waarin ik een aantal van mijn werkstukken hoop te tonen.

Ik ben eerst maar eens in het fotoarchief gedoken. In 2008 ben ik hobbymatig in de leer gegaan bij Ineke van der Blom in Marum. Werkplaats Ineke van der Blom - Workshops meubelmaken op elk niveau
Zij had toen de zgn vrijdagschool. Met een aantal andere cursisten, kon je daar vrijdags aan de slag met eigen projecten. Na een eerste sessie in basistechnieken in het maken van een kistje, kon ik overweg met de vlakbank, vandiktebank en formaatzaag. Tijd voor het eerste grote project. Nou ja eerste. Voor het gemak deel ik het in, in de tijd voor de leerschool bij Ineke en de tijd van daarna. Hout heeft al in mijn lagereschooltijd mijn liefde gekregen. Mijn eerste meubeltjes ben ik gaan maken van spaanplaat voor mijn tienerkamer. Toen ik op mijzelf ging wonen, kwamen de kasten van timmerpanelen en meubelplaat. Later de bedden voor de kinderen gemaakt en dat soort dingen. Maar bij Ineke, een pracht leerschool, leerde ik toch echt meer het echte werk.

Onze tv had het begeven en ik had voor weinig een breedbeeld crt-bak op de kop getikt.
Het oude meubeltje was daarvoor te klein, dus er moest iets anders komen. Rond diezelfde tijd was ik begonnen met een andere hobby, het verzamelen van vintage Philips uit de 800 serie eind jaren 80 begin 90. Die grotere apparaten moesten ook een plaats hebben.

Kortom het bestaande meubeltje was aan vervanging toe. Ik was helemaal klaar met de draaideurtjes, dus het werd er een met schuifdeuren.

Bij Jaap van Leersum van Inlands hout in Burgum een mooie partij Esdoorn gehaald En toen kon de pret beginnen. Ik heb geen foto’s van het hele proces, maar het gaat ook om het resultaat. Overigens is de tv later weer vervangen door een platte.

33n3Pp22pz3nSwzBk6-kwprp2gDN8DK0roS3r5s_MUQg9q71nEcWl72k9uU8d34-940


osnk_tU8e_xBKQ3t-l6RSxDxTjxC5UtgruIeF9MEHBRJOxHu3x9PmInsmrvGbU6lYAY


CvGxSCXX2cHjj4Vm0_Os5ByUh46ebf2Tiz9LkK5xh-5_tRD5FyCk2eiH0Dxn-wC0SHU


HMBwjv7HyLovSHl0XAzyqml6RSOx-fwGphSg2CiMFXNqWXyWJFdqlefQXmMCpRVkoA4


wosFUYFUYIIX-PoFwqlIwMIQggaFe-SGe5DJwSe2wl51oxkH4SuxrxVBNlWXMvNpin0


rDbCQ9baAdM-yPniThvE2SE90JgAX5bAG7tFF50iKYyo2l_UiA64_wKlTD4Th68Z0Xc


RKVj_XT2TLTLabbH1444aUtlsnJVpxlIoz_e4OGNXzmMaL9lVwYALLZZAyyLgC5ZVjc


ux8Q4gCk54Deu6QFqS_oZrekFTcKZh0B7jgfPVnjbUjs5_Wqxv50dxWDJIdZOEyXGQg


egVZDJauBrqvXHzQuGiD4kYc-3DxKOXUyxO6r7jaQUgneWVcgwzREDYtU816fP1MCEc
 
Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
Leuk zo, met die switch tussen beeld en geluid. En een paar fraaie stukken hout om tegenaan te kijken.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.224
532
Eanske
ingoogni.nl
Erg functioneel, mooie oplossing. Mooie eenvoud. Mooie houtkeuze, met name door het middelste paneel heeft het wel van een abstractie van een landschap. De tekening in de buitenste panelen die een kader vormen en het landschap diepte geven.

Maar, om een of andere reden wordt het niet "elegant". Dan kijk ik alleen naar de gesloten versie en probeer te achterhalen waarom? Misschien te veel lijnen? Lijnen die meer kaders vormen? Met name de horizontalen? Plint naar voren en vlak met de voorkant? Blad en bovenkant integreren tot een geheel? Hardop denkend...

Cheers.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Knotwilg,

Bedankt voor de feedback. Prachtig. Het is altijd goed om bij de vormgeving stil te staan. Nu was dit mijn eerste grote project met hout uit platen. Zowel in het schaven, zagen en construeren heb ik met deze kast ontzettend veel geleerd. Natuurlijk was er oog voor de vormgeving. Aan de andere kant is de tekening ook ontstaan uit de maten van de apparatuur. Diverse details zijn ook in het werk ontstaan. De schuifdeurtjes had ik bij aanvang bijvoorbeeld nog niet helder. De tekening in het hout was toeval. Ruw viel mij de plank al op. Na het schaven, was ik zo geraakt door de schoonheid van het hout, dat deze plank in de deurtjes moest. Kortom uiteindelijk is deze vormgeving het resultaat van het proces. En dan kom je min of meer tot een prototype. Geen excuus, maar dan neem je de beslissing om het zo te laten of verder te werken aan het ontwerp. Ik zie dat bij mijn schoonzoon. Hij is vormgever en ontwerpt o.a. meubels. Dan zie je een proces van een eerste ruw prototype in underlayment naar een perfect uitgevoerd model voor de beurs in Milaan. Als dan een fabrikant toehapt zie je dat dat ook nog maar een tussenfase is.

Nu ik bezig ben mijn eigen werkplaats in te richten, kan het best zijn, dat ik weer aan deze kast ga sleutelen.

Het hierop volgende project is een dressoir voor in de keuken. Dat is een veel minimalistischer ontwerp geworden. Binnenkort meer in dit theater.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.224
532
Eanske
ingoogni.nl
Kortom uiteindelijk is deze vormgeving het resultaat van het proces
Precies dat. En dat is dan ook meteen het moeilijke, je wordt gegrepen en dan is het moeilijk om even de stap terug te doen en afstand te nemen, heroverwegen etc. Ik "weet er alles van", er is heel veel ervaring voor nodig en het stomme is dat je het bij een ander ziet terwijl je ondertussen zelf in de "val" trapt.

Een kunstenaar kan niet alleen, geisoleerd, werken. Kunstenaar in de breedste zin van het woord, creatief scheppend. Op de academie moest ik dat wat ik goed had gedaan altijd zwart over schilderen. Vanzelf goed is te makkelijk. Je moet er voor werken, bloed zweet en tranen. En je hebt kritiek nodig, altijd weer. Dat mag ook best opbeurende zijn.
 

Fetivi

Nieuw lid
24 jan 2021
22
11
Wat een supermooi kastje Mickel Moen. Ik ben benieuwd hoe je de schuifdeurtjes gemaakt hebt. Ik zie dat je de geleiderails zelf gefreesd hebt. Waar ik benieuwd naar ben is wat er aan de onder- en bovenkant van de deurtjes zit. Heb je daar wieltjes gemaakt of loopt het paneeltje op pennetjes. Ik ben een klein kastje aan het bouwen voor in mijn camper VWT6. De maten 80x40x40. Voorin wil ik twee schuifdeurtjes maken. Paneeltjes zijn ongeveer 40 breed en 60 hoog. In de auto moeten ze natuurlijk niet te gemakkelijk heen en weer schuiven. Mijn kastje zal veeeel eenvoudiger worden, maar ik ben op zoek naar ideeën voor schuifdeurtjes.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Je moet zoeken op schuifdeurbeslag voor meubels.

Wat ik heb is een setje waarbij de onderste geleiders een wieltje hebben en de bovenste een nokje wat in de gefreesde gleuf valt.

Hierbij een voorbeeld van een setje wat ik nog heb liggen. Dit is een opbouw setje. Ik heb echter inbouw genomen. Deze zijn rond en frees je dus verzonken in het deurtje. Het voordeel van inbouw is, dat ze aan de achterkant vlak zijn met het deurtje.

7060673F-33E1-4E6B-AE95-84FC912F250C.jpeg95C4B48E-5289-4BFB-A67E-D42FA9151AA9.jpeg

Voor jouw doel vraag ik mij af of je het zo moet doen. Dan moet je ze wel goed vast kunnen zetten. Nu heb ik zelf ook een VW-bus naar camper omgebouwd. Ik ben geen fan van deurtjes, dus in mijn bus heb ik alleen lades gebruikt en twee keer een klep, die aan de onderkant draait. Voor meer zie de link hieronder.

Waar je ook voor kunt kiezen, is dunne deurtjes van 6 of 9 mm multiplex maken en deze zo in een iets bredere gleuf laten schuiven. Ik denk dat dat voldoende weerstand geeft om niet te schuiven onder het rijden. Zou best kunnen, dat er dan niet eens een slotje op hoeft. Als greep boor je er een rond gat in.

Zo zijn de schuifdeurtjes bij mij onder het kniebeschot uitgevoerd. Als ze wat te stroef schuiven, kun je wat bijenwas in de gleuf smeren.

73838CC9-8CA8-43CE-B821-36C69E8432E5.jpeg
 

Fetivi

Nieuw lid
24 jan 2021
22
11
Dag Geert, dank voor de tips en je snelle reactie. Ik ga wat bedenken met deze info en zal van mijn projectje ook wat fotootjes plaatsen.
hartelijke groeten van Maurice
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Een project uit 2017 alweer. De tuinbank Hillebrandt van Rietveld. Ik heb er twee gemaakt met een bijpassend tafeltje. Hout: Robinia ook wel valse acacia genoemd.

F4A439F6-4223-40C0-B9BF-003A62916A6A.jpegC321CC8F-FCE5-461C-B11F-34BAB07A565A.jpeg8B6BE7F6-508E-4EB2-A038-A8DF9F51A039.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
En nog wat foto’s van het tafeltje. Dit is een ontwerp van Rietveld voor het vakantiehuisje Albatros. Mocht je dit zelf ook willen maken. Je kunt de tekeningen downloaden bij Het Nieuwe Instituut: Archieven


CA944B70-FF63-428D-A56C-E5DB0B0112AE.jpeg57EBB540-E117-4777-8D22-6047045CCB0F.jpegE79DC385-4193-4589-97A7-9A0F97B1974F.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Tja, nu je het zegt. Volgens mij, omdat de tafel dan iets steviger staat op de bestrating. Zonder wiebelt het, aangezien de bestrating met oude klinkers natuurlijk nooit helemaal vlak is. Net als de bank heeft het tafeltje nu vier pootjes. Ik heb ze zwart gemaakt om het ontwerp wel in stand te houden.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Voor onze nieuwjaarswens hebben we familie en vrienden dit jaar geen kaart, maar een elandje in hout gestuurd. Voor dit project heb ik volop gebruik gemaakt van het Bosch Combi SystemM
Zagen met de stationaire decoupeerzaag en schuren met de schijfschuurtafel. Het gewei van de eland staat in een hoek op de romp. Daarvoor was de kolombooropstelling weer ideaal.
aldakxiQ1uY0A7z5OAuIxk8Ytfv_07clX2yW3T9GNsShvTidCTOwabZsS6AGuRZAx98


oViCEYpWJ2GElkqwbyMqtdsKFn9oi8UVMHG6n90atzYFLz7jGsi6z77hmXYDqOp_rdE


Uiteindelijk een veertigtal elandjes gemaakt. Op deze foto de eerste batch.

0a5q4wWppW60W3PggEFoh7JJh-QjayxY4JdMdwwynIb4K6FdMeiZeG53hAeuC2YUzFI


Bij deze dus nog mijn nieuwjaarsgroet aan alle houtbewerkers.

jRBlIeWAiSDctneBsUIgAXneDDdrAyihltrlacbEP9EFcUFWQNTrzkt7CTR8lkvZiCI
 
Laatst bewerkt:

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Knotwilg,

Bedankt voor de feedback. Prachtig. Het is altijd goed om bij de vormgeving stil te staan. Nu was dit mijn eerste grote project met hout uit platen. Zowel in het schaven, zagen en construeren heb ik met deze kast ontzettend veel geleerd. Natuurlijk was er oog voor de vormgeving. Aan de andere kant is de tekening ook ontstaan uit de maten van de apparatuur. Diverse details zijn ook in het werk ontstaan. De schuifdeurtjes had ik bij aanvang bijvoorbeeld nog niet helder. De tekening in het hout was toeval. Ruw viel mij de plank al op. Na het schaven, was ik zo geraakt door de schoonheid van het hout, dat deze plank in de deurtjes moest. Kortom uiteindelijk is deze vormgeving het resultaat van het proces. En dan kom je min of meer tot een prototype. Geen excuus, maar dan neem je de beslissing om het zo te laten of verder te werken aan het ontwerp. Ik zie dat bij mijn schoonzoon. Hij is vormgever en ontwerpt o.a. meubels. Dan zie je een proces van een eerste ruw prototype in underlayment naar een perfect uitgevoerd model voor de beurs in Milaan. Als dan een fabrikant toehapt zie je dat dat ook nog maar een tussenfase is.

Nu ik bezig ben mijn eigen werkplaats in te richten, kan het best zijn, dat ik weer aan deze kast ga sleutelen.

Het hierop volgende project is een dressoir voor in de keuken. Dat is een veel minimalistischer ontwerp geworden. Binnenkort meer in dit theater.
Het prototype is de moeder van elk ontwerp 😎
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Na de mediakast had ik zoveel vertrouwen gekregen, dat ik mijn volgende grote uitdaging ben aangegaan. Wij hadden een IKEA-keuken die in 2009 al weer 20 jaar oud was. . Al een aantal keren gewijzigd en de frontjes al eens in een andere kleur geverfd. Het werd tijd voor een nieuwe keuken. We hadden al eens wat nieuws bekeken, maar steeds was de conclusie dat het toch allemaal spaanplaat was. Waarom de keuken niet zelf gemaakt? Nu was er een wand waar nog zo’n halfrond IKEA-tafeltje tegenaan stond. We konden echter best wel wat meer opbergruimte gebruiken. Een mooie plek om daar een keukenkast in dressoir-model te plaatsen. Mooi probeersel voor ik met de echte keuken zou beginnen. Als houtsoort kwam ik op Iep uit. De warme kleur sprak ons aan. Bovendien inlandshout.
Ik wilde geen deurtjes. Ik heb wat tegen openslaande deuren in kasten. Ik vind ze onhandig. Het moest dus een ladenkast worden. In 2009 was greeploos in de mode, maar eigenlijk waren die keukens nooit echt greeploos. Op een of andere manier was er altijd een gleuf of iets dergelijks. Ik wilde echter echt greeploos. Een systeem van laderails met een kliksysteem, waarbij een duw tegen het frontje genoeg is, bleek de oplossing hiervoor.
Voor het ontwerp was ik namelijk op het idee gekomen, dat de kast min of meer de uitstraling van een blok hout moest hebben. De lijnen van het hout wilde ik over het hele blok laten lopen. Inclusief de zijkanten.
Geen spaanplaat dus. Het corpus heb ik daarom van een goede kwaliteit Berkenplex gemaakt. De laden aan de binnenkant van Esdoorn.

Dit is de eerste foto uit 2009. De kast zit hier nog vers in de hardwax. De eerste foto met flits. Hierop komt de tekening mooi uit.
7z1bXgJSYNI-wOtk7alQx73QyUfbbajugmSV-Rr9GS2RBHQ6DnKfE2Ida0mtX8oWrYI


F8tjgazCl1HTPEWGPZm1695rAzOE1CUx1LR3eHkUxqzixhfXpfzUQrw85EMKYSTm3nM



Zonder flits is meer de beleving bij daglicht.
PQ6vxFAXfvtWgkkqfAE7-PCfD6WQA9q29IwuazukdzUdzlvRSCyOxzkvsCQejmnfXGU


Zojuist nog een paar foto’s van de situatie nu gemaakt. Het schilderij heeft plaatsgemaakt voor een oud kastje met onze Fins-glas verzameling. Het kastje is ooit aan het begin van de vorige eeuw door de overgrootvader van mijn vrouw gemaakt. De man was als timmerman gestart, maar met de komst van elektriciteit in het dorp “nei ljocht” had hij er installatiewerk bijgenomen. Dit kastje heeft hij gemaakt voor in de winkel. Het was bestemd voor de peertjes van Philips. Mijn vrouw kan zich nog herinneren dat het in de winkel van haar ouders hing. Met de modernisering in de 60er jaren moest het plaats maken. Gelukkig heeft een tante van haar het toen van de ondergang gered. Nu hangt het dus bij ons.

QIsajp14mg7usIiG5SN0lUx9l3VzS3Rhdbu0eeJ_qNYPjfHHu3aIXCRBt8_wJ8UI-nM


jCWrHPblZc1_kaGHxqdKyWP4ASm1XjnW8NPMpcOBnE9V1TBMlftU44wNjPg4rvgZU14


Ik houd er van om ruimte volop te gebruiken. Dus aan beide zijden een plintlade gemaakt. Aan de linkerkant loopt daar de vloer echter minimaal op. Het frontje hier dus scharnierend geplaatst. Daarom staat dat frontje wat scheef op de foto.

xF9iNEPLVEfsFUHgt1Edhil48k6slJ0YVA25uVH_dhD-3tJTQaHratMMIrv1nHa5iP4


kAbkSXZRi5XsJQ0ODootEUnuaYizT3-_1TQ9HzIZ_wXP5mmyvG1wxM83iayuLN9BmqM
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.