Men koopt een duwblok als de vingers zijn gezaagd

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
744
260
Middelburg
John1969 ook voor mij is het van ondergeschikt belang hoe het hulpstuk er uit ziet, de meeste hulpstukken heb ik gemaakt uit afvalhout, dit keer heb ik een uitzondering gemaakt, pure nieuwsgierigheid en ik denk dat dit iets beter is dan mijn zelfgemaakte varianten???.......maar dat ga ik ervaren

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.468
762
Moordrecht
Rizz ik denk deze Grapper Pro voornamelijk ga gebruiken voor de vlakbank en mijn freestafel, zaagtafel heb ik mijn bedenkingen of dit het juiste stuk gereedschap is?? Voor de zaagtafel zal het waarschijnlijk mijn Fritz en Franz en mijn vertrouwde duwstokje blijven
Grappig wel, ik denk dat de grabber pro bij uitstek een ding is voor de zaagtafel (en freestafel). Zeker voor smalle stukken en kleine stukjes, waarbij je toch al minder controle hebt en toch al (te) dichtbij het zaagblad, freesbit komt.

Ik heb overigens 2x de Grabber plus, die met de extra geveerde haken aan beide zijden.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.195
615
Noord-Veluwe
Dan ondersteun je beide kanten van het zaagblad.
Ehm, mag ik daaruit opmaken dat je zaagt zonder de kap erop? Anders zie ik niet hoe je zo'n Gripper of kloon aan beide zijden van de zaagsnede kunt hebben. Als je zaagt zonder kap, maar wel een Gripper gebruikt voor de veiligheid, dan vraag ik me af of je de dingen niet met de verkeerde prioriteiten qua veiligheid ziet. Gewoon de kap erop houden en een duwstok gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: 48rmc

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.177
475
hilversum
Ehm, mag ik daaruit opmaken dat je zaagt zonder de kap erop? Anders zie ik niet hoe je zo'n Gripper of kloon aan beide zijden van de zaagsnede kunt hebben. Als je zaagt zonder kap, maar wel een Gripper gebruikt voor de veiligheid, dan vraag ik me af of je de dingen niet met de verkeerde prioriteiten qua veiligheid ziet. Gewoon de kap erop houden en een duwstok gebruiken.

Inderdaad... Nu een jaar later nog steeds.
Als ik zonder kap zaag gebruik ik de Gripper bij smalle strips.
Zodra de kap me toelaat de breedte te zagen die ik wil mag hij er terug op.

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
744
260
Middelburg
Grappig wel, ik denk dat de grabber pro bij uitstek een ding is voor de zaagtafel (en freestafel). Zeker voor smalle stukken en kleine stukjes, waarbij je toch al minder controle hebt en toch al (te) dichtbij het zaagblad, freesbit komt.

Ik heb overigens 2x de Grabber plus, die met de extra geveerde haken aan beide zijden.
Dat vraag ik mezelf ten zeerste af, of dit wel zo veilig is, als men doet geloven, voor de vlakbank en de freestafel lijkt het mij uitstekend geschikt, zaagtafel heb ik mijn bedenkingen? A je moet de beschermkap er vanaf halen dat op zich is al een big N, en je moet twee dingen op hetzelfde moment onder controle houden, je werkstuk en je hulpstuk, en je moet het hout doorvoeren tot voorbij het zaagblad. In Amerika doen ze niet anders daar is het kennelijk heel normaal, maar ja ik ben niet normaal, vandaar dat ik Amerikanen over het algemeen niet begrijp:LOL:,......cowboys!!!!!

Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.195
615
Noord-Veluwe
Het is niet voor niets dat in de VS de tafelzaag als meest gevaarlijke apparaat in de werkplaats bekend staat. Volgens de verzekeraars aldaar gebeuren er met afstand de meeste (min of meer ernstige) ongelukken mee. Wat dat betreft is een Europese formaatzaag echt een heel stuk veiliger dan de daar gebruikelijke cabinet saw. En zeker als je netjes werkt op de aanbevolen wijze (zie BGHM veiligheidsinstructie) en zoveel mogelijk links van het zaagblad (dus op de roltafel) doet. Het is even wennen, maar het werkt veiliger en nauwkeuriger. Zeker bij grote afmetingen is het bovendien fijn dat je het materiaal lekker kun laten rollen.

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
106
135
Het is niet voor niets dat in de VS de tafelzaag als meest gevaarlijke apparaat in de werkplaats bekend staat. Volgens de verzekeraars aldaar gebeuren er met afstand de meeste (min of meer ernstige) ongelukken mee. Wat dat betreft is een Europese formaatzaag echt een heel stuk veiliger dan de daar gebruikelijke cabinet saw. En zeker als je netjes werkt op de aanbevolen wijze (zie BGHM veiligheidsinstructie) en zoveel mogelijk links van het zaagblad (dus op de roltafel) doet. Het is even wennen, maar het werkt veiliger en nauwkeuriger. Zeker bij grote afmetingen is het bovendien fijn dat je het materiaal lekker kun laten rollen.
Da's hartstikke leuk, maar formaatzagen zijn over het algemeen peperduur en veel te groot voor de hobbyruimtes die de meeste van ons hebben.

Ik vraag mij wel af hoe jullie dunne strips zagen met de beschermkap erop bij een normale zaagtafel?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.230
3.407
Gaanderen
Als ik dunne strips zaag doe ik er eerst een dunstukje mdf of triplex op. Deze zaag ik in en zet dan vast aan de zaagtafel. Nu heb ik een zero clearens gemaakt. Inderdaad gaat de kap eraf maar het spouwmes blijft erop.
Afhankelijk van de dikte gebruik ik het micro jig gripper of als het dunner moet een passende duwstok.

• Leuk
Waarderingen: TheJVH en John1969

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.195
615
Noord-Veluwe
Ik neem aan dat je "dun" in de horizontale richting bedoeld?

Welnu, da's geen probleem. De aanslag is ook plat te monteren, waardoor deze zo ongeveer een centimeter hoog is (ik heb het niet opgemeten, dus het kan wat meer zijn, maar minder is het niet). Ik zaag dat soort strips dan ook gewoon met de kap erop. De enige keer dat de kap eraf gaat bij mij is wanneer ik verdekte snedes moet maken.

Op mijn oude Hammer had ik een systeem met veerkammen gemaakt om kleine stukken zowel horizontaal als verticaal te ondersteunen. Zo kon je tot millimeters dun gaan. Die kammen werden op een hardhouten lijst gemonteerd en die lijst zat vast op de aanslagliniaal. Dat moet ik nog bouwen voor op mijn Felder. Iets dergelijks kan natuurlijk ook eenvoudig gemaakt worden voor Biesemeijer-achtige aanslagen. Sterker nog, dat is zelfs nog eenvoudiger, want dat zijn aanslagen met een mooie rechthoekige doorsnede.

Overigens: mijn opmerking over formaatzagen versus cabinet saws was niet bedoeld om te suggereren dat iedereen maar even een dure formaatzaag moet kopen. Het was bedoeld om aan te geven dat die dingen gevaarlijk kunnen zijn bij onachtzaam gebruik. En in mijn ogen is het zagen zonder kap erop daar een duidelijk voorbeeld van.

Gelukkig zie je ook aan de andere kant van de plas dat men de beschermkap omarmt (al zou je dat niet zeggen als je YouTube mag geloven). Maar tot nog niet eens zo heel lang geleden waren zowel een kap als een spouwmes geen verplichte onderdelen op de tafelzagen die daar verkocht werden. Totdat de verzekeraars begonnen te eisen dat ze er wel op zaten, anders was je niet verzekerd. Toen pas werd de regulering aangepast.

Kortom, welk type zaag je ook prefereert, veilig werken is gewoon mogelijk en wat mij betreft een must. Verder laat ik de keuze graag aan ieder individu. Zolang de keuze maar bewust en op basis van de juiste kennis gemaakt wordt.

doctorandustafel

Actieve deelnemer
29 jul 2015
27
9
Betuwe
Belangrijker dan welk duwhoutje of hulpmiddel is eerst de geleiders op de juiste wijze te gebruiken, zodat je hout niet klem komt te zitten tussen geleider en zaagblad. Ik zie veel filmpjes waarbij de langsgeleider doorloopt lang het zaagblad en niet zo is ingesteld dat deze vlak na de zaagsnede stopt, dus dan heb je grote kans op terugslag en verwondingen. Daar helpen hulpmiddelen niet als je werkstuk door de ruimte vliegt...

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.195
615
Noord-Veluwe
Dat zie je inderdaad maar al te vaak.

Ik heb moeten leren dat je aanslag nooit verder mag komen dan de lijn die je vanaf het begin van het zaagblad onder 45° trekt. Dat werd echt heel vaak herhaald door de oude rot van wie ik veel heb mogen leren (ik heb jammer genoeg geen formele houtbewerkersopleiding).

Maar er zijn wel meer van die ouderwetse wijsheden die verloren lijken te gaan. Ik zie bijvoorbeeld ook nooit meer afwijzers op de tafel om terugslag tegen te gaan als men kleine stukken in een serie zaagt.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.230
3.407
Gaanderen
Ik neem aan dat je "dun" in de horizontale richting bedoeld?

Welnu, da's geen probleem. De aanslag is ook plat te monteren, waardoor deze zo ongeveer een centimeter hoog is (ik heb het niet opgemeten, dus het kan wat meer zijn, maar minder is het niet). Ik zaag dat soort strips dan ook gewoon met de kap erop. De enige keer dat de kap eraf gaat bij mij is wanneer ik verdekte snedes moet maken.

Op mijn oude Hammer had ik een systeem met veerkammen gemaakt om kleine stukken zowel horizontaal als verticaal te ondersteunen. Zo kon je tot millimeters dun gaan. Die kammen werden op een hardhouten lijst gemonteerd en die lijst zat vast op de aanslagliniaal. Dat moet ik nog bouwen voor op mijn Felder. Iets dergelijks kan natuurlijk ook eenvoudig gemaakt worden voor Biesemeijer-achtige aanslagen. Sterker nog, dat is zelfs nog eenvoudiger, want dat zijn aanslagen met een mooie rechthoekige doorsnede.

Overigens: mijn opmerking over formaatzagen versus cabinet saws was niet bedoeld om te suggereren dat iedereen maar even een dure formaatzaag moet kopen. Het was bedoeld om aan te geven dat die dingen gevaarlijk kunnen zijn bij onachtzaam gebruik. En in mijn ogen is het zagen zonder kap erop daar een duidelijk voorbeeld van.

Gelukkig zie je ook aan de andere kant van de plas dat men de beschermkap omarmt (al zou je dat niet zeggen als je YouTube mag geloven). Maar tot nog niet eens zo heel lang geleden waren zowel een kap als een spouwmes geen verplichte onderdelen op de tafelzagen die daar verkocht werden. Totdat de verzekeraars begonnen te eisen dat ze er wel op zaten, anders was je niet verzekerd. Toen pas werd de regulering aangepast.

Kortom, welk type zaag je ook prefereert, veilig werken is gewoon mogelijk en wat mij betreft een must. Verder laat ik de keuze graag aan ieder individu. Zolang de keuze maar bewust en op basis van de juiste kennis gemaakt wordt.
De houtjes die ik bedoel zijn maximaal 5x5 mm die ik dus uit een plank zaag. Er gaat een stuk mdf overheen waaronder het zaagblad verdwijnt. Dat stuk mdf dient als duwstuk. Als ik het anders doe dan krijg ik teveel afval.

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
257
134
Momenteel is bij fine tools van Dieter Schmid, de Milescraft Grapper pro, en de Grapper plus in de 25% aanbieding (tot 31 maart). Naar aanleiding van het topic van Hkuit heb ik gisteren maar eens geïnvesteerd in veiligheid. Wil uiteraard niet zeggen dat ik vanaf nu, sta te zagen met mijn oogtjes dicht ;):D. Maar eens kijken of de Grapper Pro bevalt voor op de zaagtafel, schaafbank en de freestafel. Zijn er mensen onder ons die deze ook gebruiken en hoe bevalt ie?
Ik heb ook een Milescraft Grapper pro, laatst nog gebruikt om strips van 3x30mm door midden te zagen.
Normaal zou ik hier denk ik eerder mijn lintzaag voor gebruiken, maar die is tijdelijk buiten gebruik.

Voor dit soort zaagklusjes is het in ieder geval een prima stuk gereedschap, en dan gaat de kap van mijn zaag af. Spouwmes laat ik natuurlijk wel zitten!
Het extra smalle voetje is super handig om tussen het zaagblad en je langsgeleider te kunnen duwen.

Ik heb ook extra hielen 3d geprint, zodat ik niet zuinig om hoef te gaan met de hiel en deze vaak en goedkoop kan vervangen. Het model heb ik hier vandaan: Grabber pro replacement heels by BearManWoodCrafts

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
109
35
België, Limburg
Ik heb een Micro-jig Gripper en 2x de Grabber. Vind het gewoon superhandige dingen, door de rubber laag heb je grip waardoor je het stuk ook tegen de geleider kan duwen. Gebruik de tafelzaag (Skill bouwzaag) ook enkel voor kleine stukjes, formaat A3 is al uitzonderlijk. Groter gebruik ik een invalzaag.

Ik begrijp dat je met de gripper boven de zaag zit zonder kap maar het is stabiel en in controle wat ik met de andere opties niet had/krijg, wat wel aan mij zal liggen. Ben me bewust van het risico dat als ik verkeerd val dat het echt mis gaat maar de kans daarop schat ik veel kleiner met deze optie dan met een klassieke duwstok. Voor mij zit de grote kans (en angst) dat ik bij andere methodes men vingers/hand verkeerd zet en in de zaag zit.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.