Mdf wand 9mm draagkracht

Wisa

Nieuw lid
4 sep 2022
3
0
Nederland
Hoi,

Ik heb aan de muur een mdf plaat van 9mm geboord. Deze is verwerkt met 2 lagen verf.

Nu wil ik aan deze plaat plankjes hangen die belast gaan worden met ongeveer een kilo.

Gaat de plaat dit houden. Niet als in komt de plaat naar beneden, maar komen de plankjes (op termijn) naar beneden.

De schroeven zullen alleen in het hout (mdf) gaan en niet in de muur erachter.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Allereerst welkom op dit forum.
Ik zou het niet durven zeggen, maar wat ik zelf bij dit soort vraagstukken doe, is met een restje gewoon een praktijkproef doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wisa

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Hoi,

Ik heb aan de muur een mdf plaat van 9mm geboord. Deze is verwerkt met 2 lagen verf.

Nu wil ik aan deze plaat plankjes hangen die belast gaan worden met ongeveer een kilo.

Gaat de plaat dit houden. Niet als in komt de plaat naar beneden, maar komen de plankjes (op termijn) naar beneden.

De schroeven zullen alleen in het hout (mdf) gaan en niet in de muur erachter.
Hangt van de plek van de kracht af tov de staanders en hoe je hem bevestigt.
Loskomen verwacht ik niet heel snel, vervormen (kruip) gaat wel een dingetje zijn.
 
Laatst bewerkt:

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Denk voor een goed antwoord ,zou je eerst moeten weten hoe de plaat aan de muur vast zit, en de achtergrond,
Met bijvoorbeeld 4 schroeven op de hoeken zal de plaat in de midden zwak zijn
Heb je hem op goed regelwerk op een stenen muur zitten dan is hij sterker,
 

Wisa

Nieuw lid
4 sep 2022
3
0
Nederland
De plaat zit met 8 dikkere schroeven tegen de muur geschroefd.

De plankjes die er tegenaan worden geboord zijn L vormig en een kant van de L word dan tegen de mdf plaat geboord.

Deze worden aan de zijkand van de mdf plaat geplaatst.

@Emilio wat bedoel je met kruip / vervorming. Waar verwacht je dat die gaat plaatsvinden op de mdf.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
688
717
de buurt van den bosch
Dus als ik het goed begrijp wil je de plankjes schroeven in alleen je mdf plaat.
Dan is 9 mm wel heel weinig voor de schroef om echt stevig te zitten.
misschien dat wat lijm ertussen helpt.
Of er moet nog een mogelijkheid zijn om de mdf plaat los te maken en de plankjes vanaf de achtekant te schroeven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en Wisa

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
De plankjes die er tegenaan worden geboord zijn L vormig en een kant van de L word dan tegen de mdf plaat geboord.
Deze worden aan de zijkand van de mdf plaat geplaatst.
dus in de gezaagde (= kopse) kant ?
dan kan je ze beter ook lijmen
schroeven in mdf is op zich reeds problematisch
oh wee als die dan slechts 9 mm dik is
 
  • Leuk
Waarderingen: Wisa
J

j1eke

Guest
Zie niet helemaal voor me hoe je de plank wilt vastzetten met de schroeven. Als je er genoeg ruimte voor hebt achter de plaat zou ik een hollewandplug gebruiken, als dat ook mogelijk is bij je methode van bevestigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab en Wisa

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
- Hoe lang is de poot van de 'L' die langs de plaat komt, en hoe ver voor de plaat komt het zwaartepunt van de belasting van 1kgf? Gaat uiteraard om de hoogte van het contactvlak met de plaat. Sierkrullen tellen niet mee.
- Steekt die poot naar boven of naar beneden? (Is de doorsnede van de plankjes een 'L' of is het een 'galgje')
- Hoe groot is de afstand van het bovenste schroefgat naar een bout waarmee de plaat vast zit?
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Deze worden aan de zijkand van de mdf plaat geplaatst.

Als deze aan de zijkant van het mdf, dus tegen de kant van 9mm, dan heeft het te weinig houvast.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
De plaat zit met 8 dikkere schroeven tegen de muur geschroefd.

De plankjes die er tegenaan worden geboord zijn L vormig en een kant van de L word dan tegen de mdf plaat geboord.

Deze worden aan de zijkand van de mdf plaat geplaatst.

@Emilio wat bedoel je met kruip / vervorming. Waar verwacht je dat die gaat plaatsvinden op de mdf.
De plaat gaat vervormen door de tijd heen, daar heeft MDF veel last van nl.
Als er geen ruimte tussen de plaat en de muur zit dan kun je toch gewoon door de plaat heen in muur ankeren?
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Denk inderdaad dat zonder situatieschets er weinig valt te zeggen. Zoals ik het lees is het niet heel stevig. Ofwel recht tegen de mdf geeft slecht een houvast van 9mm dat gaat vrijwel meteen gaan uitscheuren als er trekkracht op komt. In de kop gaat het gegarandeerd splijten.
 
Het zou kunnen als je de plankjes van achteren door de mdf plaat heen schroeft. Dat betekent wel dat je de plaat los van de muur moet halen. Van te voren de plaats van de plankjes aftekenen en alvast de gaatjes boren. Op die manier hebben de schroeven boddy in de plankjes. Wel even meer werk maar dan zit het ook stevig.

M.vr.gr. Jan
 

Wisa

Nieuw lid
4 sep 2022
3
0
Nederland
Dank jullie allemaal voor jullie reacties.
Het zijn deze plankjes.
We hebben ze nu hangen, toch uiteindelijk wel een klein stukje in de muur erachter geboord omdat we het anders niet vertrouwende.

Maar voor nu hangen ze nog steeds.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
1 kilo per plankje kan makkelijk aan die plaat.
maar 9mm is wat weinig vlees voor een gewone schroef.
gebruik euroschroeven en boor deze een stukje voor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.