Messen vandiktebank snel bot

Maarten_tzr

Nieuw lid
30 apr 2017
10
0
Voor het opknappen van 2 tweedehands houten vloeren heb ik een vandiktebank gekocht.

De eerste vloer is 60 m2 massief gelakt eiken. Met een paar kleine uitdagingen (zie ander topic) is dat super gegaan. Deze vloer komt uit een woning.

De tweede vloer is 60 m2 lamelparket met een eiken geoliede toplaag. Deze vloer komt uit een restaurant. In dat restaurant zijn ze een verbouwing gestart, waarna ze de vloer verwijderd hebben. Er zit dus veel stof op de planken. Ook zit er her en der wat grijs vulmiddel in de knoesten.

De hele eerste vloer van 60 m2 massief eiken heb ik geschaafd met 1 kant van omkeerbare wegwerpmessen. Bij de tweede vloer heb ik nu 3 kanten van de wegwerpmessen gebruikt voor 30 planken. Bij de eerste dacht ik nog dat het natuurlijk niet gek is dat na 60 m2 het eens gedaan is met de messen, maar toen het verse setje messen het niet meer zo lekker deed maakte ik me al een beetje zorgen. Nu is ook de 3e kant inmiddels al bot!

Alle vloerplanken neem ik goed af met water en een doekje. Daarna laat ik de planken drogen voor ze door de bank gaan. Na een plank of 5 wordt het echt minder en krijgt de bank wat moeite. De 8e plank komt er zonder duwen niet door.

Als ik in dit tempo door moet met messen vervangen gaat het me én niet lukken op tijd af te krijgen, én klauwen met geld kosten. Help!
Heeft iemand een idee? De messen die ik gekocht heb kostten zo'n €40,- en zijn van Metabo. De vandiktebank is een Metabo HC 260 C 2,2kwh
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.648
1.160
Fryslân
Mijn eerste opmerking (misschien overbodig, maar het gebeurd vaak), je smeert de tafels regelmatig in met glijmiddel? Als ik je verhaal zo lees, dat na een paar planken, je ze moet duwen, dan zijn de tafels vaak niet glad genoeg.
Zijn je messen echt bot? Er komen kleine spaanders/stof vanaf in plaats van grove spaanders?

Mocht bovenstaande allemaal goed zijn, en het daar niet aan kan liggen, dan zal het waarschijnlijk aan de afwerking van de planken liggen. Dan zal je eerst erachter moeten komen waarmee ze precies zijn behandeld.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Inderdaad je tafels inspuiten kan een enorm verschil maken
Het klinkt niet logisch dat je eerst 60m2 kunt doen en vervolgens maar een aantal planken kunt doen met een setje messen
Maar vergis je niet in de afwerking van de vloer die kan ook bikkel hard zijn voor al de noesten die gestopt zijn dat grijze spul zou wel eens epoxy kunnen zijn dan kan het hard gaan met de messen
Succes met je project
 

Maarten_tzr

Nieuw lid
30 apr 2017
10
0
De tafel heb ik ingewreven met een waxinelichtje. Dat heb ik bij de massieve vloer ook zo gedaan en gaat prima. De messen zijn echt voelbaar bot. Er komen geen spaanders af, maar de planken die er lastiger doorheen gaan voelen aan als schuurpapier. Van de vorige vloer kwam overigens ook vooral stof af.

Hoe kom ik erachter wat de toplaag is? Het lijkt me gewoon olie, maar zeker weet ik het niet.

Ik probeer vandaag een nieuw setje messen te kopen en zal dan eens een aantal planken zonder noesten proberen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Lamelparket is meestal vanuit de fabriek voorzien van een 2K laklaag. Die sloopt je messen.
 

Maarten_tzr

Nieuw lid
30 apr 2017
10
0
.... En daar is niks aan te doen?

Even snel gerekend heb ik 60 m2 te doen en doe ik 20 planken met beide zeiden van 1 set messen. Een plank is 180x19, dus heb ik zo'n 185 planken. Dat is dus 10 sets messen van €34,- en daarmee €340,- voor de hele vloer... Da's best jammer!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Als het goed is, is er voor jouw machine een ombouwset, zodat je gewone herslijpbare messen kan gebruiken. Dan kunnen er eventueel ook messen met een hardmetalen snijkant in. Maar dat gaat niet echt goedkoper worden. Soms zitten dingen gewoon tegen. Ik ben nu ook een gebruikte eiken vloer aan het herzagen, die mijn zaagbladen sloopt. Gelukkig zit de slijperij bij mij om de hoek.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Het stof op je planken kan naast stof ook uit zand bestaan, zeker bij afbraak kruipt dit overal in.
Zand en schaafmessen geeft het jou gekend probleem :)

Over enkele maand voor een klant oude balken van een molen geschaafd, zelfde probleem. Zand krijg je er met een spons niet uit, Enigste die kan helpen zou misschien een hoge druk reiniger zijn.

Widea messen leveren misschien wel een langere stand tijd, maar als je dit werk uitvoert om een euro te verdienen zou ik toch ook de kosten doorreken.
 

Maarten_tzr

Nieuw lid
30 apr 2017
10
0
Vanmiddag ben ik even naar de Baptist geweest, met messen en een plank onder de arm. Conclusie; er zit een coating op de vloer die ervoor zorgt dat de messen snel bot zijn. Vermoedelijk is die coating erop gekomen na enige tijd, omdat er veel gebruikssporen in de vloer zitten.

Na wqt rekenen blijkt dat het ombouwen niet scheelt in kosten. Daarnaast moeten ze dan geslepen worden, wat een aantal dagen tot een week kan duren voor ze klaar zijn. Die tijd heb ik helaas niet. Nu dus maar een aantal setjes messen besteld.
 

SR.Bossie

Nieuw lid
11 dec 2020
5
0
Mijn ervaring is, dat je vloerdelen e.d. met welke vorm van afwerking dan ook en met gebruikssporen het beste door een breedbandschuurmachine kan gooien. Hiermee kan je tevens met grof kalibreren en met fijn klaar maken voor de nieuwe gewenste finish.

Daarnaast ben ik persoonlijk terughoudend om gebruikte vloerdelen door een vlakbank/vandiktebank te halen. Dit doordat gebruikte vloeren veelal zand hebben opgenomen dat diep in het hout kan zitten en niet allen snel je messen doet slijten, maar ook funest is voor je machines.... tenzij ze niet van jezelf zijn;)

Dit kan natuurlijk betekenen dat je een adres moet zoeken die zo een machine heeft, maar ik weet zeker dat dat zich kan betalen qua tijd en gewenste resultaat
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
SR.Bossie, kan je aangeven wat er volgens jouw nog meer slijt aan je machine? Je messen slijten en soms raak je een stukje uit je mes kwijt, maar ik ben benieuwd naar wat je verder voor problemen ziet.
 

SR.Bossie

Nieuw lid
11 dec 2020
5
0
Chevy66,

Zand en evt andere partikelen zoals kalk en cement etc. die zich overigens meestal ook aan de onderzijde kunnen bevinden maken groeven in je bladen en drukstangen. Bij herhaaldelijke uitvoering van dit soort werk slijp je je tafelblad hol. Daarbuiten zijn deze partikelen niet gewenst in de lagers en guides...

Dus wil je je machines in stand houden voor optimale resultaten, is het een no go... of je hebt er maling aan...

Ik vraag me eigenlijk af waarom de vloer niet geschuurd wordt terplaatse, tenzij deze eruit is gehaald met het oog op hergebruik elders.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Je had dus al begrepen, dat ik je verhaal wat overtrokken vond. Als het echt zo erg was, dan was mijn blad vermoedelijk al verdwenen. Groeven krijg je vooral van uitstekende spijkers en schroeven. Maar deze groeven hebben geen enkele invloed op het schaafresultaat. Als je schoon hout steeds op de zelfde plek doorvoert slijt je blad op die plaats ook hol. Lagers zijn gesloten en nieuwe lagers kosten nog geen 10 euro voor een set, dus ook geen goed argument. Ik gebruik eigenlijk alleen maar gebruikt hout voor mijn projecten. Als je dezelfde planken door een vandikte schuurmachine gooit, dan gaat zowel je schuurrol, als je doorvoerband naar de vaantjes. En dat zijn dus wel dure componenten om te vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en Athanor

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
607
141
59
Linter
Je had dus al begrepen, dat ik je verhaal wat overtrokken vond. Als het echt zo erg was, dan was mijn blad vermoedelijk al verdwenen. Groeven krijg je vooral van uitstekende spijkers en schroeven. Maar deze groeven hebben geen enkele invloed op het schaafresultaat. Als je schoon hout steeds op de zelfde plek doorvoert slijt je blad op die plaats ook hol. Lagers zijn gesloten en nieuwe lagers kosten nog geen 10 euro voor een set, dus ook geen goed argument. Ik gebruik eigenlijk alleen maar gebruikt hout voor mijn projecten. Als je dezelfde planken door een vandikte schuurmachine gooit, dan gaat zowel je schuurrol, als je doorvoerband naar de vaantjes. En dat zijn dus wel dure componenten om te vervangen.
Schuren met een Olympia 300.
Dan heb je dat probleem niet.
Geen doorvoerland maar wel gietijzeren bladen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.169
436
neem iets meer hout af als je te weinig afneemt schuurt je mes voornamelijk over de harde laag zonder dat hij echt door hout snijdt
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Maarten_tzr

Nieuw lid
30 apr 2017
10
0
Kleine update;

Iets meer hout afnemen lukt niet. Er zit maar een toplaag op van 3mm en ik wil niet te weinig overhouden...

Vanmiddag ben ik in de weer geweest met: 2 verschillende bandschuurmachines, een slijptopl met schuurpapier, slijptol met een 'schuurborstel', verschillende vlakschuurmachines en een plafond-/wandachuurmachine. Het een lukt beter dan het ander, maar de conclusie is dat het erg lang duurt en het schuurpapier snel vol zit.

Uiteindelijk blijkt het vele malen sneller om het gewoon door de vandiktebank te halen. Als de messen bot raken haal ik er nog een plank of 20 door met wat minder diepte. De bank trekt dat nog prima, maar de planken worden niet helemaal kaal. Die planken haal ik er dan nog een keertje door als er weer nieuwe messen op zitten. Hopelijk ga ik er nu met 8 setjes messen genoeg aan hebben.

De bank heb ik speciaal voor de vloeren gekocht, en los hiervan nog eens de hele vloer door een schuurmachine laten halen gaat me qua tijd niet lukken. Ook vraag ik me af of daarmee de kosten minder zouden zijn.

Last but not least: de planken zijn niet bepaald van A-kwaliteit. Hoe meer planken ik vast heb gehad, hoe meer dat bevestigd wordt. Zo is de plank niet overal even dik doordat de onderste laag soms uit meerdere delen bestaat die niet allebei even dik zijn.

Al met al ben ik blij dat ik de vloer niet te duur heb gekocht en zal uiteindelijk met redelijke kosten, iets meer bloed zweet en tranen dan gehoopt, het resultaat in orde zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik weet niet wat je plannen zijn met die vloer, maar als je hem bij je zelf weer wil gaan leggen, kan je dat beter eerst doen en dan met een vloerenschuurmachine er over.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.