Metabo ASA 30 H PC - ervaringen?

Tim J

Nieuw lid
3 jun 2023
23
1
Wijnjewoude
Hallo!

Al een aantal maanden oriënteer ik me op een nieuwe stofzuiger voor afkortzaag, invalzaag, schuurmachines, etc. Veel kijken, niet kopen en het stof hoopt zich op - ik gebruik nu standaard een halfgelaat met p3. Ik neigde naar een Makita M-klasse, en daar dan een cycloon op zetten, maar zie dat Metabo deze H-klasse aanbiedt ASA 30 H PC (602088000) Alleszuiger | Metabo Elektrisch gereedschap. Dat is een paar honderd euro goedkoper...

Klinkt allemaal fantastisch en geeft me net wat meer vertrouwen dan die nieuwe van Parkside Performance (ja, puur op merknaam).

Wat is dan het probleem? Ik kan nergens gebruikerservaringen vinden. Nul. Niet in NL en niet daarbuiten. Dat geeft te denken. Aan de andere kant denk ik: Metabo maakt gebruik van Starmix, dus wat kan het probleem zijn?

Wie kent deze machine of liever: heeft er ervaringen mee?

Ben benieuwd!
 

Norro

Nieuw lid
7 nov 2023
10
4
NH
Ik heb deze machine en gebruik h'm vergelijkbaar met wat jij wilt doen.
Het grootste probleem met deze machine is dat er een luchtstroom sensor op zit, die begint te piepen als de luchtstroom te laag wordt. Dit is vast heel nuttig en veilig als je asbest moet opzuigen, maar met cycloon er tussen is het wat minder prettig.
Met de cycloon en standaard slang piept ie constant.
Ik heb nu tussen de stofzuiger en de cycloon 2m 50mm slang en naar de machines 3m 50mm slang. Dat gaat nu zonder gepiep.
Maar als ik b.v. een schuurmachine aansluit, daarvan is de stofpoort 25mm, dan piept ie weer
En als ik de originele slang aansluit op de cycloon om de vloer te zuigen dan piept ie ook.
Het piepje is zo hard dat als ik met oordoppen op bezig ben, ie nog duidelijk te horen is.

Ik ben nog van plan om de machine open te maken en het draadje naar de speaker door te knippen✂️

De zuigkracht van de machine is verder prima, ook al vindt ie zelf de luchtstroom te laag dan vliegt alles naar binnen.
De autostart functie werkt ook snel en heeft een naloop van een aantal seconden.
Alles wat er in gaat blijft er ook in, niet het idee dat er maar iets van stof weer uitkomt dus filters werken goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim J

Tim J

Nieuw lid
3 jun 2023
23
1
Wijnjewoude
Bedankt voor dit inkijkje in jouw leven met een soort tinnitus-stofzuiger :). Maar dus ook problemen die je bij andere machines krijgt met luchtstroomsensor, mag ik aannemen.

Verder een beetje degelijk gebouwd? En waar heb jij die slangen vandaan gehaald?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Ik zou een stofzuiger met automatische filterreiniging zoeken. Een hoop stofzuigers moeten bizar veel geld kosten voor wat er in zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim J

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
107
73
Kapellen (Antwerpen)
Ik zou een stofzuiger met automatische filterreiniging zoeken. Een hoop stofzuigers moeten bizar veel geld kosten voor wat er in zit.
Automatische filterreiniging is fantastisch - toch afhankelijk van wat je gaat zuigen en hoe je setup is. Mijn Festool (M-klasse) wordt uitstluitend voor hout gebruikt, maar wel voor de verschillende stofgroottess - frezen, zagen, schuren... Die is uitgerust met voorafscheider én met CleanTech stofzuigerzak (die dankzij de voorafscheider maar eens om de paar jaar ver genoeg vol geraakt om te vervangen) en dan is die automatische filterreininging eigenlijk overbodig. Onze Flex (ook M-klasse) is gekocht om met de giraf te gebruiken en die zuigt dus hoofdzakelijk gipsachtig stof of soms fijn betonstof. Die wordt afwisselend met en zonder stofzak gebruikt en dan is die automatische filterreiniging zijn meerprijs veelvuldig waard.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim J

Norro

Nieuw lid
7 nov 2023
10
4
NH
Bedankt voor dit inkijkje in jouw leven met een soort tinnitus-stofzuiger :). Maar dus ook problemen die je bij andere machines krijgt met luchtstroomsensor, mag ik aannemen.

Verder een beetje degelijk gebouwd? En waar heb jij die slangen vandaan gehaald?
Als de stofpoort van de machines groot genoeg is dan gaat het goed. bv. afkortzaag, zaagtafel, vandikte, invalzaag.
Bij schuurmachine, lamellenfrees is de luchtweerstand in de machines te hoog en piept ie.

Slang heb ik bij cycloonfilter.nl gekocht de superflex 50mm. Het koppelstuk wat daarop zit pas precies in de Metabo. Wat in je cycloon past moet je natuurlijk nog wel even checken.

En wat tinnitus betreft, het piepje JA maar stofzuiger zelf is veel stiller dan Parkside.

Bouwkwaliteit is prima, heb ik niks op aan te merken
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim J

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.