Metalen frame garagepoort bekleden

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
210
27
Genk (BE)
Hi,

Ik heb een metalen frame van een Hörmann garagepoort (kantelpoort) liggen dat ik graag wil inbouwen in een eikenhouten bijgebouw, om deze elektrisch te kunnen bedienen. Graag zou ik dit bekleden zodat het er uitziet zoals een massief eiken poort, met de looks van verticale eiken latten van pakweg 16cm breed aan de buitenkant. Het zicht aan de binnenkant is niet belangrijk. Deze garagepoort wordt geplaatst op het zuiden, dus volle zon, en in een vlakke gevel zonder oversteek, dus krijgt ook regelmatig regen.

Natuurlijk kan ik hier niet zomaar eiken planken met tand en groef tegen bevestigen, zoals de rest van de gevel, dat zou veel te zwaar worden. Dus ik dacht aan een dunne watervaste multiplex met daarop dunne (2 - 3 mm) strips verlijmd met watervaste houtlijm, eventueel met enkele brads vastgeschoten. Maar ik vrees dat onder invloed van warmte en vocht het eik anders gaat werken dan de multiplex, en dus gaat loskomen.

Of kan ik toch beter met dunne eiken stroken werken, van pakweg 10 of 12mm? Dat zou te dun zijn om tand & groef aan te frezen, maar ik kan er wel een soort rabat aan frezen zodat ze wel een stuk overlappen. Hoe bevestig ik deze dan best op de metalen kokers van het frame? 1 korte schroef in het midden van de plank (langs binnenuit, zodat ze onzichtbaar zijn)?

Iemand hier toevallig ervaring mee? Suggesties?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.401
2.348
Klein-Brabant, Vlaanderen
dat zou veel te zwaar worden.
is relatief
wat zijn de voorschriften voor het gewicht ?
jaren geleden heb ik zo'n type poort volledig met padoek 18 mm tand en groef bekleed
ik denk dat de vertikale planken op een horizontale om de 50 cm met roestvrije brads geschoten zijn
elke plank moet kunnen werken
dus geen bevestiging horizontaal links + rechts
dan barsten ze in het midden open
maw ik raad 1 vernageling aan
aan de groefkant, zodat de tand van de plank er naast gekneld zit

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.