Metabo accu invalzaag?

KMvrtr

Actieve deelnemer
5 aug 2018
42
23
Hellendoorn
Ooit de Parkside invalzaag gekocht om uit te proberen.
Die zaag beviel niet zo, zagen met een lineaal wel.
Helaas is juist de lineaal tijdens mijn verhuizing verdwenen, dus ik ben eens aan het kijken naar een nieuwe invalzaag.
Heb geen eigen werkplaats, dus ik zoek gereedschap met een accu. Werk nu nog met bedraad gereedschap. En dat vind ik vervelend klussen. Maar ik heb ook geen zijn in 3 verschillende accu systemen.

De Mafell MT55 vind ik prachtig. Maar de prijs daarvan is me echt te gortig.
Realiseerde me opeens dat Mafell en Metabo dezelfde accu's gebruiken, dus ik keek eens bij Metabo.

En die blijkt ook een accu invalzaag te hebben, de KT18 LTX 66BL.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Verder spreekt de Bosch GKT 18-52GC me ook wel aan.

Hoor graag de meningen en adviezen van jullie.

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.330
353
Heelsum
Ik ken de metabo niet, maar de accu's weet ik wel zijn top. heb zelf de MT 55 op accu. Was even benieuwd naar de prijs van de Metabo en zag dat die in set ook nog 750 euro + is. Dacht dan is de MT toch niet zoveel duurder maar de normale set zonder liniaal kost aal 1150. Ik zag dat P nog een oud model heeft met 10% korting, die kost nu 975. Koop je liniaal erbij voor 100 euro en ben je voor 1075 klaar. Is 300 euro meer dan de metabo maar heb je wel meteen de beste.

Metabo ken ik niet zoals gezegd, ziet er beetje bonkig uit maar of ie goed is weet ik niet. Wat wil je er mee gaan doen? Wat ga je zagen, alleen plaatmateriaal of ook massief?

Onderstaand is er volgens mij maar 1. Ik heb deze versie ook, die is echt prima en de nieuw ga je verschil echt niet 1.2.3 merken

Mafell Uitlopend Product: Invalzaag MT55 18M bl compleet in Mafell T-Max Systainer S/N: 1228685 NIEUW OP=OP bij GereedschapPro

KMvrtr

Actieve deelnemer
5 aug 2018
42
23
Hellendoorn
Vooralsnog zal het gebruik vooral plaatmateriaal zijn. Heb wel het idee dat ik later ook wel eens met massief wil gaan spelen.
Die in de link is wel interessant. Vraag me af wat er dan vernieuwd is in die nieuwe versie.

Wat ik wel raar vind bij Mafell. Voor die Accu alliance werken ze samen met Metabo.
Maar Bosch heeft de 'light versie' van hun MT55, de GKT18. Waarom ze dat dan niet ook samen met Metabo hebben gedaan.
Van wat ik tot nu toe gelezen heb zijn die Bosch en Mafell lineaal identiek. Voordeel is dat ze heel goed te koppelen zijn. Ze zijn alleen wat smaller.

Goed te horen dat het prima accu's zijn van Metabo. Zoals gezegd, ik probeer ook een beetje te kiezen voor één accu systeem.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.163
440
Ter overweging: wat heb je aan accu-gereedschap als je toch een stofzuiger moet aansluiten? Wat de zaagdiepte betreft komt die Metabo wel een 11 mm verder dan een Mafell MT 55.

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.330
353
Heelsum
Ter overweging: wat heb je aan accu-gereedschap als je toch een stofzuiger moet aansluiten? Wat de zaagdiepte betreft komt die Metabo wel een 11 mm verder dan een Mafell MT 55.
Je hoeft geen stofzuiger aan te sluiten , zit een stofzak bij en als je zorgt dat die niet vol loopt dan werkt dat heel behoorlijk, niet stofvrij glas met de afzuiger maar een heel eind in de richting, en dan dus 100% bewegingsvrijheid.

De stofzak zit wel na een paar zaagsneden vol en dan moet je hem even leegtikken. Maar dat is minder werk dan doe stofzuigerslang steeds overal achter vandaag halen en zorgen dat ie met je rail meeloopt :)

• Leuk
Waarderingen: Superkees

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Hoor graag wat er niet beviel aan de parkside invalzaag. Heb deze zelf ook en dankzij @macabre loopt deze als een zonnetje over mijn lineaal (heeft wat siliconen spray op de lineaal gesmeerd).

vind de zaag erg nauwkeurig zagen in plaatmateriaal en eenvoudig in gebruik.

In ieder geval succes met je zoektocht!

KMvrtr

Actieve deelnemer
5 aug 2018
42
23
Hellendoorn
Die zaagdiepte sprak me ook wel aan. Aan de andere kant. Meeste accu invalzagen hebben ook een dunner zaagblad. Bij reviews van de Bosch kom ik een paar keer tegen dat de zaag de lineaal niet meer volgt omdat het blad te dun is bij diep zagen in vol hout. En als ik het nu goed begrepen heb heeft die Mafell ook dat dunne blad. Zou ook wel logisch zijn. Die Bosch schijnt ook bij Mafell vandaan te komen. Niks mis mee, maar dan moet je niet te diep ineens zagen. En dan heb je weer niks aan die extra zaagdiepte.

Ik wil de accu - kabel discussie niet opnieuw starten. Voor mij geldt dat ik op verschillende plaatsen klus. En dan heb ik niet altijd stopcontact bij de hand. Of niet veel in ieder geval. Verder vind ik werken met een accu gewoon fijner, maar da's puur persoonlijk.

Heeft iemand al ervaring met die Metabo? Of ergens een fatsoenlijke review gezien? Ik niet veel over dat ding vinden zo 1-2-3.

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.330
353
Heelsum
Die zaagdiepte sprak me ook wel aan. Aan de andere kant. Meeste accu invalzagen hebben ook een dunner zaagblad. Bij reviews van de Bosch kom ik een paar keer tegen dat de zaag de lineaal niet meer volgt omdat het blad te dun is bij diep zagen in vol hout. En als ik het nu goed begrepen heb heeft die Mafell ook dat dunne blad. Zou ook wel logisch zijn. Die Bosch schijnt ook bij Mafell vandaan te komen. Niks mis mee, maar dan moet je niet te diep ineens zagen. En dan heb je weer niks aan die extra zaagdiepte.

Ik wil de accu - kabel discussie niet opnieuw starten. Voor mij geldt dat ik op verschillende plaatsen klus. En dan heb ik niet altijd stopcontact bij de hand. Of niet veel in ieder geval. Verder vind ik werken met een accu gewoon fijner, maar da's puur persoonlijk.

Heeft iemand al ervaring met die Metabo? Of ergens een fatsoenlijke review gezien? Ik niet veel over dat ding vinden zo 1-2-3.
De Mafell heeft een smal blad omdat dat minder kracht kost bij het zagen. Dat dat de liniaal niet meer volgt is onzin. Of je nou 2 mm zaagt of 55, altijd exact langs de liniaal.

dat zou dus juist pleiten om die dunne bladen te gebruiken. Als je je zaag wisselt en een andere erop zet ben je dat natuurlijk meteen kwijt dus dit is niet echt een ding.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.163
440
Ik weet niet of het ook bij cirkelzagen kan gebeuren, maar bij decoupeerzagen buigt het blad gewoon.

• Wow
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.330
353
Heelsum
Ik weet niet of het ook bij cirkelzagen kan gebeuren, maar bij decoupeerzagen buigt het blad gewoon.
Ja dat is een vergelijking die natuurlijk niet helemaal zomaar opgaat.... een decoupeerzaag is ongeveer 6-8 mm breed zomaar 10 cm lang, wordt zijdelings belast terwijl hij in een recht op en neer gaande beweging bewogen wordt zonder geleiding vanaf de voet. Dat is niet te vergelijken met een cirkelzaag blad wat een gesloten cirkel is die radiaal wordt aangedreven.

Onder extreme omstandigheden kan een cirkelzaagblad absoluut torderen en draaien maar van die extreme omstandigheden is met de vermogens van een hand cirkelzaag en een zaagdiepte van circa 55mm natuurlijk geen sprake.

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
418
31
Bergen op zoom
Ja dat is een vergelijking die natuurlijk niet helemaal zomaar opgaat.... een decoupeerzaag is ongeveer 6-8 mm breed zomaar 10 cm lang, wordt zijdelings belast terwijl hij in een recht op en neer gaande beweging bewogen wordt zonder geleiding vanaf de voet. Dat is niet te vergelijken met een cirkelzaag blad wat een gesloten cirkel is die radiaal wordt aangedreven.

Onder extreme omstandigheden kan een cirkelzaagblad absoluut torderen en draaien maar van die extreme omstandigheden is met de vermogens van een hand cirkelzaag en een zaagdiepte van circa 55mm natuurlijk geen sprake.
Ik weet dat cirkelzagen best behoorlijk kunnen slingeren onder belasting,kijk maar eens een filmpje van een martin formaatzaag.die hebben het gedeelte van de zaagwagen wat langs de zaag loopt afneembaar gemaakt voor als het ingezaagd is.Bij ons op het werk bij alle altendorfen zie je zaagsporen op de formaat wagen.
Bij hand cirkelzagen weet ik het niet maar als je naar de dikte vh blad van een formaatzaag kijkt en dan naar de dikte van een handcirkelzaagblad kan ik met het toch wel voorstellen

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.330
353
Heelsum
Vergelijkje!

Lijkt heeeeeel veel op de Bosch (en dus enigszins op de Mafell)
Ook hier weer komen ze tot de conclusie dat het uithoudingsvermogen van de festool zo laag is, met 2 accus's minder dan de andere 3 met 1 accu. iemand een idee hoe dat kan? Zijn toch geen pannenkoeken bij Festool die ineens iets heel geks gedaan hebben? Nou ben ik echt fan van de Lihd accu's maar zo slecht zijn die van Festool toch ook niet.

Hoe kunnen ze nou meer dan 2 x zoveel stroom opmaken zonder dat te vertalen in prestaties?

KMvrtr

Actieve deelnemer
5 aug 2018
42
23
Hellendoorn
Vergelijkje!

Lijkt heeeeeel veel op de Bosch (en dus enigszins op de Mafell)
Ja, deze had ik ook gevonden.
Kort door de bocht hoor ik daar dat de Bosch iets meer power heeft en dat de Metabo wat langer doet met een accu. Het afstellen op de lineaal gaat met de Metabo volgens mij wat beter dan met die schuifjes van de Bosch.
Maar goed, da's de enige review die ik tot nu toe gevonden heb. De review van gadgetgear.nl stelt echt niks voor.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.