Metabo DH 330 vandiktebank probleem

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
95
132
Ha, na veel lezen en onderzoeken ben ik ondertussen eigenaar van de Metabo DH330 vandiktebank. In de meeste reviews komt ie als beste uit de bus en het lijkt een goede machine voor niet heel veel geld te zijn. Echter ben ik 1 probleem tegen gekomen die ik op internet ook tegen ben gekomen:

De spaanders (chips) komen tussen de messen te zitten, en het stukje staal wat de messen op z'n plek houd verbuigt.. Een aantal foto's ter illustratie:

IMG_20210725_143110.jpg

Als je de kap open schroeft zie je het meteen.

Na nadere inspectie van de aandruklijst (zo noemt Metabo dat onderdeel) bleek die zo krom als een hoepel:

IMG_20210725_143516.jpg

En zo ziet het er dan uit op de wals:
IMG_20210725_143557.jpg

Nu staat er in de handleiding dat je maximaal 3mm mag afhalen, ik vind dat natuurlijk veel te veel dus ik hou het bij 1mm per keer (incidentieel zal het 1,5 of 2 zijn als de plank een banaan is). De messen zijn gloednieuw en de in- en uitvoer tafels heb ik met een veritas straight edge afgesteld. Volgens mij heb ik dus alles goed gedaan, maar toch doet dit probleem zich voor. Ik heb een eiken balk geschaafd van 10cm breed en een klein stukje padauk (zoals je op de foto ziet) van 5cm breed.

Om toch verder te kunnen, heb ik de schroeven flink stevig aangedraaid en niet meer dan een kwart slag (= 0.5mm) per keer geschaafd, maar zeker als je veel te schaven hebt schiet dat natuurlijk voor geen meter op). Dat leek wel te helpen, maar dan alsnog zou ik dit niet verwachten bij zo'n machine.

Ik ga morgen Baptist bellen (daar heb ik hem gekocht) om hun te vragen hoe en wat (en sowieso een nieuwe aandruklijst aanvragen), maar ik ben toch zeer teleurgesteld van het feit dat dit probleem kan voorkomen. Hebben jullie hier ervaring mee / meegemaakt? Had ik beter de Makita 2021NB kunnen kopen?
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
95
132
het zou kunnen zijn dat de aandruklijst eerst aan de twee uiteinden vastgezet word en dan pas de tussenliggende.
Mocht de aandruklijst dan niet vlak liggen dan blijft er ruimte tussen waar dan spaanders tussen komen.

M.vr.gr. Jan
Da's goed bedacht, zou zomaar eens het geval kunnen zijn inderdaad! Ik heb hem nu in het midden eerst vast gemaakt, en naar de uiteinden gewerkt (dat leek mij sowieso logisch), dus wellicht heeft dat het probleem wel verholpen?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Da's goed bedacht, zou zomaar eens het geval kunnen zijn inderdaad! Ik heb hem nu in het midden eerst vast gemaakt, en naar de uiteinden gewerkt (dat leek mij sowieso logisch), dus wellicht heeft dat het probleem wel verholpen?
Je schreef ook:
"Na nadere inspectie van de aandruklijst (zo noemt Metabo dat onderdeel) bleek die zo krom als een hoepel"

Misschien is het beter om eerst een rechte te installeren.
Mvg, :).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: TheJVH

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.081
2.601
Ik dacht dat messen met trekbouten vastzetten als te gevaarlijk werd gezien, maar blijkbaar hebben de fabrikanten dit systeem weer in een nog veel slechtere uitvoering teruggebracht, omdat het goedkoper te maken is. Waarom ben ik niet verbaast? Die aandruklijst lijkt zelfs niet van staal te zijn.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik dacht ook tot nog toe dat het een degelijk apparaat was, maar Metabo lijkt werkelijk overal op te besparen.
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
95
132
Ik zie dat de Makita 2012NB vrijwel exact dezelfde lijsten gebruikt (ook met schroeven vast), dus qua ontwerp zal het allemaal wel ongeveer hetzelfde zijn in deze categorie.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Weet dat we al weer een maand verder zijn maar wacht hier op dezelfde machine. Persoonlijk voorgenomen om de messenhouders in fatsoenlijk metaal te kopiëren aangezien de kwaliteit en dikte van die dingen vrij ondermaats is.

Tevens aan het overwegen om het hele messenblok te vervangen, helical blades zou kunnen maar voor een regulier messenblok schiet m'n GoogleFu wat tekort.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Weet dat we al weer een maand verder zijn maar wacht hier op dezelfde machine. Persoonlijk voorgenomen om de messenhouders in fatsoenlijk metaal te kopiëren aangezien de kwaliteit en dikte van die dingen vrij ondermaats is.

Tevens aan het overwegen om het hele messenblok te vervangen, helical blades zou kunnen maar voor een regulier messenblok schiet m'n GoogleFu wat tekort.
Die helical cilinders zijn toch zeer aan de prijs voor deze vvd bankjes? (Heb zelf ook een metabo, maar gebruik hem amper)
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Deze machine heb ik al een paar jaar en dit is mij niet opgevallen. Heb er van alles al doorgehaald van eiken, beuken en vuren.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Idem, heb er al van alles doorgehaald en zelfs de messen omgedraaid en het is mij niet opgevallen. Lijkt mij wel een soort van garantie gevalletje.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Zal waarschijnlijk een gevalletje slecht aangedraaid zijn geweest, las er toendertijd een hoop terugkerende opmerkingen over. Zal het niet teweten komen, is inmiddels een hbm 200 voor in de plaats aangekomen.
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
95
132
Idem, heb er al van alles doorgehaald en zelfs de messen omgedraaid en het is mij niet opgevallen. Lijkt mij wel een soort van garantie gevalletje.
Geef je nou een reactie op je eigen bericht? :p

Ik denk dat het inderdaad vanuit de fabriek slecht is aangedraaid, of misschien niet in de goede volgorde. Ik heb er tot op heden geen last meer van gehad, en heb er toch vele meters eiken doorheen gehaald - ook van 30cm breed. Uiteindelijk ben ik behoorlijk tevreden met de machine!
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Geef je nou een reactie op je eigen bericht? :p

Ik denk dat het inderdaad vanuit de fabriek slecht is aangedraaid, of misschien niet in de goede volgorde. Ik heb er tot op heden geen last meer van gehad, en heb er toch vele meters eiken doorheen gehaald - ook van 30cm breed. Uiteindelijk ben ik behoorlijk tevreden met de machine!
Geloof dat hiervoor iemand had gereageerd en zijn reactie is verwijderd of dit zelf heeft gedaan. Ik kreeg iedergeval een notificatie van een reactie naast die van vurenhout
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.