meevaller

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Onderweg naar huis stond er een stofzuiger aan de kant van de weg. Wat later bleek een Hitachi WDE 2100.
Thuis gekomen direct geprobeerd. Het ding zuigt dat het een lieve lust is. Ook de automatische schakeling.

Nu nog een cycloon proberen te maken. Want ook deze bak is zo vol na wat schaven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Dat is inderdaad een mooie meevaller. Vooral met inschakelautomaat. Nu maar hopen dat hij niet van een aannemer was, die hem vergeten was bij het inladen van de bus...;)
 
  • Haha
Waarderingen: jaap

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
update
Druk bezig met het herinrichten en opruimen van mijn werkplaats. Het is nu toch te fris om er met hout bezig te zijn. Met boel sorteren en naar zolder te brengen is men in beweging en blijft men warm.

Ja, en toen zag ik natuurlijk ook de Hitachi staan.
Het eerste wat mij in de zin schoot was, dat de filter er slecht aan toe was. Nodig tijd om deze te vervangen, wil je dat de motor niet naar de knoppen gaat.
Gisteren is de nieuwe filter gekomen.

Het tweede puntje was dat als ik aan het schaven was de stofzuiger wel heen snel geleegd moest worden.
De koe bij de horens gevat en een cycloon aangeschaft.
Het was eerst de bedoeling om die zelf te maken, maar het bleek dat kant en klaar gekocht deze niet veel duurder uitviel.

Om vrouwlief blij te maken, LP Harvest van Neil Young gekocht. (Er zaten nog wat centjes op de bodem van mijn beurs.)
Vrouwlief kan naar Oogst luister, en ik stof oogsten.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en Athanor

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
update
Druk bezig met het herinrichten en opruimen van mijn werkplaats. Het is nu toch te fris om er met hout bezig te zijn. Met boel sorteren en naar zolder te brengen is men in beweging en blijft men warm.

Ja, en toen zag ik natuurlijk ook de Hitachi staan.
Het eerste wat mij in de zin schoot was, dat de filter er slecht aan toe was. Nodig tijd om deze te vervangen, wil je dat de motor niet naar de knoppen gaat.
Gisteren is de nieuwe filter gekomen.

Het tweede puntje was dat als ik aan het schaven was de stofzuiger wel heen snel geleegd moest worden.
De koe bij de horens gevat en een cycloon aangeschaft.
Het was eerst de bedoeling om die zelf te maken, maar het bleek dat kant en klaar gekocht deze niet veel duurder uitviel.

Om vrouwlief blij te maken, LP Harvest van Neil Young gekocht. (Er zaten nog wat centjes op de bodem van mijn beurs.)
Vrouwlief kan naar Oogst luister, en ik stof oogsten.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Gisteren de cycloon inelkaar gezet.
Ja, en toen kwam er toch een tegenvaller. Alle spaanders en stof kwam keurig in de stofzuiger terecht.
Dat is niet de bedoeling natuurlijk.
Er zitten nu 32 mm slang aan. Als ek er nu dikkere slangen aan zet krijg ik dan het gewenste resultaat?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dikkere slangen moet niets uitmaken.
Ik heb ook de festoolslang van 27mm en dit werkt ook prima.
Plaats eens een foto.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Misschien de slangen verkeerd om aangesloten?
Is het vat waarop de cycloon is gemonteerd luchtdicht afgesloten?
Ik heb mijn oude Nilfisk er zonet op aangesloten. De cycloon werkte perfect!
Er komt no een onderdrukventiel op het vat. Dit gat had ik met de Tihachi open staan. En nog kwam het stof in de stofzuiger.
Ik denk toch dat ik dikkere slangen moet gebruiken. (of slang).
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik heb mijn oude Nilfisk er zonet op aangesloten. De cycloon werkte perfect!
Er komt no een onderdrukventiel op het vat. Dit gat had ik met de Tihachi open staan. En nog kwam het stof in de stofzuiger.
Ik denk toch dat ik dikkere slangen moet gebruiken. (of slang).
( Met de Nilfisk had ik dit gat afgedekt met een kartonnetje.)
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Met de nilfisk werkte de cycloon prima.
Met de hitachi had je het gat niet afgedekt en werkte de cycloon niet.

Dus.... het gat dicht maken. Ook wanneer je de hitachi gebruikt.

De Hitachi trekt in een mum van tijd een deuk in het vat als het gat dicht is. Er is een behoorlijke onderdruk dus. Dus met het gat dicht nog meer onderdruk.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.986
813
Omgeving Leiden
De Hitachi trekt in een mum van tijd een deuk in het vat als het gat dicht is. Er is een behoorlijke onderdruk dus. Dus met het gat dicht nog meer onderdruk.
Mooi! Een goede stofzuiger dus. Maar met het gat open zuigt die lucht en stof aan vanuit het vat. Het vat verstevigen is dus het advies of in de slang van de stofzuiger naar de cycloon een bypass maken, zodat je de zuigkracht beperkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Mooi! Een goede stofzuiger dus. Maar met het gat open zuigt die lucht en stof aan vanuit het vat. Het vat verstevigen is dus het advies of in de slang van de stofzuiger naar de cycloon een bypass maken, zodat je de zuigkracht beperkt.
Als je de slangen groter maakt beperk je de zuigkracht toch ook?
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Vanmorgen is het onderdrukventiel binnen gekomen.
Met wat prutsen werkt het als een tierelier.

Ik zit er over te denken om op mijn vandiktebank en de zaagtafel een grotere slang te zetten. (Binnen diameter 38 mm)
De dunne slang kan ik dan gebruiken voor het kleine gereedschap. (Schuurmachine, frees, enz.)
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Het werk goed
 

Bijlagen

  • 20210220_135716.jpg
    20210220_135716.jpg
    106,5 KB · Weergaven: 23
  • 20210220_134203.jpg
    20210220_134203.jpg
    190 KB · Weergaven: 21
  • 20210220_135453.jpg
    20210220_135453.jpg
    57,2 KB · Weergaven: 22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.