Meld mij in het net.

Antonius61

Nieuw lid
28 mei 2020
8
0
62
Ede
Beste collegae houtbewerkers,
Vorige week lid geworden van dit forum, meteen een vraag aan jullie gesteld m.b.t. zaaglinten en daar veel bruikbare respons op gekregen, waarvoor hartelijk dank! Na een drukke week heb ik nu de tijd gevonden om mij aan jullie voor te stellen.
Mijn naam is Anthony en ben in 2010 'in de leer gegaan' bij Hans Koot in Renkum. Ik wilde het hobby-niveau waarop ik al jaren zat, proberen enigszins te ontstijgen. Op een rustige, maar zeer zeker enthousiaste wijze heeft Hans mij de basis bijgebracht op materiaal-, gereedschap- en bewerkingstechniekgebied. Helaas moest ik daar in 2015 mee stoppen vanwege een overplaatsing naar het buitenland en kwam de hobby als geheel in de waakvlamstand.
Nu ik sinds kort met leeftijdsontslag ben, pak ik de houtbewerkingskoe weer vol bij de horens. Ik ben begonnen een deel van de garage om te bouwen tot mijn 'houtbewerkingscave' en net zoals velen van jullie worstel ook ik met het geringe aantal vierkante meters dat ik kan gebruiken; in mijn geval zo'n 12 m2 (de andere helft is voor de Clio van de echtgenote en die meters waren niet onderhandelbaar, anders dan voor tijdelijk projectgebruik :)). Volgende week hoop ik de inrichting af te ronden en zal ik een paar foto's plaatsen, mede omdat ik ook altijd op zoek ben naar verbetertips, adviezen etc. Zo struin ik ook nu het hele web af om te zien hoe anderen hun werkplaatsje hebben ingericht en heb daardoor al enkele voor mij bruikbare ideeën opgedaan.
Wat maak ik zoal? Voornamelijk kleine meubels, maar ik heb tijdens de cursussen een 'tafeltjestik' overgehouden. Mijn eerste 'grote' werkstuk na de bekende broodplank was het divantafeltje van Rietveld, niet van plaatmateriaal, maar uit twee bekantrechte kersenplanken, dus net niet helemaal vanaf het begin door ook nog een plaat te schulpen. Na enkele andere werkstukken volgde nog een spinnekoptafeltje van Meubels van de Molen. Ik ben altijd wel op zoek naar aparte modellen met allerlei soorten mooie verbindingen. Verder zijn kleine tafels goed alleen te doen qua omvang en gewicht en heb je niet snel een tweede paar handen nodig. Top slot: er gaat ook geen reusachtige hoeveelheid hout in zitten waardoor de hobby behapbaar blijft.
Wat zoek ik verder op dit forum? M'n antwoord is eenvoudig: wat niet? Ik ben breed geïnteresseerd, altijd op zoek en hoop regelmatig te kunnen zeggen: hé, dat wist ik niet, goed idee. En dat geldt voor alles op houtbewerkingsgebied. Verder zal ik zeker mijn vragen aan jullie voorleggen, maar hoop ik ook mijn basiskennis en -ervaring als antwoord in te kunnen zetten voor jullie vragen.
Dit was dan de introductie, de volgende keer vertel ik graag over mijn werkplaatsje en zie dan met plezier jullie tips etc tegemoet!
Hartelijke groet, Anthony

Eerste proeve van bekwaamheid Rietveld divantafel.jpgspinnekoptafeltje.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Leuk dat je de hobby weer oppakt en hier meedoet! Bijzondere uitvoering van het divantafeltje, ik heb al eens een versie in MDF gemaakt, in de originele kleuren. Overigens heb ik momenteel ook weer last van een tafeltjesvirus;). Ben benieuwd naar je volgende werkstukken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.