Melamine aanrechtblad verstek zagen.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.217
916
Ulvenhout
Als ik een aanrechtblad heb van spaanplaat met melamine en ik wil daar een stolwand van maken, zou dat dan lukken?
Dus het aanrechtblad wordt in verstek gezaagd en de rest loopt als zijwand naar de vloer toe. Een soort waterval effect.

Wat denk ik problemen kan opleveren is de haakse hoek. Die zou je het liefst afronden of na willen lopen met een 45 graden freesje, maar dan ga je denk ik door de melamine laag heen en zie je de spaanplaat....
Hoe zou je dat mooi kunnen krijgen?

Dus stel ik koop dit blad van de Ikea:

da8318eae2b934330eda91e58d12ad43.jpg

En ik wil er dit van maken:

Keukenblad.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.843
783
Enschede, Twente
Ik schat die kans niet hoog in, daarvoor is melamine te dun. Een alternatief (wel een stuk duurder): gebruik HiMax (Corian) als bekleding van een constructie. Daarin heb je keuze uit verschillende diktes en de lijm/kit ervoor is qua uiterlijk identiek aan het materiaal, waardoor je nagenoeg onzichtbaar kunt verbinden (NB: niet alle uitvoeringen hebben een equivalent qua lijm).
Een marmerdecor is trouwens hiermee ook een optie; althans dat was zo de laatste keer dat ik ernaar gezocht heb on line, een hele tijd geleden — ik heb HiMax als douchewand, neutraal wit, dat wel.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.217
916
Ulvenhout
Ik ken Corian, ons keukenblad is daarvan. Maar voor het project waar dit voor bedoeld is zijn die kosten veel te hoog. Daarnaast is het nauwelijks te krijgen voor een hobbyist. Dat gaat hem dus niet worden.

Ik zag laatst dat iemand zo'n zelfde blad maakte van multiplex met HPL erop. Dat zal toch niet veel dikker zijn? Maar misschien bleef die hoek wel 90 graden...

Edit:
Het was dit oude topic keukenblad maken, hpl multiplex in verstek zagen
 

jorisvh

Post veel
als het effectief spaanplaat met melamine is, dan zou ik me er niet aan wagen om dat in verstek te verbinden. ook niet om het als keukenwerkblad te gebruiken trouwens.
maar als ik het goed zie bij Ikea is het laminaat (of HPL dus)
dan zou ik verwachten dat de toplaag 0,7-0,8mm dik is en dan is het al realistischer.
maar eerlijk gezegd, als de kantenband voor de korte kanten meegeleverd wordt, waarom dan niet koud tegen mekaar zetten?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.217
916
Ulvenhout
Klopt het is inderdaad geen melamine maar laminaat.
Koud tegen elkaar kan ook, maar verstek is net wat mooier. Wel meer werk dat geef ik toe.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
611
147
Wanneer je toch moet zagen kun je je blad(en) wat langer laten en eerst verstek zagen. Wordt dat niks draai je blad om zodat de afgewerkte kant in het zicht komt en zaag je op maat. Deze bladen hebben geen voor en achterkant.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
208
48
Het kan, het wordt natuurlijk wel kwetsbaar, maar je kan het wel een klein beetje rond schuren. Verder moet je met zagen zorgen dat de voorkant niet uitbreekt. Een recht stuk met zo'n dun kantenbandje van ikea is natuurlijk ook kwetsbaar. Er bestaan ook profielen voor in verstekken, ook van pvc en op kleur. Zoiets als dit
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
81
9
Oss
Ik ken Corian, ons keukenblad is daarvan. Maar voor het project waar dit voor bedoeld is zijn die kosten veel te hoog. Daarnaast is het nauwelijks te krijgen voor een hobbyist. Dat gaat hem dus niet worden.

Ik zag laatst dat iemand zo'n zelfde blad maakte van multiplex met HPL erop. Dat zal toch niet veel dikker zijn? Maar misschien bleef die hoek wel 90 graden...

Hpl is meestal een 0,7 mm dik. Deze plakten we toe op spaanplaat met contactlijm. We maakte toen verhogingen in woonwinkel. Onder zwarte plint van zwart mdf. Hoogglans wit zijde en bovenop hpl wit Hoogglans. Ik weet niet hoeveel of wat voor kleur nodig hebt. Kom wekelijks langs ulvenhout. Kom meerdere keren per week in goirle
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
611
147
Heb laatst ook zo’n zelfde blad ingekort. Is van een hele grove/open spaanplaat gemaakt. Wanneer je gaat lijmen zou ik dat doen met een constructielijm. De gewone witte houtlijm kun je er met een emmer ingieten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus en jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.