Mening over ontwerp werkbank

Rubennvg

Actieve deelnemer
30 aug 2020
46
6
Mannen en vrouwen,

Ik ben bezig met een ontwerp van een werkbank. De bedoeling is dat er een tafelzaag in komt en een frees. Ik zou graag gebruik willen maken van de fence van de zaagtafel zoals in deze video

Daarbij wil ik graag de werkbank als outfeed gebruiken én wil ik er graag wat elementen van de werkbank van @Hooked on Wood van terug laten komen.
Dat even in het kort wat mijn bedoeling word van de tafel :)

Nu is mijn vraag:
-Als jullie naar het ontwerp kijken, hebben jullie dan tips of dingen welke jullie anders zullen doen?
-Hou zouden jullie al deze verbindingen maken? ik zit zelf in mijn hoofd met een aantal dingen:
Pocket holes- deze hebben alleen niet mijn voorkeur aangezien ik graag zware dingen op het werkblad wil leggen.
gewoon schroeven- dit is het makkelijks maar wel het minst mooi.

Ik hoor graag van jullie!

1604078583055.png
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Je wilt je geleider ook nog kunnen bewegen, die constructie er pal rechts van houd dat tegen.
Qua verbinding kun je gewoon voor pen-gat gaan, of desnoods deuvelen. Wel uiteraard de grootte en eventueel het aantal deuvels aanpassen aan het materiaal.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Ik zou een slijtvast laag aan brengen van HPL/trespa/formica o.i.d. Of beton multiplex gebruiken.
De paralel geleider moet ook links gebruikt kunnen worden.
Wellicht handig om een (weg neem op klapbare) voorzien te hebben links van en/of voor de zaag tafel. Handig als je wat grotere platen wil zagen.
De afkort geleider moet achter de tafel kunnen uitsteken...
Maar lades in de constructie.
Zet het geheel op wegklap bare wielen.
....
....
 

Rubennvg

Actieve deelnemer
30 aug 2020
46
6
Je wilt je geleider ook nog kunnen bewegen, die constructie er pal rechts van houd dat tegen.
Qua verbinding kun je gewoon voor pen-gat gaan, of desnoods deuvelen. Wel uiteraard de grootte en eventueel het aantal deuvels aanpassen aan het materiaal.
Daar ga ik even naar kijken!
Dat zijn een hoop pen gat verbindingen! Zijn er ook nog andere opties welke wat sneller zijn?
 

Rubennvg

Actieve deelnemer
30 aug 2020
46
6
Ik zou een slijtvast laag aan brengen van HPL/trespa/formica o.i.d. Of beton multiplex gebruiken.
De paralel geleider moet ook links gebruikt kunnen worden.
Wellicht handig om een (weg neem op klapbare) voorzien te hebben links van en/of voor de zaag tafel. Handig als je wat grotere platen wil zagen.
De afkort geleider moet achter de tafel kunnen uitsteken...
Maar lades in de constructie.
Zet het geheel op wegklap bare wielen.
....
....
Ik zat ook inderdaad aan betonplex te denken.
De constructie is nog niet af! Dit was enkel voor de constructie zelf en de verbinden. De wielen en indeling komen er nog aan
 

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
Dat zijn een hoop pen gat verbindingen! Zijn er ook nog andere opties welke wat sneller zijn?
Als je de boel tijdelijk vastzet, dwars door de verbinding boort en daar dan een lange pen inslaat en die netjes afwerkt, ziet dat er prima uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.