Merranti wordt ruw na olie laag

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Allen,

Ik heb overlaatst (2 maand geleden) een stukje merranti (18 dik, 600 * 25mm) geschuurd met 80 - 120 -240 en met olie (Ikea olie voor massieve werkbladen/snijblokken) afgewerkt.

nu viel het me op de er stukken van het plankje uiterst ruw aanvoelen, niet zijdezacht als na het schuren.

Ik ben bezig met een kistje te maken van dit hout en vroeg me af hoe ik dat kon vermijden?

- tot een fijnere korrel doorschuren?
- een betere olie (Danish oil ?) nemen?
- of moet ik het hout meer verzadigen met olie ? Ik doe wrijf het werkstuk altijd overvloedig in met een stuk keukenpapier, neem dan het overtollige eraf en klaar :) miss moet ik het dan een dag of 2 laten rusten om nogmaals een laag te doen ?

Iemand ervaring mee ?

Mvg,
MAarten
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Na de eerste laag olie schuren met korrel 400 oid en daarna heb je er geen last meer van. (240 kan ook hoor)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Vezels die je plat drukt met schuren, krullen inderdaad terug op als ze drogen na behandeling. Wat ik zelf doe is het oppervlak licht bevochtigen met water en dan na drogen gewoon nog een keer erover met 240.
 

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Petrolhead, doe je dit na de eerste laag olie? Of na de 2de laag, dus

Schuren 80-120-240
Laag 1 olie
Schuren 400 Of 240
Laag 2 olie
Water en schuren 240?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik doe het voor het behandelen. Schuren tot 240, bevochtigen/drogen, schuren met 240, behandelen. Schuren na behandelen kan ook, maar voor mezelf doe ik het liever zo. Spaart je ook schuurpapier/gaas dat anders vol met olie/vernis hangt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.