Mega vandiktebank op MP gespot

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Niet zozeer een tip (geen banden met aanbieder) maar meer een 'mijn god wat een bakbeest' melding:


1300 kilogram.... 71 centimeter breed. Wat een monster van een vandiktebank. Zwaarder dan mijn auto en waarschijnlijk ook meer pk's!!!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
1300 kg. Dan moet je eerst een funderingsberekening gaan maken, voordat je dat ding in je schuur zet.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Valt toch wel mee? Mijn auto is zwaarder en die kan ook in iedere garage staan (mits de deur breed genoeg is)
In de praktijk zal het wel gaan. Maar jouw auto verdeelt zijn gewicht over vier wielen, met een onderlingen afstand van 2 tot 2,5 m. Omdat je auto groter is dan de wielen, wordt het al snel verdeeld over 10m2. Dan heb je het over pak hem beet 200 kg/m2 gemiddeld. Dit apparaat heeft een vloeroppervlak van (ik schat) 0,6x1,0 m2. Als je hier echt aan gaat rekenen, dan is het feitelijk een vloerbelasting van meer dan 2.000 kg/m2. Dat is wel serieus.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
635
302
Het Groene Hart
In de praktijk zal het wel gaan. Maar jouw auto verdeelt zijn gewicht over vier wielen, met een onderlingen afstand van 2 tot 2,5 m. Omdat je auto groter is dan de wielen, wordt het al snel verdeeld over 10m2. Dan heb je het over pak hem beet 200 kg/m2 gemiddeld. Dit apparaat heeft een vloeroppervlak van (ik schat) 0,6x1,0 m2. Als je hier echt aan gaat rekenen, dan is het feitelijk een vloerbelasting van meer dan 2.000 kg/m2. Dat is wel serieus.
Ehh, die auto staat toch op vier wielen met een bepaald contactvlak met de grond? Dat de auto groter is dan de wielen maakt voor de belasting toch niet uit? Of zie ik iets over het hoofd?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Dat gewicht verdeelt zich, zoals ik al schreef, min of meer over 10m2. Ter vergelijking: de vloerbelasting van een verdiepingsvloer van een woning is slechts 175 kg/m2. Lokaal kan beton heel veel hebben, maar als het op doorbuiging aan komt (een garagevloer bestaande uit betonplaten die rusten op een funderingsbalk met een holle ruimte er onder) dan is het een (rekenkundig) probleem. Zo'n schuur wordt momenteel naast mijn huis gebouwd.

Mijn eigen schuur zou het bv wel kunnen dragen. Ik heb weliswaar een vorstrand, maar voor de rest is het een betonnen plaat direct op de ondergrond. Die draagt dan gewoon mee. Maar zet je zo iets op betontegels in een schuur op een ondergrond van veen, dan moet je niet gek opkijken als de boel serieus gaat zakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Vergeten niet de trillingen die er af kommen die kunnen veel kapot maken tezamen met het gewicht,
Goede trillingen dempers vangen wel veel op maar niet alles mag gedempt , heb 12 cm gewapend beton 8mm ijzer op vaste grond,
Dit is minimaal, hoe wel in fabrieken zijn de vloeren ook maar 10 cm gewapend dik en daar staan ook
Behoorlijk zware machienes op, aleen uitzondering wordt er ter plaatse de vloer aangepast ,

Bij een van mijn bazen werd een zware machiene geplaatst er moest na berekening een voet van beton in
Van 1m 30 diep breed en lengte weet ik niet meer , baas vond het teveel en te duur , mooi dat het mis ging.
Had hem nog gewaarschuwd, 50 cm diep kan echt niet ,
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
721
286
RegioRotterdam
Vloerbelasting moet je rekenen naar het dragend element. Als ik, plm. 85 kg, op een burostoel van 5 kg zit en de stoel heeft 5 wielen die elk 1.8 cm2 dragen dan ziet de vloer dus 90/(5×1.8) = 10 kg/cm2. Dat is dus 100 meter waterkolom. De vloerbedekking en het oppervlak van de planken eronder kunnen daar prima tegen.
Als ik dat met een serie tweelingbroers doe en we zitten allemaal op zo'n stoel, in rijen een meter van elkaar af, en de vloer weegt 10 kg/m2, dan is de belasting op de balklaag eronder 100 kg/m2, dus 10 cm waterkolom, oftewel 1/1000e van de druk op het tapijt.

Het hangt er dus vanaf waar je naar kijkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.