meubelpanelen > 18 mm

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
469
31
Bollenstreek
Een vraag waar ik al een tijdje mee zit. Ik wil zelf een boekenkast/bergmeubel maken. Wat we mooi vinden zijn die modellen waarbij de staanders en liggers dikker zijn dan 18mm. Ik zal wel verkeerd kijken, maar dat soort panelen kom ik niet tegen. Weet iemand een leverancier/merk?

jorisvh

Post veel
Als je spaanplaat met melamine bedoelt, de meest populaire decors (wit, zwart, grijs, misschien 1 eik decor) vind je redelijk vlot in 25 en 28mm.
Sommige leveranciers hebben ook 30,38 of zelfs 40mm maar meestal enkel in standaard wit.
Dat geldt in mijn ervaring voor alle grote merken (Egger, Finsa, Unilin, Pfleiderer, …), maar ga je enkel bij een echte platenhandel vinden en daar kan je niet altijd als particulier terecht.

Als je panelen met kantenband bedoelt, die bestaan bij mijn weten enkel in 18.

Als je wat anders wil dan wit kan dat altijd speciaal gemaakt worden in de fabriek maar niet voor kleine hoeveeheden.
Of, je laat zelf spaanplaat of MDF beplakken met laminaat.

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
886
191
Of je zaagt de panelen in verstek, voegt ze onder 90 graden samen en maakt de voorrand zo zo dik/hoog als je wil. Niet alleen win je optisch dikte, het voegt ook sterkte toe en verlaagd het gewicht ten opzichte van extra dikke panelen. Is wel moeilijker te maken, maar waarschijnlijk voordeliger. Ik zou dan wel een materiaal nemen als bijv. multiplex.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.682
804
Enschede
ingoogni.nl

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.557
3.014
Gaanderen
Dat is een niet zo makkelijke oplossing om dat met gewoon materiaal te doen. Als je het met een geleidrail wil doen moet je die op meerdere plaatsen ondersteunen bij wat grotere lengtes. Ik heb op die manier een meubel gemaakt maar platen van 3050mm in de lengte in verstekzagen ging niet geheel goed. Je zaagt snel hol.
Ik bestel het de volgende keer gezaagd.

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
867
202
Twello
Een vraag waar ik al een tijdje mee zit. Ik wil zelf een boekenkast/bergmeubel maken. Wat we mooi vinden zijn die modellen waarbij de staanders en liggers dikker zijn dan 18mm. Ik zal wel verkeerd kijken, maar dat soort panelen kom ik niet tegen. Weet iemand een leverancier/merk?
Bij de hubo hier in het dorp hadden ze 28 mm timmerpanelen. Je kan ook stijgerplanken nemen en schaven, de prijs loopt dan wel op. Als je kort bij Duitsland woont, Kauffland heeft ze ook.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.