MFT werkblad vragen

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
716
109
Sterksel
Omdat ik het met mijn DeWalt tafelzaag niet zo veilig vind om grotere stukken haaks te zagen, wil ik een MFT achtige tafel maken voor mijn invalzaag met geleider. 120x80cm is groot genoeg en dan kan ik er in de garage nog omheen lopen. Helaas heb ik eigenlijk geen ruimte voor een grotere zaagtafel en de MFT van Festool is erg duur.

bv: te zien in

Op marktplaats zijn er aanbieders (bv dichtbij in weert) die met een CNC elk formaat blad kunnen maken. Ik kijk ook naar de mal van bv Drillo tools maar kan je niet beter een CNC gemaakt blad kopen dan zo'n mal die je misschien 1x in de paar jaar nodig hebt? De gaten moeten ook perfect zijn anders wordt de zaagsnede nog niet haaks.

Van welk materiaal zouden jullie het blad adviseren?

Iemand ook ervaring met commerciele scharnieren om de geleiderail op te klappen?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.293
2.311
Klein-Brabant, Vlaanderen
vanuit een andere hoek bekeken . . .
ik heb een hulpstuk van festool dat in 90° op de geleider past
daarmee staat de geleider direct bijna volledig haaks
dat belet niet dat, vertrekkende van een haaks werkstuk, ik nog altijd de zaagbreedte afmeet, en de geleider nog een (fractie van) een mm herplaats

met die opklapbare geleiderhouders heb ik geen ervaring

• Leuk
Waarderingen: twdi

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
247
103
Rijswijk
Ik heb een kopie van de hooked on wood werkbank gemaakt. Hiervoor heb ik met de parf guide mk2 het gatenpatroon gemaakt en met de rail clips van ujk zorg ik dat de rail haaks blijft. Dit werkt erg fijn en vergt weinig tijd om op of af te breken.

Omdat ik hiermee preciezer en vooral voor mijn gevoel veiliger kan werken ben ik van plan om de bench dogs mft fence te kopen en het gros van mijn werk met de mft te doen.

Ik heb geen ervaring met rail scharnieren

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.105
935
Enschede, Twente
In principe heb je enkel een plaat met twee gaten nodig. Daarin gaan hoge dogs. Daartegenaan een rail leggen (er zijn fijne hulpjes van UJK voor). Dan enkel nog haaks op de rail een aanslag maken en je kunt perfect haaks op lengte zagen.

cleopatra

Actieve deelnemer
4 jan 2021
32
35
Apeldoorn
Ik heb ook de parf mk2 en ja dat kost initieel wat knaken. Heb ook geen ruimte voor een volle plaat, dus heb een kleinere op een stel bokken. Ombouw gemaakt waar het mdf blad precies in valt, dus makkelijk uit elkaar te halen en makkelijk te vervangen. Gewoon van goedkoop mdf van de bouwmarkt, twee laagjes lijnolie en daarna met veel overgave mishandeld. Als je zelf makkelijk een nieuwe kunt maken, wordt hij ineens veel breder inzetbaar dan alleen voor nette zaagsnedes 😄. Wellicht zit er iemand in de buurt met een parf setje.

YM25

Nieuw lid
16 mrt 2018
14
4
ik heb nu tien jaar de mft van festool gemengde gevoelens: de kunstsof opklaptoestand voor een invalzaag is niet maatvast. Iedere keer verloopt de instelling.
Gereedschappro heeft een verbeterde (metalen) versie voor dat opklapscharnier en de opvang aan de overkant.
Je filmpje: De meeste projecten van Guido Henn werken mits netjes uitgevoerd inderdaad verrassend goed. Ik zou je dan aanraden de betreffende nummers van Holzwerken 37 en 38 (of 79 voor een kleine versie) te lezen.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.901
1.077
Omgeving Eindhoven
Gaat het je puur om het haals en repeterend te kunnen zagen of wil je ook dingen kunnen opklemmen op de tafel?

Ik heb laatst vijf volle platen underlayment verzaagd tot misschien wel 100 delen van verschillende afmetingen, met een geleider van Festool (deels 2 aan elkaar gekoppeld ivm de lengte van een volle plaat), icm het haakse hulpstuk van Festool (FS-WA/90° / 205229, het hulpstuk waar @ZotVanHout al naar verwees?) en een parallelset van Banggood (deze). Ik heb 3x een geleider van 1400mm (waarvan 2 gekoppeld) en een korte van 800mm, deze combi is ideaal om een beetje te kunnen doorwerken en af te wisselen tussen een plaat in de lengte zagen en deze stroken afkorten (dus in de breedte van de plaat zagen).

De plankjes die hetzelfde moesten zijn, zijn door de parallelset ook exact hetzelfde, en ook goed op maat en haaks.
Als onderlegger heb ik een andere plaat underlayment gebruikt (waarvan de achterkant uit het zicht bleef als achterkant van de kast die ik aan het maken ben, dus die ik mocht misbruiken). Hierdoor ook nagenoeg geen splinters, wel met een scherp Festool-blad op de TS55.

Bij de set zoals ik 'm heb, hoef je alleen een plaat (underlayment / mdf / ...) op je bestaande werkbank te leggen en je kunt zagen. Dan heb je alleen 1 goede (zware) werkbank nodig, die je netjes houdt zonder zaagsnedes. Of je legt de plaat gewoon op de vloer of op een paar schragen zoals in mijn geval (heb geen ruimte voor een grote werkbank).
Voordeel is ook dat je mobiel bent, de hele set zit bij mij in een systainer, als ik op locatie iets haaks of parallel moet zagen, neem ik die dus zo mee.

Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.857
892
Enschede
ingoogni.nl
In principe heb je enkel een plaat met twee gaten nodig. Daarin gaan hoge dogs. Daartegenaan een rail leggen (er zijn fijne hulpjes van UJK voor). Dan enkel nog haaks op de rail een aanslag maken en je kunt perfect haaks op lengte zagen.

Het is opvallend hoe vaak aan deze eenvoudige oplossing voorbij gegaan wordt en er meteen naar een hele "gatenkaas tafel" gekeken wordt, waar de vele gaten toch voornamelijk als montage hulpjes dienen.

M'n werkbank is net geen 60 cm en met de door Bert beschreven methode kan ik stukken van ~40cm breed prima zagen. Voor groter heb ik een ander alternatief.

Maar, een werktafel hoeft niet meteen een Festool te zijn, bijvoorbeeld een Metabo:

Hier een playlist van Peter Millard met een hele reeks alternatieve tafels:

+++ Het gaat zoals het gaat… +++
't komt zoals 't komt
't is zoals 't is
't zal wel ergens goed voor zijn.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.924
3.236
Gaanderen
Ik heb met de ujk set meerdere kleine mft bladen gemaakt. Om alle gaten zuiver haaks te krijgen is voor mij lastig. Ik heb inmiddels een stokpasser gemaakt als hulpmiddel. Ik zorg ervoor dat er 4 gaten perfect zijn. Twee voor de rail en twee of drie voor de aanslag. De overige gaten gebruik ik toch niet veel en alleen voor het opspannen.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
943
235
bv dichtbij in weert)
maar kan je niet beter een CNC gemaakt blad kopen dan zo'n mal
Van welk materiaal zouden jullie het blad adviseren?

Een goede kwaliteit mdf of hdf is prima geschikt hiervoor. Neem 18 mm dan kun je met rail-lijmklemmen door de gaten heen je werkstuk klemmen.
Een plaat met ongeveer de maten die jij noemt koop je daar voor € 60,-

Iemand ook ervaring met commerciele scharnieren om de geleiderail op te klappen
ik heb het scharnier van Festool, met tegenoverliggende deel en een stuk aluminum MFT-profiel, werkt prima maar zoals alle scharnieren flinke uitsteeksels aan je werkbank/plaat. Zou dat nu niet meer kopen maar een stel dogs met klemmen zoals op deze afbeelding

Bijlagen

• IMG_0654.png
    IMG_0654.png
    368 KB · Weergaven: 0

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.