Meedraaiende center op m10?

12 okt 2015
1
1
Hallo allemaal,

Ik heb wat hulp nodig..
Ik ben opzoek naar een meedraaiende center die ik op een m10 as kan draaien (zie foto) maar kan dit nergens vinden. Heeft iemand een idee waar ik terecht kan?
20240814_121145.jpg
Ik heb nu een gewone punt, maar dat werkt toch niet heel fijn..
20240814_223023.jpg
Alvast bedankt
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.938
952
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
IK kan me bijna niet voorstellen dat er (zinvolle) meedraaiende centers (te koop) zijn met een M10 schroefdraad. Klassiek werd houtdraaien altijd met een dead center (poppet) gedaan, zeker op trap- en wipdraaibanken (lage toerentallen), maar ook met vroege gemechaniseerde draaibanken. Gewoon goed invetten, met een goed smeermiddel (bij wipdraaibanken is reuzel voldoende, bij motorisch aangedreven banken (hoge(re) toerentallen) zul je een echt smeervet moeten gebruiken (dus geen vaseline of zo, dat smelt er zo tussenuit) - ik zou denk ik een standaard lithiumvet scoren bij de automaterialenhandel...)
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
315
52
Dalfsen.
Als het een meedraaiend center is, hoe wil je die dan op een schroefdraad draaien? De binnenschaal van het lager blijft dan stil op het schroefdraad zodra er maar iets weerstand is.
Ik heb ooit mijn eerste draai-ervaring opgedaan op een zelfbouw draaibank en had daar een meedraaiend center die op een gladde as geschoven kon worden zonder vergrendeling o.i.d.
Door de spanning van het ingespannen werkstuk kon het center er toch niet aflopen.
Ik weet niet meer waar ik dat center toen gekocht heb maar het enige adres waar ik toen al mijn gereedschap haalde was van Rossum ijzerhandel in Zwolle dus waarschijnlijk hebben die een adres waar het te verkrijgen is.
Misschien is het gewoon een vervangbaar onderdeel van een machine van Elektra Beckum welke bij hun toen in het gamma zat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.