MFT + Microjig werkbank

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
345
256
Hi allen,

In dit draadje heb ik eea gevraagd over een upgrade voor m'n frees en freesaanslag. Inmiddels heb ik de Incra LS positioner met wonderfence besteld en de Incra Mast-R-Lift II (Metric) met AUKTools 2400W (met externe toerenverstelling) besteld. Dat zal van de week binnenkomen. 🎉

M'n werkblad is momenteel gebaseerd op Microjig waar ik een raster van sleuven voor heb gemaakt van 10cm (h-o-h). Ik ben voornemens om een combi te maken van MFT (96mm h-o-h) en Microjig. Ik weet dat er sjablonen te verkrijgen zijn maar heb zelf een diode laser staan thuis en dus ben ik van plan zelf een sjabloon te laseren. dat kan extreem nauwkeurig.

Vraag1: ter controle: Ik lees dat een aantal geboord hebben met een 20mm boor maar was zelf van plan een kopieerfrees te gebruiken (met bovenlager). Ik zie niet in waarom dit niet werkt en nauwkeurig zou zijn...(uitgaande van een goed sjabloon).

Vraag2: Welke 20mm benchdogs zijn goed? Er zijn er ontzettend veel maar heb me hier nog in verdiept. Benchdogs zou ik o.a. gebruiken voor de plaatsing LS positioner, ik zie meerdere houtbewerkers dat gebruiken voor een nauwkeurige plaatsing en ik wil wel de Incra op exact de zelfde plek hebben natuurlijk. Zoals Dennis hier doet wil ik het ook doen.

Thanks!

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.871
1.065
Omgeving Eindhoven
Dat is een zeer mooie set, ga je veel plezier aan beleven. Ik heb de AUK frees met INCRA-lift ook, en zou 'm zo weer kopen als ik voor de keuze zou staan.

Vraag1: ter controle: Ik lees dat een aantal geboord hebben met een 20mm boor maar was zelf van plan een kopieerfrees te gebruiken (met bovenlager). Ik zie niet in waarom dit niet werkt en nauwkeurig zou zijn...
Met een frees kan dit zeker ook ja. Ik heb zelf de gaten voor een mft ooit eens gemaakt met een mal van 247-wood, en die gebruiken inderdaad ook een frees. Hun ste bestaat uit een frees van 20mm en een kopieerring van (uit m'n hoofd gezegd) 30mm. Dus ook met gaten van 30mm in de mal, en om deze op z'n plek te houden bij het verschuiven naar de volgende serie benchdogs met een kop van dus ook 30mm.
Je hebt wel een frees nodig met ondersnijder, anders kan je er niet mee invallen/boren.
M.i. is dat systeem nauwkeuriger dan gaten van 20mm overnemen met een kopieerfees, omdat je dan de frees stil op 1 plek houdt ipv beweegt (en bij het bewegen met de kopieerfrees kan je ook makkelijk een klein hoekje overslaan of de frees iets kantelen lijkt me).

Vraag2: Welke 20mm benchdogs zijn goed?
Ik heb zelf een stetje Veritas dogs, maar ook gewoon een paar sets van Ali. En ik merk eigenlijk geen verschil.
Het ligt er ook aan of je graag lichtgewicht benchdog wilt (aluminium) of een wat zwaardere (rvs/staal).
Maar dat zijn gewoon lage (een mm of 30 lang qua schacht). Ik weet niet of je, als je ze zo gebruikt zoals Dennis om 2 platen op elkaar te houden, langere nodig hebt?

Wil je andere dan de ALI-dogs, dan kom je bij de merken TSO, UJK, BenchDog, Seneca (GereedschapPro) of Veritas (Baptist) uit, maar met een flink hoger prijskaartje.

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
112
102
Oss
Die freeslift en motor ga je inderdaad geen spijt van krijgen!

Ik had eerst ook de ls vast zitten met benchdogs maar ben daar vanaf gestapt.
Heb nu de profielen aan de buitenrand van de basis verzonken in de werkbank gefreest.
Hierdoor is de LS lichter en hoef ik geen benchdogs te zoeken. Voor mij een stuk handiger omdat ik hem weghang tegen de muur en benchdogs verder relatief weinig gebruik. Bovendien heb ik de 25” besteld dus qua bereik kom ik altijd wel uit.

Boor verder als je begint en niet 100% zeker weet dat je alle gaten direct gaat gebruiken, ze nog niet allemaal in je werkbank. Je kunt ze later altijd nog toevoegen maar ondertussen valt er wel van alles doorheen.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
345
256
Dat is een zeer mooie set, ga je veel plezier aan beleven. Ik heb de AUK frees met INCRA-lift ook, en zou 'm zo weer kopen als ik voor de keuze zou staan.

Met een frees kan dit zeker ook ja. Ik heb zelf de gaten voor een mft ooit eens gemaakt met een mal van 247-wood, en die gebruiken inderdaad ook een frees. Hun ste bestaat uit een frees van 20mm en een kopieerring van (uit m'n hoofd gezegd) 30mm. Dus ook met gaten van 30mm in de mal, en om deze op z'n plek te houden bij het verschuiven naar de volgende serie benchdogs met een kop van dus ook 30mm.
Je hebt wel een frees nodig met ondersnijder, anders kan je er niet mee invallen/boren.
M.i. is dat systeem nauwkeuriger dan gaten van 20mm overnemen met een kopieerfees, omdat je dan de frees stil op 1 plek houdt ipv beweegt (en bij het bewegen met de kopieerfrees kan je ook makkelijk een klein hoekje overslaan of de frees iets kantelen lijkt me).

Ik heb zelf een stetje Veritas dogs, maar ook gewoon een paar sets van Ali. En ik merk eigenlijk geen verschil.
Het ligt er ook aan of je graag lichtgewicht benchdog wilt (aluminium) of een wat zwaardere (rvs/staal).
Maar dat zijn gewoon lage (een mm of 30 lang qua schacht). Ik weet niet of je, als je ze zo gebruikt zoals Dennis om 2 platen op elkaar te houden, langere nodig hebt?

Wil je andere dan de ALI-dogs, dan kom je bij de merken TSO, UJK, BenchDog, Seneca (GereedschapPro) of Veritas (Baptist) uit, maar met een flink hoger prijskaartje.
Dank voor het uitvoerige antwoord!!

De benchdogs zijn idd met name voor de bevestiging van de LS.. maar heb nu regelmatig situaties meegemaakt waar het wel handig was geweest als... dus vandaar dat ik een combi wil maken. Wellicht niet de hele bank.

Dit ziet er ook wel handig uit:

Het principe is hetzelfde, Dennis schuift er twee langere benchdogs doorheen en klemt het vast aan de achterkant van de plaat. In het filmpje is het een systeem wat je van bovenaf kan vast draaien..

W.b. het frezen van de gaten zelf, ik was van plan een kleinere frees te gebruiken met een lagertje erboven en idd met een ondersnijder maar ik kan ook met de kopieerringen van m'n festool werken, heb er wel eentje groter dan 20mm liggen.. hoe dan ook wel gebaseerd op de template.. Zal wel eens testen hoe nauwkeurig dat is op de bestaande MDF plaat die ik ga vervangen.

goed te weten dat jij geen verschil merkt tussen de Ali en veritas!

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
345
256
Die freeslift en motor ga je inderdaad geen spijt van krijgen!

Ik had eerst ook de ls vast zitten met benchdogs maar ben daar vanaf gestapt.
Heb nu de profielen aan de buitenrand van de basis verzonken in de werkbank gefreest.
Hierdoor is de LS lichter en hoef ik geen benchdogs te zoeken. Voor mij een stuk handiger omdat ik hem weghang tegen de muur en benchdogs verder relatief weinig gebruik. Bovendien heb ik de 25” besteld dus qua bereik kom ik altijd wel uit.

Boor verder als je begint en niet 100% zeker weet dat je alle gaten direct gaat gebruiken, ze nog niet allemaal in je werkbank. Je kunt ze later altijd nog toevoegen maar ondertussen valt er wel van alles doorheen.
Wat bedoel je met de buitenrand verzonken? Heb je een permanent verzonken rechthoek in de werkbank?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.