Ik neem aan dat je "dun" in de horizontale richting bedoeld?
Welnu, da's geen probleem. De aanslag is ook plat te monteren, waardoor deze zo ongeveer een centimeter hoog is (ik heb het niet opgemeten, dus het kan wat meer zijn, maar minder is het niet). Ik zaag dat soort strips dan ook gewoon met de kap erop. De enige keer dat de kap eraf gaat bij mij is wanneer ik verdekte snedes moet maken.
Op mijn oude Hammer had ik een systeem met veerkammen gemaakt om kleine stukken zowel horizontaal als verticaal te ondersteunen. Zo kon je tot millimeters dun gaan. Die kammen werden op een hardhouten lijst gemonteerd en die lijst zat vast op de aanslagliniaal. Dat moet ik nog bouwen voor op mijn Felder. Iets dergelijks kan natuurlijk ook eenvoudig gemaakt worden voor Biesemeijer-achtige aanslagen. Sterker nog, dat is zelfs nog eenvoudiger, want dat zijn aanslagen met een mooie rechthoekige doorsnede.
Overigens: mijn opmerking over formaatzagen versus cabinet saws was niet bedoeld om te suggereren dat iedereen maar even een dure formaatzaag moet kopen. Het was bedoeld om aan te geven dat die dingen gevaarlijk kunnen zijn bij onachtzaam gebruik. En in mijn ogen is het zagen zonder kap erop daar een duidelijk voorbeeld van.
Gelukkig zie je ook aan de andere kant van de plas dat men de beschermkap omarmt (al zou je dat niet zeggen als je YouTube mag geloven). Maar tot nog niet eens zo heel lang geleden waren zowel een kap als een spouwmes geen verplichte onderdelen op de tafelzagen die daar verkocht werden. Totdat de verzekeraars begonnen te eisen dat ze er wel op zaten, anders was je niet verzekerd. Toen pas werd de regulering aangepast.
Kortom, welk type zaag je ook prefereert, veilig werken is gewoon mogelijk en wat mij betreft een must. Verder laat ik de keuze graag aan ieder individu. Zolang de keuze maar bewust en op basis van de juiste kennis gemaakt wordt.