Met dik en breed plaat gebruik men een bijpassende afkortzaag

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.252
659
Noord-Veluwe
Leuk om te zien dat je de stap naar een Gestellsäge hebt gezet. Ik heb er ook vrij lang over gedaan. Maar op een gegeven moment heb ik er een Japans blad in gezet en dat was voor mij een wereld van verschil. Nu vind ik het een geweldig stuk gereedschap. Ik ben er nog niet goed genoeg mee om er net zo nauwkeurig mee te kunnen werken als met mijn "gewone" Japanse zagen, maar ik ken een ouwe knar die er echt super-precies mee zaagt.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.951
936
Enschede
ingoogni.nl
Die zagen zijn mij bekend maar niet de 1,3 m lange uitvoering.
"Schittersäge", driehoekige tanden (45° vijl), heb je in de uitvoering met een 40mm hoog blad, zoals "Gestellsäge". De "boomzaag" heeft een hoger blad, zoals die van jou. Ze zijn er in een hele boel afmetingen.

Hoe zwaarder het werk hoe hoger het blad. Zijn gemaakt (vertanding) om vers hout dwars door te zagen en werkt heel goed.

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.109
54
shinglemaker.wordpress.com
"Schittersäge", driehoekige tanden (45° vijl), heb je in de uitvoering met een 40mm hoog blad, zoals "Gestellsäge". De "boomzaag" heeft een hoger blad, zoals die van jou. Ze zijn er in een hele boel afmetingen.

Hoe zwaarder het werk hoe hoger het blad. Zijn gemaakt (vertanding) om vers hout dwars door te zagen en werkt heel goed.
Heb jij het over deze zagen misschien?IMG_1110.jpeg@@

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.951
936
Enschede
ingoogni.nl
Heb jij het over deze zagen misschien?
Neen, over zagen in een kader, raamwerk, zoals je eerste plaatje. Die in het tweede plaatje wordt "Blattsaege", "Zweimannsaege" of "Schrottsaege" genoemd. Die zijn er ook in veel afmetingen.

"Schittersaege" zaagbladen zijn bij de bekende Duitse leveranciers te koop in de 40 mm hoge uitvoering en ze passen standaard frames van ulmia em ece.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.